Det beste er nok å plassere katten hos venner eller familie. Det er ganske sannsynlig at barnet vil utvikle samme allergi.
Faren til guttungen min har vært allergisk mot katt hele livet. Guttungen min arvet astmaen til faren (faren vokste det aldri av seg, så har ikke så store forhåpninger om at guttungen skal bli kvitt det egentlig). Da gutten min var 3 år, tok jeg kontakt med legen for allergitester, pga småen ville ha katt, og det ville jeg også. Det slo ikke ut på allergitestene, og legen gav meg grønt lys for å skaffe katt. Men jeg burde unngå de mest langhårede.
Tror det bare gikk noen uker før allergien slo ut i full blomst hos gutten min, og jeg måtte sende katten inn til faren min på permanent basis. Her snakker vi digre handleposer under øynene.
Det virker forsåvidt som om allergien har bedret seg, han klør ikke i øynene mer og reagerer ikke særlig når vi besøker folk med katt, men det hender innimellom at det utløser astmaen, så vi prøver i størst mulig grad å holde oss unna katter.