Allergisk eksem

Snappis

Elsker forumet
Var hos legen med sønnen min pga utslett og han sa det var allergisk eksem som vi fikk hydrokortison (krem) for. Og den virker bra på utbruddene, men han blir ikke helt bra i huden. Er fortsatt tørr. Synes det blir forrverret av veldig fete kremer og synes ikke jeg for noe særlig hjelp på apoteket....

Noen som har erfaring? Finner ikke så mye på nettet om akkurat allergisk eksem så skjønner ikke helt hva det er...[8|]

Da må man jo være allergisk MOT noe. Og det viktigste da må jo være å ikke få kontakt med det han er allergisk mot. Sa legen noe om det?

ORIGINAL: Sonja Borge

Da må man jo være allergisk MOT noe. Og det viktigste da må jo være å ikke få kontakt med det han er allergisk mot. Sa legen noe om det?

Nei, sa ingenting om noenting egentlig. syntes ikke jeg fikk tid til å spørre om noe..

ORIGINAL: Mrs.Green

Det kan være sånne enkle ting som skyllemiddel, såpe i badevannet osv. Vi kjører alt parfymefritt, og såpefritt. Og bruker minst mulig krem. Da er han så og si HELT fin [:)]

Ja, all parfyme og såpe må langt bort. Det gjør alt verre. men allergitester kan være lurt. Jenta mi hadde mer eksem før da jeg spiste melkeprodukter mens jeg ammet henne. Det var melken sin skyld.

Det er ikke atopisk eksem da?? Det er jo en form for allergisk eksem... Sambo har hatt det hele livet, er vanligvis et barneeksem, men han er uheldig og har det enda. Det er tørreområder med utslett som klør.

Hvis det er dette han har må du fortsette å smøre med fete kremer. Kan anbefale miniderm og canoderm som du får kjøpt på apoteket. Det vil hjelpe i lengden. pass på at du smører hele han, og ikke bare der det er utbrudd da det kan forebygge;) Kortisonen gjør jo huden tørrere, så smør alltid med krem etter den har trekt inn!

Føler meg som ekspert på dette området. Bare å sende meg en pm hvis det er dette han har å det er noe mer du lurer på.

Takk for gode svar!
Jeg bruker ikke noe parfyme eller såpe på han.
Tror nok jeg skal følge såd om å ta en tur til en hudlege for å teste han litt. Er så vanskelig og mye jobb å finne ut hva det er han reagerer på.

Skal teste ut det du skriver om de kremene, Veroniceen! Mulig jeg sender deg en pm etterhvert. Takk igjen for svar![:)]

ORIGINAL: Veroniceen

Det er ikke atopisk eksem da?? Det er jo en form for allergisk eksem... Sambo har hatt det hele livet, er vanligvis et barneeksem, men han er uheldig og har det enda. Det er tørreområder med utslett som klør.

Hvis det er dette han har må du fortsette å smøre med fete kremer. Kan anbefale miniderm og canoderm som du får kjøpt på apoteket. Det vil hjelpe i lengden. pass på at du smører hele han, og ikke bare der det er utbrudd da det kan forebygge;) Kortisonen gjør jo huden tørrere, så smør alltid med krem etter den har trekt inn!

Føler meg som ekspert på dette området. Bare å sende meg en pm hvis det er dette han har å det er noe mer du lurer på.

Hva er forskjell på miniderm og canoderm forresten?

ORIGINAL: Snappis

ORIGINAL: Veroniceen

Hva er forskjell på miniderm og canoderm forresten?

Miniderm er for barn, litt mildere, så prøv den først. Canoderm er litt sterkere. Vi bytter på ettersom huden blir "immun" mot dem over lengre tid. Når kremen ikke lenger trekker fort inn bytter vi til den andre, også omvendt, det er hvertfall sånn det har vært best her!!

ORIGINAL: Refleksheks

Hvor på kroppen dukker eksemen opp?

Er innom her litt spoardisk jeg.. [8D]

Det kommer overalt. Noen steder som tørre flekker og andre steder (gjerne på mege/side/rygg) som røde prikker/utslett. Kan egentlig tenke meg dette ser ut som elveblest uten at jeg vet hvordan det ser ut..

ORIGINAL: Snappis

Hvor på kroppen dukker eksemen opp?

Er innom her litt spoardisk jeg.. [8D]

Det kommer overalt. Noen steder som tørre flekker og andre steder (gjerne på mege/side/rygg) som røde prikker/utslett. Kan egentlig tenke meg dette ser ut som elveblest uten at jeg vet hvordan det ser ut..

Hvor på ryggen er det? Er det nederst i ryggen - så KAN det ha med magen å gjøre..
Er det helt øverst, KAN det ha med luftveier å gjøre. Opptrer det på magen, så kan det også ha med magen inni å gjøre..

Det er helt nederst på ryggen, mellom midten og bleia. han har ganske mye på magen også nå.. Skulle lagt ut bilde hvis jeg hadde hatt.. -men det beste er vel å ta en tur til til legen.. Skal helt klare prøve mminiderm'en. Apotek i morra.[;)]

Høres ut som samme som datteren min har. Hun har samtidig problemer med magen. Vi har kutta ut melkeprodukter nå og tatt allergitest.
Men det er visst ikke sikkert det gir utslag når de er så små..

Håper det bedrer seg snart i allefall. [:)]

A-creme[:D]det er det eneste som har virket på min sønn - og jeg har ikke tall på alle de kremene jeg har testet ut.... Den er så effektiv at jeg mer eller mindre kunne kutte ut kortisonen[:D] fåes kjøpt på apotek og helsekostforretninge[:D] PS det er ikke apotekets egen

ORIGINAL: rubygloom

Høres ut som samme som datteren min har. Hun har samtidig problemer med magen. Vi har kutta ut melkeprodukter nå og tatt allergitest.
Men det er visst ikke sikkert det gir utslag når de er så små..

Håper det bedrer seg snart i allefall. [:)]

Det er nok ganske typisk at det viser seg slik. (Kroppen prøver så godt den kan å gi oss signaler, men man er ikke vant med å lese kroppen på den måten [:)])
Mange barn får plager med melk - uten at det gir utslag på prøver. (Voksne også for den saks skyld)
Men om en reagerer på det, så finner en jo raskt ut av OM det er der problemet ligger.

Har latt være å gi ho melkeprodukter lenge nå egentlig.. I alle fall et par/tre uker. Begynner å se en liten bedring først nå. Legen mente det kunne ta lang tid før det normaliserte seg for disse små..

Men har samtidig vært forsiktig med gluten, så vet ikke helt hvilken av de det gjelder.

Back
Topp