Allergimedisiner!

Bruker ikke noe selv, men har ri gravid venninne som sliter med allergi. Ho har fått beskjed om at ho ikke kan bruke noe.
 
Jeg bruker Vallergan ved behov og legen min sa ingen ting om at jeg ikke kunne bruke den nå, men det var en krem han tok ut av reseptlisten min. Jeg ville uansett ha dobbelsjekket med legen/apoteket hadde jeg vært deg :)
 
Er veldig plaget med pollenallergi. Zyrtec er helt greit å bruke. Legen ønsket ikke å sette allergisprøyte på meg. Bruker også livostin øyedråper og nesespray. Nasonex kan vi også bruke trygt etter så jeg forsto :)
 
Kommer an på medisinene. Men de har blitt mer avslappet med det de siste årene merker jeg. Jeg droppet mine i år så fort jeg mistenkte at jeg var gravid. Men jeg har ikke så mye plager da. Hadde kanskje vurdert det på nytt om det hadde blitt verre
 
Jeg bruker ganske sterke allergitabeletter, Aerius 5mg. Sluttet å ta de da jeg fant ut jeg var gravid, og pinte meg igjennom dagesvis med heftig allergi før jeg fikk tak i legen. Hun sa at det gikk helt fint å ta de, når jeg hadde et så stort behov. :)
 
Jeg bruker Cetirizin, legen sa jeg skal fortsette på de i alle fall
 
Jeg bruker Cetirizin og fått beskjed av legen at jeg kan trygt bruke disse under graviditeten. Kan også bruke nesespray og øyedråper fikk jeg beskjed om :)
 
Bruker Aerius, fått beskjed om at den er helt trygg :)
Jeg fikk beskjed i går av legen min om å ikke ta Aerius. I felleskatalogen står det at den ikke anbefales gravide.. Synes det er en jungel å orientere seg i dette.
Jeg skal ikke ta astmamedisin heller, men foretrekker å få puste og antar det er best for spiren også:p
 
Jeg fikk beskjed i går av legen min om å ikke ta Aerius. I felleskatalogen står det at den ikke anbefales gravide.. Synes det er en jungel å orientere seg i dette.
Jeg skal ikke ta astmamedisin heller, men foretrekker å få puste og antar det er best for spiren også:p

Fått beskjed både fra legen og sykehuset at aerius er greit. Så er vel delte meninger med hvordan de tyder felleskatalogen. For Alvesco (astmamedisinen min), der er det delte meninger om jeg kan ta den eller ikke utifra hva de tyder i felleskatalogen. Siden det ikke står direkte at man ikke skal ta det. Så er ikke lett det der. Men greit p både kunne puste å se da :p (jeg klarer meg uten alvesco'n, så lenge ventolinen er trygg så jeg kan ta den innimellom)

Fant denne også :)
https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi/
 
Jeg gikk på Cetirizin, men legen min sa at det var mer data om bruk av Loratadin i forbindelse med graviditet og amming, så hun anbefalte å bytte til de i tilfelle. Etterpå leste jeg bivirkninger av disse allergimedisinene og ble litt nervøs for hvordan dette ville påvirke noe så lite, så bestemte meg for å kutte ut alt. Men Loratadin hadde de i alle fall grunnlag til å si at man kunne bruke [emoji846]
 
Fått beskjed både fra legen og sykehuset at aerius er greit. Så er vel delte meninger med hvordan de tyder felleskatalogen. For Alvesco (astmamedisinen min), der er det delte meninger om jeg kan ta den eller ikke utifra hva de tyder i felleskatalogen. Siden det ikke står direkte at man ikke skal ta det. Så er ikke lett det der. Men greit p både kunne puste å se da :p (jeg klarer meg uten alvesco'n, så lenge ventolinen er trygg så jeg kan ta den innimellom)

Fant denne også :)
https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi/

Så bra å vite :) Takk for link!
Jeg har også alvesco og har droppet den nå.
 
Ville søkt på felleskatalogen på detæn aktuelle medisinen, da får du opp info om dette..På mine (Zetricin) står det at det ikke anbefales
 
Har egentlig ikke hatt mye reaksjon på mine allergier kun katt, og de holder jeg meg langt unna. Ingen medisiner har fungert på katteallergien [emoji85] Men sist jeg gikk gravid husker jeg at jeg måtte bytte merke, apoteket hadde kun én pakke og sa de hadde sluttet å lage dem. De hadde ingen effekt på meg så jeg sluttet bare. I år er verre, kjempe klein i formen og må nesten bare sitte inne. Må høre med legen når jeg kommer hjem fra ferie.
 
Jeg bruker Aerius og fikk beskjed i dag at de kan fint brukes. Det er ikke dokumentert noen tilfeller hvor medisinen har forårsaket noe med fosteret, men legen sa at leverandøren skriver i pakningsvedlegget at de ikke skal brukes under graviditet for å forhindre evnt søksmål.:oops:
 
Last edited:
Back
Topp