Allergimedisiner

Novemberfrø❤️

Forelsket i forumet
Ser det virrer en del spørsmål og forvirring rundt allergimedisiner. det er veldig mange som påstår at man absolutt ikke må bruke allergimedisiner under svangerskap.

Det første jeg da ønsker å si er at det kan være livsfarlig å ikke ta medisinene for dere som har sterk allergi, jeg vet jeg er en av dem. Jeg droppet alle medisiner med en gang jeg fikk positiv test og jeg fikk store problemer med å puste normalt og klødde noe fælt over alt. Jeg spurte legen om jeg kan gå på mine allergimedisiner og hun sa det skulle være helt trygt.

Hun sa også at CETIRIZIN er den desidert tryggeste allergimedisinen.

Så jenter snakk med fastlegene deres om ditt behov for å bruke medisinene. For sprø du meg kan det være farligere for fosteret/babyen om mor dropper sine medisiner en om hun går på dem.

Øyendråper og nesespray vil jeg tro at lomudal sine skal være gode å bruke. Jeg måtte nemlig kutte ut mine opatanol øyedråper og gikk da over til lomudal da jeg har brukt disse før.

Så jeg håper at flere får litt mer trygghet og forståelse for at allergimedisiner kan brukes i svangerskap men at det bør drøftes med legen om du personlig kan klare deg uten eller om du har behov. Og evt om du bare skal ta dem ved behov.

emoticon  Spørr gjerne hvis dere lurer på noe mer med allergi og astma :)
 
Du skal heller ikke oppfordre folk til å ta det, det skal diskuteres med lege! Det er ikke garantert ufarlig for fosteret.

I felleskatalogen står det:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Utilstrekkelig erfaring. Forsiktighet må utvises ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over. Forsiktighet må utvises ved amming.

Så selv om noen MÅ ta det og får beskjed om at de kan vil det ikke dermed si at man bare skal ta det sånn uten videre..... 
 
Ved forrige svangerskap brukte jeg polaramin for allergi og svangerskapskløe. Legen min så da at det var eneste allergi medisinen de skrev ut til gravide. Det virker som om leger mener mye forskjellig om hvilke medikamenter man kan bruke og ikke burde bruke når man er gravid. Jeg synes det er litt skummelt og veldig spesielt.
 
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/05/16/gravide-kan-trygt-bruke-al/index.xml Les denne :)
 
Jeg bruker Zyrtec til vanlig, men ringte legen idag og sa ifra at jeg er på tjokka hehe da lo hun å gratulerte, men ihvertfall jeg fikk utskrevet Polarmin (tror det skrives sånn), så skal hente dem imorgen å se om de funker emoticon
Gjør dem ikke det kan jeg bruke Zyrtec til nød de dagene som er værst.
Har aldri hørt noe negativt at barn har blitt missdannet etc nå i våres genrasjon.
Så nei dem som virkelig trenger det så ta det om det hjelper deg.
Jeg bruker også nesespray på de værste dagene, men passer på det bare blir 2-3ganger en og en gang i hver.
 
mammamoren skrev:
Du skal heller ikke oppfordre folk til å ta det, det skal diskuteres med lege! Det er ikke garantert ufarlig for fosteret.

I felleskatalogen står det:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Utilstrekkelig erfaring. Forsiktighet må utvises ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over. Forsiktighet må utvises ved amming.

Så selv om noen MÅ ta det og får beskjed om at de kan vil det ikke dermed si at man bare skal ta det sånn uten videre..... 


SIGN! Jeg mener at ma absolutt ikke bør ta det med mindre legen sier noe annet. Jeg får ikke lov til å ta allergi medisiner nå :P
 
Jeg skrev at man skulle snakke med sin lege om det. det er mange som kan klare seg uten medisinene en periode. Men med tanke på hvor farlig anafylaktisk sjokk er så er ikke det noe jeg er villig til å få. Og det er der jeg råder alle til å snakke med sin lege før man velger å gjøre noe. Jeg har vært nok ganger på legevakt med pustevansker. Det er farliger for barnet mitt at jeg får pustevansker en at jeg går på medisinen.

Det er her jeg mener at en grense må gå. Når mor er så allergisk at det kan være fare for hennes eller fosterets liv å ikke gå på medisinene og legen fraråder deg å slutte på dem da er avgjørelsen enkel spørr du meg.

Så nok en gang som jeg skrev mange ganger i første innlegg. Snakk med legen deres. Både det og ta medisinen eller ikke skal snakkes om med lege.
 
Back
Topp