Allergimat Drammen sykehus

mkrago

Elsker forumet
Jeg skal føde på Drammen sykehus i løpet av de neste 6 ukene (har fått dato for når jeg senest blir igangsatt) og har behov for naturlig gluten- og melkefri mat. Det var elendig når jeg fødte der i 2013 og jeg har hørt rykter om at det har blitt enda dårligere. Jeg vet at jeg blir værende på barsel i minst 3 døgn og blir jeg igangsatt kan det jo fort bli 3 døgn på føden også. Den fredagen jeg blir igangsatt er den dagen barnehagen stenger for 14 dager så denne gangen har vi ikke muligheten til at gubben kommer med mat hver dag som han gjorde med storebror.

Hva er deres erfaringer? Noen som har fått mat der den siste tiden? Gå dere beskjed på forhånd? Fikk dere mat selv om fødselen startet en helg osv osv???????

Tenker at et sykehus må vel klare å gi mat til de med allergi uansett, kan jo ikke planlegge når du skal bli syk eller føde:/

Har du mulighet å lage opp noe du kan ha liggende i tilfelle?

Har aldri vært på sykehuset i Drammen, men har vært innlagt på Ahus Lørenskog, Ahus Ski, Rikshospitalet, Ullevål og st. Olavs.
Alle sykehusene har klart å tilpasse seg at jeg er allergisk mot ting som ikke er "standard" å være allergisk mot. Og ingen av innleggelsene har vært planlagt, så jeg har måttet gi beskjed når jeg har kommet. Har gått helt fint det altså :)

Tenker jo at et sykehus har fokus på pasientenes helse, så de bør jo sørge for at pasientene får i seg næring når de er der. Hvis du er veldig usikker, kan du jo ringe føden og spørre hvordan du skal gå fram?

Jeg hadde med meg et eget ark med oversikt over alle allergier som jeg ga til jordmora da jeg kom til føden, slik at hun hadde den, selv om alt står i papirene mine. Det gjorde at jeg følte meg tryggere hvertfall :)

Hvordan var den elendig?

Til fødselen kan du jo alltids pakke med noe i fødebagen for sikkerhetsskyld. Energibarer og sjokolade gir mye energi. Har hørt om de som har bakt boller ol og hatt i fryseren, og bare tatt med på vei til føden så tiner de underveis.

Hvordan var den elendig?

Til fødselen kan du jo alltids pakke med noe i fødebagen for sikkerhetsskyld. Energibarer og sjokolade gir mye energi. Har hørt om de som har bakt boller ol og hatt i fryseren, og bare tatt med på vei til føden så tiner de underveis.

Jeg var innlagt i 8 dager fikk 2 forskjellige middager, den var kald, alt for små porsjoner, smakte høgg, ikke noe grønnsaker, jeg var veldig usikker på om jeg faktisk tålte den for de kunne ikke fortelle meg hva maten inneholdt, til brødmåltidene hadde de ikke brød eller knekkebrød som jeg tålte (kommer til å ta med knekkebrød selv denne gangen også) når det faktisk var desserter jeg kunne spise (gele) så helte de over vaniljesaus på alle porsjonene før de satte de på kjøla osv. Jeg kommer til å ha med noe mat i fødebagen, men siden jeg mest sannsynlig blir igangsatt og det kan ta flere dager så hadde det vært veldig kjekt å få noe annet å spise enn ufattelig tørre glutenfrie boller, energibarer og 70% mørk sjokolade som man bare bli kvalm av i litt større mengder.

Hadde tatt med mat selv, så slipper du å tenke på det.

Tenker at et sykehus må vel klare å gi mat til de med allergi uansett, kan jo ikke planlegge når du skal bli syk eller føde:/

Har du mulighet å lage opp noe du kan ha liggende i tilfelle?

De er faktisk pliktige til å ordne med mat til meg, men ikke sikkert de får det til. Både min bestemor, søster og jeg har blitt kjempe syke på sykehus fordi de ikke har hatt forståelse for allergimat. Jeg har planer om å ha med noe mat og kommer til å ha med knekkebrød til brødmåltidene, men jeg har ikke mulighet til å ha med middag.

De er faktisk pliktige til å ordne med mat til meg, men ikke sikkert de får det til. Både min bestemor, søster og jeg har blitt kjempe syke på sykehus fordi de ikke har hatt forståelse for allergimat. Jeg har planer om å ha med noe mat og kommer til å ha med knekkebrød til brødmåltidene, men jeg har ikke mulighet til å ha med middag.

Hadde jeg blitt syk hadde jeg sendt klage, hjelper ikke når du allerede har blitt syk men sånt er faktisk ikke godt nok.... Er det mulig at noen andre enn din mann kan komme med mat Evt?

Hadde klaget og bedt de komme med mat du tåler om får for dårlig mat

Jeg var innlagt i 8 dager fikk 2 forskjellige middager, den var kald, alt for små porsjoner, smakte høgg, ikke noe grønnsaker, jeg var veldig usikker på om jeg faktisk tålte den for de kunne ikke fortelle meg hva maten inneholdt, til brødmåltidene hadde de ikke brød eller knekkebrød som jeg tålte (kommer til å ta med knekkebrød selv denne gangen også) når det faktisk var desserter jeg kunne spise (gele) så helte de over vaniljesaus på alle porsjonene før de satte de på kjøla osv. Jeg kommer til å ha med noe mat i fødebagen, men siden jeg mest sannsynlig blir igangsatt og det kan ta flere dager så hadde det vært veldig kjekt å få noe annet å spise enn ufattelig tørre glutenfrie boller, energibarer og 70% mørk sjokolade som man bare bli kvalm av i litt større mengder.

Øh...? Jeg jobber på sykehus og vi er veldig nøye med at pasientene får rett kost. Man har da vel krav på allergivennlig mat når man er innlagt! Klagegrunn om ikke. Og er man usikker må man be personalet ringe kjøkkenet da?

Øh...? Jeg jobber på sykehus og vi er veldig nøye med at pasientene får rett kost. Man har da vel krav på allergivennlig mat når man er innlagt! Klagegrunn om ikke. Og er man usikker må man be personalet ringe kjøkkenet da?

Det er dessverre sentralkjøkken som er stengt i helgene og som ikke kunne svare. Nå skal det sies at hun som jobbet med maten når jeg lå på barsel forrige gang var eksepsjonelt tafatt og hadde null peiling og forståelse for mat. Hun leverte bare ut det som kom fra sentralkjøkkenet.

Det er dessverre sentralkjøkken som er stengt i helgene og som ikke kunne svare. Nå skal det sies at hun som jobbet med maten når jeg lå på barsel forrige gang var eksepsjonelt tafatt og hadde null peiling og forståelse for mat. Hun leverte bare ut det som kom fra sentralkjøkkenet.

Uansett..? Er man innlagt har jo avdelingen ansvaret for at pasientene ikke blir utsatt for skade/fare.. Og med feil mat når ting er gitt beskjed om... Da blir man jo påført skade...? Hadde vært interessant om noen hadde søkt pasientskadeerstatning på det.. Men igjen det gjelder kanskje bare ved varig skade...? Aner ikke om det der.. Men blir jo påført skade av helsepersonell om man deler ut feil mat.. Det er avvik hos oss..

Og ikke kunne svare? Noen lager jo maten? Da burde noen kunne svare.. Høres ut som et elendig system...

Uansett..? Er man innlagt har jo avdelingen ansvaret for at pasientene ikke blir utsatt for skade/fare.. Og med feil mat når ting er gitt beskjed om... Da blir man jo påført skade...? Hadde vært interessant om noen hadde søkt pasientskadeerstatning på det.. Men igjen det gjelder kanskje bare ved varig skade...? Aner ikke om det der.. Men blir jo påført skade av helsepersonell om man deler ut feil mat.. Det er avvik hos oss..

Og ikke kunne svare? Noen lager jo maten? Da burde noen kunne svare.. Høres ut som et elendig system...

Det må nevnes at jeg fikk en alvorlig undergruppe av svangerskapsforgiftning og nesten ikke husker de første ukene etter fødselen. Hadde jeg vært mer "tilstede" hadde jeg nok følt at jeg fikk bedre oppfølging. Jeg har en venninne som hadde et barn innlagt på Drammen sykehus i flere uker i våres og hun har de samme utfordringene med mat som meg, og opplevde at de hadde enda dårligere utvalg av mat nå en for 2-3 år siden. Jeg har tatt kontakt med sykehuset og håper at de klarer å få til noe, men jeg innser jo at jeg ikke kan være alt for optimistisk.

Nå skal jeg ikke svare for Drammen, men min sønn ble lagt inn på barneavdelingen og fikk kun servert glutenfri knekkebrød og syltetøy. De kunne ikke tilby han annen mat siden han skulle ha både melkefritt og glutenfri mat. Så jeg er etter det svært skeptisk til om sykehusene kan tilrettelegge for allergikere!

Syns du skal ta kontakt med allergiforeningen og be de om hjelp i denne saken jeg, og få kreve at sykehuset legger en plan for hva de gjør med folk med allergier, for de skal ha ett tilfredsstillendes tilbud til alle uansett.

Er faktisk en kjempesak allergiforbundet kan gå inn på og fått kartlagt.

Nå skal jeg ikke svare for Drammen, men min sønn ble lagt inn på barneavdelingen og fikk kun servert glutenfri knekkebrød og syltetøy. De kunne ikke tilby han annen mat siden han skulle ha både melkefritt og glutenfri mat. Så jeg er etter det svært skeptisk til om sykehusene kan tilrettelegge for allergikere!

Sammen problem som jeg hadde, men de hadde ikke en gang knekkebrød jeg tålte før siste dagen så jeg levde på medbrakte knekkebrød og hvis jeg var heldig hadde de små poser med majones, kalkunskinke (bare av og til) og eventuelt paprika. Jeg var desperat etter skikkelig mat når jeg endelig kom hjem. Det hjalp ikke at jeg nesten hadde dødd under fødselen og var sengeliggende og helt ute av stand til å gjøre noe selv først 4 dagene. Dette er et av de store problemene med sentralkjøkken.

Om du veit du blir igangsatt ein fredag ville eg ringt feks onsdagen å be dei bestille allergimiddag til heile helga. Eg kan forstå at det er vanskeleg å få tak i rett mat i helgene, men om det er bestilt på forhånd bør det gå heilt fint.
Jobbar sjølv på sjukehus, og me bestiller allergimat i alle mulige varianter heile tida.
Til brødmåltider er det desverre lite å velge i fra kjøkkenet der eg jobbar i allefall. Men me har jo alltid både pålegg, salat og brød/knekkebrød til alle med ulik allergi, det må jo vera minimum tenker eg!
Eg jobbar jo på eit stort sjukehus, kanskje det er dårligare der du skal, men om du ringer på forhånd bør det gå fint:)

Om du veit du blir igangsatt ein fredag ville eg ringt feks onsdagen å be dei bestille allergimiddag til heile helga. Eg kan forstå at det er vanskeleg å få tak i rett mat i helgene, men om det er bestilt på forhånd bør det gå heilt fint.
Jobbar sjølv på sjukehus, og me bestiller allergimat i alle mulige varianter heile tida.
Til brødmåltider er det desverre lite å velge i fra kjøkkenet der eg jobbar i allefall. Men me har jo alltid både pålegg, salat og brød/knekkebrød til alle med ulik allergi, det må jo vera minimum tenker eg!
Eg jobbar jo på eit stort sjukehus, kanskje det er dårligare der du skal, men om du ringer på forhånd bør det gå fint:)

Problemet er at jeg vet jeg blir senest igangsatt på en fredag, men dette er 2 dager før termin så fødselen kan jo like gjerne starte fredagen før feks. Jeg sendte 2 mailer og ringte 2 ganger i dagene før første fødsel og de klarte det fortsatt ikke. Problemet var også at hun som jobbet med maten hadde alt ansvaret, men null peiling og forståelse. Håper inderlig det blir bedre denne gangen.

Back
Topp