Allergier

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Satt å leste litt i kommentarfeltet i forhold til ett barn med allergi så barnehagen sluttet med melk, nøtter og egg på Facebook. Fy så mange stygge kommentarer. Ba folk om å sette barna sine i andre barnehager så deres barn kunne få alt, lage egne allergi barnehager osv. Har vi voksne virkelig mistet så mye empati? I barnehagen til mine barn er det regler. Hos min sønn er det ikke druer fordi min sønn blir sykere av det. Hos min datter er det ikke nøtter eller jordbær siden noen barn der kan blir alvorlig syke av det. Noen får spesiell melk. I den artikkelen var det snakk om ett barn som ikke kunne være nærheten av vanlig melk en gang så ganske ekstremt men er ikke farlig å drikke laktose fri melk, havremelk eller mandelmelk i bhg. Utrolig hvor mange som krevde at deres barn skulle få alt og dro det alt for langt. De mente også at allergier var så populært at de ikke trudde på halvparten som så de var allergiske. De maste også om bursdag. Ikke noe problem det. Jeg lagde nøttefri kake uten jordbær. Ikke noe problem. Litt forskjellige kulturer så jeg spurte også om noen ikke kunne spise svin. Ikke så utrolig vanskelig å ta hensyn til andre, men tydeligvis er det vanskelig for enkelte. Der jeg jobber er det en med egg allergi. Kan være i samme rom men i hver sin ende og kan bli syk av spor. For både ansatte( som det er for lite av bhg) og barn så er det lettere om ingen tar med seg egg. Ingen vil at barna skal bli syke i bhg. Men folk med friske barn blir jeg matt av innimellom som mener at deres barn skal få alt mens de med allergier må gå ett annet sted. Ikke rart verden er som den er når man ikke kan hensyn til sånt uten at der blir bråk en gang.

Jeg har et barn på 2 år med cøliaki. Han blir ikke alvorlig syk av å få i seg gluten en sjelden gang annet enn skikkelig diaré (8-10 flytende bleier på en dag) og oppblåst . Gluten hver dag derimot ødelegger tarmene hans. Det kunne aldri falle meg inn å be barnehagen gå over til glutenfri kost til alle. Forebygging derimot har vi jobbet masse med. Mitt barn vil møte gluten overalt resten av livet og må lære seg å holde seg borte fra alt som har spor av gluten. Tenker at det ikke er folk med friske barn sitt ansvar for at mitt barn ikke blir syk. Jeg forventer at barnehagen tilrettelegger for mitt barn uten å legge begrensninger på andres barn. Jeg forventer derimot ikke at andre foreldre i bursdager ol legger til rette for mitt barn, men blir vekdig glad hvis de gjør det.

Jeg tenker at vi alltid burde ta hensyn til de som er så allergiske at de ikke tåler å være med andre som spiser eller drikker det allergikeren ikke tåler. Det gjelder både barnehage, skole og arbeidsplass.

Så er det viktig at de som styrer barnehagene ikke overreagerer, men håndterer det på en måte som alle kan leve med. Barnehagebarna spiser jo utrolig mange måltider i barnehagen, så det er viktig at de får i seg sunn og næringsrik mat. Hvis det "bare" er snakk om allergier der de faktisk må spise eller drikke matvaren for å bli syk, blir det feil hvis alle andre ikke skal få også. De fleste barn med allergier lærer fort at de må passe på selv, og er flinke til å gi beskjed:)

Jeg har full forståelse for at noen ikke tåler alt og er det slik at de blir dårlige så skal så klart barnehagen droppe de matvarene, altså, er det så krise så kan man jo servere dette hjemme. Folk er så teite noen ganger[emoji23][emoji23][emoji23] dietter pga religion derimot, det jobba jeg hardt mot i barnehagen til min største, da er det jo ikke snakk om allergi og at barbet kan bli sykt, syns derfor ikke det er rintog at mitt barn skal nektes matvarer pga det.

Jeg har full forståelse for at noen ikke tåler alt og er det slik at de blir dårlige så skal så klart barnehagen droppe de matvarene, altså, er det så krise så kan man jo servere dette hjemme. Folk er så teite noen ganger[emoji23][emoji23][emoji23] dietter pga religion derimot, det jobba jeg hardt mot i barnehagen til min største, da er det jo ikke snakk om allergi og at barbet kan bli sykt, syns derfor ikke det er rintog at mitt barn skal nektes matvarer pga det.
Så enig. Er ikke så vanskelig. Heldigvis er det få som er så allergiske. Men er jo det på avdelingen til min datter og på avdelingen jeg jobber. Sønnen min sin avdeling så er det bare han, men siden han bare er 2.5 år så har de fjernet maten av egen vilje for å slippe uhell. Jeg bare så ifra at han ikke skulle ha druer og hvertfall ikke mer enn en. Han blir skikkelig dårlig og sover ikke på 2 døgn.

Synes det er helt greit at noe må kuttes helt ut hvis det er noen med hyperallergi.

Overdramatisk å si de får mangelsykdommer.
Gi ungen et glass melk på morgenen og et glass melk til kveldsmaten. Og egg i helgen. Problem løst!

I klassen til eldste min er der en med nøtteallergi. Han tåler at folk har nøtter i nærheten med de ba oss begrense det. Overhodet 0 problemer for meg å la være å sende noe med nøtter i nistematen [emoji1360]

I bhg. hos oss burde de faktisk bli flinkere, når det gjelder allergier. Jeg har måttet lære 4-åringen hva han ikke tåler, da de ansatte ikke klarer å "huske" både hva jeg har skrevet, og sagt (mange ganger). Han er allergisk mot parfyme, da får han kraftig eksem med en gang. Jeg synes det er merkelig at bhg. i det hele tatt bruker såpe med parfyme på små barn, men de klarer altså heller ikke å skaffe såpe uten parfyme, så dette må jeg passe på å ta med selv hjemmefra. Greit nok.. Han er allergisk mot druer, og VELDIG allergisk mot jordbær (her er det slik at han hovner opp og får kraftig elveblest. Han må da gå på antihistaminer i flere dager). Han er i tillegg allergisk mot et spesielt konserveringsmiddel. Han må passe på alt dette selv, og selv minne de på at han ikke kan få spesielle ting. Det er ganske mye for et barn, men han er fantastisk flink!❤️ Nå er det ikke slik at han er hyperallergisk, men allikevel...Server det gjerne til de andre, men husk i hvert fall på at det får konsekvenser for mitt barn.

Er det noen som er hyperallergiske så må det kunne gå an å droppe de tingene i bhg/skole, så får man heller fråtse i det hjemme. Det handler om respekt og hensyn, til de rundt deg.

Jeg hadde overhodet ikke hatt problemer med at barna mine måtte unngått laktose i bhg..

Jeg har selv en allergiker som tåler at andre spiser/drikker ting med melk i. Men han blir syk om ikke barnehagen passer på renholder,da han ikke kan ta på ting det har kommet melk på før det er vasket. Jeg sender og med alt han skal spise/drikke og såper/kremer. Men jeg forventer at de gjør en innsats for å hindre uhell (selv om jeg selvfølgelig har forståelse for at det kan skje uhell).

På skolen eldste går er det forbud mot egg pga det er ett barn som har så alvorlig allergi at det kan ikke være i nærheten av egg. Og det finnes dessverre enkelte som ikke tåler å være i samme rom som allergenene de ikke tåler befinner seg. Og har overhodet ikke noe problem med å forholde meg til det.

Barn får ikke mangelsykdommer om de heller må drikke melka hjemme eller spise egg hjemme. Man kan fint leve ett fullverdig liv uten enkelte matvarer i bhg/skole/arbeidsplass.

Jobber selv med en med alvorlig allergi og har ingen problemer med å droppe nøtter/jordbær på jobb. Jeg ønsker jo ikke å måtte sette epipen bare fordi jeg er glad i jordbær...

Men jeg må innrømme at jeg syntes det er pyton å reise plasser hvor det er mat/kaker fordi jeg alltid må passe på hva småen tar på, spiser og vaske alt mulig. Derfor får heller ikke andre små leke med hans leker om de har drukket/spist ting med melk fordi en plass skal være trygg for han.

I bhg. hos oss burde de faktisk bli flinkere, når det gjelder allergier. Jeg har måttet lære 4-åringen hva han ikke tåler, da de ansatte ikke klarer å "huske" både hva jeg har skrevet, og sagt (mange ganger). Han er allergisk mot parfyme, da får han kraftig eksem med en gang. Jeg synes det er merkelig at bhg. i det hele tatt bruker såpe med parfyme på små barn, men de klarer altså heller ikke å skaffe såpe uten parfyme, så dette må jeg passe på å ta med selv hjemmefra. Greit nok.. Han er allergisk mot druer, og VELDIG allergisk mot jordbær (her er det slik at han hovner opp og får kraftig elveblest. Han må da gå på antihistaminer i flere dager). Han er i tillegg allergisk mot et spesielt konserveringsmiddel. Han må passe på alt dette selv, og selv minne de på at han ikke kan få spesielle ting. Det er ganske mye for et barn, men han er fantastisk flink![emoji173]️ Nå er det ikke slik at han er hyperallergisk, men allikevel...Server det gjerne til de andre, men husk i hvert fall på at det får konsekvenser for mitt barn.

Er det noen som er hyperallergiske så må det kunne gå an å droppe de tingene i bhg/skole, så får man heller fråtse i det hjemme. Det handler om respekt og hensyn, til de rundt deg.

Dette hadde jeg klaget til kommunen på! :(

Der jeg jobber har vi kjøpt inn neutral håndsåpe pumpeflaske. Kjøper det sammen med matvarene vi bestiller, null stress.

Egen liste på kjøkkenet med oversikt over hvem som ikke tåler hva. Både allergen (feks melkeprotein eller sitrus) og konkret hvilke matvarer vi har i barnehagen (feks pålegg) de ikke skal ha. Det er ikke veldig vanskelig. Tar 10 min å lage en oversikt og den er alltid tilgjengelig.

Jeg har selv en allergiker som tåler at andre spiser/drikker ting med melk i. Men han blir syk om ikke barnehagen passer på renholder,da han ikke kan ta på ting det har kommet melk på før det er vasket. Jeg sender og med alt han skal spise/drikke og såper/kremer. Men jeg forventer at de gjør en innsats for å hindre uhell (selv om jeg selvfølgelig har forståelse for at det kan skje uhell).

På skolen eldste går er det forbud mot egg pga det er ett barn som har så alvorlig allergi at det kan ikke være i nærheten av egg. Og det finnes dessverre enkelte som ikke tåler å være i samme rom som allergenene de ikke tåler befinner seg. Og har overhodet ikke noe problem med å forholde meg til det.

Barn får ikke mangelsykdommer om de heller må drikke melka hjemme eller spise egg hjemme. Man kan fint leve ett fullverdig liv uten enkelte matvarer i bhg/skole/arbeidsplass.

Jobber selv med en med alvorlig allergi og har ingen problemer med å droppe nøtter/jordbær på jobb. Jeg ønsker jo ikke å måtte sette epipen bare fordi jeg er glad i jordbær...

Men jeg må innrømme at jeg syntes det er pyton å reise plasser hvor det er mat/kaker fordi jeg alltid må passe på hva småen tar på, spiser og vaske alt mulig. Derfor får heller ikke andre små leke med hans leker om de har drukket/spist ting med melk fordi en plass skal være trygg for han.

Hadde tatt det opp med barnehagen hvordan forebygge/hindre dårlig renhold. En ting er at man ikke kan forvente at andre foreldre er påpasselig, men barnehagen skal ha så godt renhold at kopper og liknende er rene!

Back
Topp