Allergi

Snart3barn

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg har utsatt i det lengste å skulle ta allergimedisin, men nå begynner jeg å kjenne pollen kommer for fult. Andre allergikere, hva bruker dere nå? Man kan jo ikke ta hva som helst når man er gravid. Bedt legen skrive ut resept, men det virker det som hun har glemt.

Jeg har utsatt i det lengste å skulle ta allergimedisin, men nå begynner jeg å kjenne pollen kommer for fult. Andre allergikere, hva bruker dere nå? Man kan jo ikke ta hva som helst når man er gravid. Bedt legen skrive ut resept, men det virker det som hun har glemt.
Jeg har også allergi å måtte høre med legen om jeg kunne ta allergimedisinen min. Å man kunna ta den typen jeg går på (loretadin) men tror han sa at det egentlig var den eneste man kunne ta.

Når jeg var på apoteket og spurte etter den nye resepten hadde jeg bare en gammel liggende inne. Det var aerus tbl og noen øyedråper. Jeg spurte om de var trygge for gravide, hun forhørte seg med flere og alle var usikre. Tilslutt sa hun de var trygge. Jeg føler meg derimot ikke trygg... det står i felleskatalogen at gravide ikke skal ta de :confused: Best å få legen på saken kjenner jeg :)

I følge tryggmammamedisin.no og relis.no (som hun på apoteket burde søkt i) er loratadin og cetrizin helt trygge å ta (eller tilsvarende medisiner med de som virkestoff). Dette er de to stoffene de anbefaler til gravide siden de har lang historikk og trygge forsøk gjort i utlandet. Dog ikke vært forsket på i norge. Men står det i pakningsvedlegget usikkert under graviditet e.l. er det standard og vær forsiktig og undersøk mer. Står det derimot ikke bruk - unngå. Les feks på ibux, helt klart unngå. Det er krav til å få inn i pakningsvedlegget med en gang det er noe farlig, mens det krever god dokumentasjon for å bevise at det ikke er farlig.

Jeg var hos legen på onsdag, hun sa jeg ikke skulle bruke aerius, men at jeg trygt kunne ta cetrizin :-)

Jeg var hos legen på onsdag, hun sa jeg ikke skulle bruke aerius, men at jeg trygt kunne ta cetrizin :)

Takk! Jeg kontakter legen for å være sikker. De tidligere svangerskapene har jeg måttet bruke noe annet enn det jeg pleier. Men siden det er 6 år siden sist tenkte jeg det kunne være endret.

det er endret. Før skulle man ta de 'gamle'. Men nå er det heller de 'nye' som anbefales som cetrizine osv. :)

Fikk i et tidligere svangerskap resept på loratadin, men nå sa legen (annen lege) at jeg trygt kunne bruke cetirizin. Håper på mild pollensesong!

Leger er ikke alltid oppdatert på alt... De har jo så mye de skal dekke. Bare vær obs på det. Be de søke i relis om de sier noe som ikke stemmer med det som står det.(min lege slår opp i felleskatalogen. Bra, men ikke best) Eller så er ofte farmasøyter mer oppdatert på legemidler.

Leger er ikke alltid oppdatert på alt... De har jo så mye de skal dekke. Bare vær obs på det. Be de søke i relis om de sier noe som ikke stemmer med det som står det.(min lege slår opp i felleskatalogen. Bra, men ikke best) Eller så er ofte farmasøyter mer oppdatert på legemidler.

Ja tanken har slått meg at legen kanskje ikke er oppdatert.

Back
Topp