Allergi?

mammatildennis2014

Betatt av forumet
Hva er deres erfaringer med allergi?
Samboeren min er veldig allergisk mot alle dyr, pollen, gress og igrunn det neste man kan være allergisk mot av sånn. Han klager aldri på det selv, men har opplevd at han har blitt veldig tett og rennende øyne (han har astma i tillegg). Enkelte i min familie tar ikke hensyn til han og hver gang vi har vært hos mine foreldre (som har katt og kanin) har han blitt så dårlig at han har måtte fått ekstra medisiner.
Jeg vet det er veldig veldig arvelig og har en sterk følelse av at sønnen vår kan få vertfall en del av det samme som pappan sin.
Hva burde jeg gjøre når det gjelder familien min? Burde jeg si at om de ikke tar hensyn til barnebarnet så kan vi ikke komme på besøk?
En ting er jo samboeren min, han greier å si fra om han blir dårlig, men reagerer babyen så kan det være vanskeligere å oppfatte med en gang kanskje?
Hva ville dere gjort om dere var i mine sko??

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis den lille får allergi, burde de jo absolutt ta hensyn.
Jeg hadde ikke reist til de med den lille hvis de ikke gjorde det. Da hadde heller de fått kommet til oss.
Nå har jeg vært heldig der, er vel en blomst jeg vet jeg reagerer på (husker ikke navnet),
og ei jul måtte mamma pent velge mellom meg eller blomsten. Jeg ble grisedårlig av den.
Ho valgte heldigvis meg.
Guttungen har heller ikke noen allergier som vi vet.

Men ene kusina mi reagerer veldig på bl.a. hund.
Holder at jeg koser med en hund og treffer ho ei stund senere.
Ho blir dårlig med en gang. Hovner opp. Røde øyne. Ser syk ut.

Småbarn kan reagere på mat, men tror det er sjelden de reagerer på dyr og pollen når de er så små. Det kommer som regel først etter noen år. Så jeg ville heller tatt det når det evt. kommer :)

Jeg er selv allergisk mot det meste av pollen, noen planter, katter, hunder, nøtter, epler og de "typiske" tingene. Men det har jeg levd med så lenge (ble oppdaget da jeg var 6 år) at jeg også har lært meg å si i fra selv :) Nei, vi kan ikke sette opp kontorvinduet i verste pollensesongen. Og kan hunden sitte i buret mens jeg er på besøke. Folk tar hensyn etter hvert altså, man må bare minne dem på det. Og noen trenger å høre det hver gang :p Tenker det går greit jeg. Og ingen vits å ta bekymringene på forhånd? Barna mine kan jo også arve meg, men det har jeg faktisk ikke tenkt på en gang :)

Her er både jeg og pappan allergiske, jeg er værst å reagerer på det meste av ting i lufta (gress, blomster, pollen, dyr, røyk, støv osv.) heldigvis ingen matallergier på noen av oss.. Siden frøkna vår har slitt endel med astma plager, har hun også tatt allergi tester, da hun var omtrent akkurat 2 år, uten utslag på noe heldigvis. Fikk da beskjed om at det pleier å slå ut endel senere, å det tror jeg på, da jeg ikke ble plaget med allergi før enn senere i barndommen..
Vi følger med på frøkna, og etterhvert lillebror om de begynner å reagere på noe, å hvis de viser tegn til allergi mot f.eks. Dyr, kommer jeg til å forvente at det blir tatt hensyn til det.. Tar ikke familien hensyn hvis barna blir dårlige av å komme på besøk, kommer vi rett og slett ikke til å besøke de mer.. (Med hensyn mener jeg at dyra kan være ute/et annet rom, og at det idetminste blir støvsugd og evt vasket for å fjerne det værste av hår og slik når de vet vi kommer, skal såklart ikke nekte noen å ha dyr!)

Både min mor, og svigerforeldrene har hund, å jeg blir mye mer tatt hensyn til på alle måter hos min mor, enn hos svigers.. De vet godt at jeg reagerer, å ser hvordan jeg blir, men de bryr seg ikke om å ta hensyn.. De har også x-antall katter, og røyker inne, så er grusomt å være der, da de ikke tar hensyn.. Blir til at vi, eller ihvertfall jeg drar dit så sjelden som mulig.. (Eneste de faktisk viser hensyn med, er i jula, da flytter de unna julestjerna (blomsten) når vi kommer:p)

Jente født juli 2011 ~ termin med lillebror, i april 2014 :)

Jeg ville hørt med lege/allergilege om de bitte små kan reagere og hva dere skal se etter.

Om det er veldig arvelig så ville jeg i alle fall ikke reist på besøk med det første.

Og om de kan teste bitte små så ville jeg fått testa sånn passe raskt ;)

Jeg er ekstremt allergisk mot katt og kan nesten ikke være hos folk med katt med mindre de hiver kattene ut og rengjøring huset. Da kan det gå i noen timer... Så da er det opp til folk om de ønsker besøk :) jeg reagerer selv om jeh er proppet på medisiner!
Jeg er redd for at jenta vår kan arve min allergi, og om hun gjør det må folk ta hensyn ellers gidder jeg ikke dra til dem!
Og majoriteten av tantene til samboeren har katt... Søstera hans har katt...
Jeg hater allergien, men jeg får jo ikke gjort no med den....

SÅ jeg kommer til å skaffe en epipen for babyer og prøvebesøke katter og hunder når hun er blitt noen uker i håp om å forhindre at hun blir allergisk...
Kontakt med dyr er bevist å hjelpe mot astma, vet ikke med generell allergi, men verdt å prøve :)

Jeg har en mor som er fryktelig allergisk mot pollen, og jeg er litt allergisk.
Men jeg har blitt allergisk mot de fleste dyr (selv om ingen andre i familien er det), merkelig nok unntatt min egen katt! ♡
Så håper ikke småen arver allergien min!

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Både jeg og gubben er allergiske, jeg mot alt av pollen og dyr, han det meste av pollen. Ingen av våre unger er allergikere foreløpig;)

Jeg har et barn med pollenallergi og mot katt.
Hverken jeg eller sambo har allergi, men ene besteforelderen har pollenallergi. (ikke dyr).

Jeg tror ikke det er noen regel om at barnet arver allergiene, men barnet kan det.
Pollenallergi reagerer de ikke på når de er så små, de er gjerne 4-5år før de blir testet for det. Men det finnes sikkert unntak. Mitt barn var 5år da han fikk det. Nå reagerer han ikke på katt, så for oss er det ikke noe problem å omgås personer som har katt. Han har allergi mot katt, men vi har ikke sett noen reaksjoner, så foreløpig ganske svak allergi.

Pollen får vi ikke akkurat gjort så veldig mye med.

Nå skal ikke han utsettes for røyk, men det har allerede familien forståelse for, så ingen røyker inne. Så har ingen problemer iforhold til det.

Back
Topp