Allergi mot kumelksprotein hos nyfødte

Ikke i bruk

Forumet er livet
Spørsmål fra en mamma, kan noen hjelpe:

Mitt barn har denne allergien, og det ville vært fint å kjenne til andre morsmelkerstatninger enn f.eks. nutramigen, som smaker pyton. Hva gir dere etter hvert av grøt og lignende?
 
Sinlac sin grøt er uten melkeprotein. Tror det er en grøt på helsekosten og, men husker ikke hva den heter. Finnes diverse mme på apoteket,- Nutramigen, Neocate, Nan HA, sikkert noen flere og jeg ikke kommer på. :)
 
Holle er fra helsekosten! Smaker nattverdkjeks, alle typene... :p vi skal prøve sinlac i dag!
 
Vi lager grøt selv, veldig lettvint. :) Ellers har de små melkeallergikerene mine fått vanlig mat helt fra starten, bare uten melk. Jeg lager det meste mat fra bunnen av. Bruker blå melange i stedet for smør, og bytter ut melk i oppskrifter med havredrikk eller kokosdrikk. I starten virker det gjerne som om alt inneholder melk, men etter en stund så blir du vant til å lese alle innholdsfortegnelser, og så går det egentlig helt av seg selv. :) Jeg ammer, så vi har aldri brukt noen morsmelkserstatninger dessverre, og har egentlig klart oss helt fint uten andre erstatningsprodukter også.
 
Av mme ga vi Pepticate :) Det gikk ned på høykant, og hun er som 11 mnd fortsatt veldig glad i det, så kan anbefale den.

Av grøt gir vi Sinlac :) På meny er det 3 for 2, så det blir 100 kr for 3 bokser med grøt.
 
På sykehuset her får de kun Pepicate
 
Sinlac sin grøt er uten melkeprotein. Tror det er en grøt på helsekosten og, men husker ikke hva den heter. Finnes diverse mme på apoteket,- Nutramigen, Neocate, Nan HA, sikkert noen flere og jeg ikke kommer på. :)

Nan HA er ikke for de med melkeproteinallergi :)
 
Det er flere typer å velge mellom, men det kommer ann på om man kan bruke de "vanlige" eller de som er aminosyrebasert.
Man har typer som: Althėra, Nutramigen 1 DHA, pepticate og pregestimil DHA. Dette er de som er fra fødsel.

Av de aminosyrebaserte: Neocate LCP, Nutramigen Puramino og Alfamino. Disse er også fra fødsel.

Man må ofte bare prøve seg frem da det er ulikt hvilken type som passer best til sitt barn. Selv bruker vi bare Nutramigen Puramino da han må ha aminosyrebasert og han drikker den fint.

Av grøt så fikk han vondt i magen av Sinlac så har brukt Holle sine grøter fra helsekosten. Men nå gått over til Enago som vi kjøper i Sverige.
 
Mine fikk morsmelk. Grøt fra Holle likte de godt og Sinlac. Laget hjemmelaget havregrøt på havremel og vann. Avokado og banan mos. Smoothies. Havremelk som melk. Småfolk(Semper?) hadde mange middager uten melk. Ellers laget jeg selv.
 
Holle grøt fra helsekost eller hjemmelaget. Sinlac smaker nok bedre, men inneholder litt andre ting enn det jeg vil ha i sønnen min. Finnes pålegg uten melk :) smør og alternativer til melk for senere. Nå ser det ut til at minien min har vokst det av seg :D
 
Sinlac

Mine ville ikke ha, så lagde selv.

Du kan blande litt maltekstrakt i mme. LITT altså, for den gir litt fart på tarmene. Smaken blir bedre.

Jeg ga opp alt av mme, for mine likte ingenting uansett hva. Ammet i stedet.
 
Semper har en melkefri grøt for 6 mnd og for 12 mnd. Den er kjempegod og inneholder ikke sukker slik som feks. Sinlac. Jeg vet ikke hvor man får kjøpt den i Norge men den selges overalt i Sverige :)
 
Back
Topp