Allergi....medisin?

Septokt19

Forumet er livet
Juli13-jentene
Oktoberlykke 2019
Har begynt å få symptomer på det jeg tror er allergi. Kan vel passe at pollensesongen skyter fart akkurat nå. Siste 3-4 åra har jeg fått dette på våren, men aldri sjekka meg, så har ikke noen diagnose...

Det er slimete følelse i nese,munn og svelg, mye (enda mer) nysing og svie i øynene det går i... I natt har jeg sovet veldig dårlig pga dette.

Nå lurer jeg: kan jeg som gravid selvdiagnostisere og -medisinere meg med Zyrtec eller lignende, eller må jeg ta tester og sånt først? I natt ble det nesespray til slutt, før panikken over mangel på søvn+ irriterende nese holdt på å ta meg. Verst på kveld og natt foreløpig...

Helt sikkert bjørkeallergi! Det har eksplodert nå. D finnes allergimedisin som gravide kan ta, men jeg vet ikke om zyrtec er en av de? Tror du uansett bør konferere med legen din før du tar tabeletter. Lyedråper og nesespray skal være trygt, men hør på apoteket før du kjøper :)

Har begynt å få symptomer på det jeg tror er allergi. Kan vel passe at pollensesongen skyter fart akkurat nå. Siste 3-4 åra har jeg fått dette på våren, men aldri sjekka meg, så har ikke noen diagnose...

Det er slimete følelse i nese,munn og svelg, mye (enda mer) nysing og svie i øynene det går i... I natt har jeg sovet veldig dårlig pga dette.

Nå lurer jeg: kan jeg som gravid selvdiagnostisere og -medisinere meg med Zyrtec eller lignende, eller må jeg ta tester og sånt først? I natt ble det nesespray til slutt, før panikken over mangel på søvn+ irriterende nese holdt på å ta meg. Verst på kveld og natt foreløpig...

Vel...en sånn prikketest er relativ kjapp å ta. Her så tar vi ulike dråper på armen og bruker noe til å stikke det nedi huden med. Så sitter du i 20 min og venter på resultat (og d sjekker de alle mulige pollen typer (sånn at du kan følge med på hva du skal holde deg unna/være forberedt på angrep)
Og da skal en ikke ha tatt allergi medisin i forkant for det kan ødelegge resultatet...

Du kan jo selvsagt drive selvmedisinering, men det er en type nesespray som er beregnet for nettopp allergier som er mye bedre enn vanlig spray...(nasonex heter den vel...)
(og så er det jo i grunn billigere å få en stor pk med allergi medisin kontra en liten en som du får kjøpt reseptfritt...)

Ja, kanskje jeg burde sjekke det på neste legetime da... Men vanlig nesespray sånn litt innimellom vil vel ikke ødelegge for resultatet på en sånn test eller?

Ja, kanskje jeg burde sjekke det på neste legetime da... Men vanlig nesespray sånn litt innimellom vil vel ikke ødelegge for resultatet på en sånn test eller?
nope :) bare til å bruke vanlig nesespray
Bare unngå antihistaminer :) (zyrtec, cetrizin, loratadin, mja...er vel de man får kjøpt reseptfritt iallefall mener jeg på)

Høres ut som allergi ja...

Sikkert greit å ta en test ja, hos meg tok de bare en blodprøve, så det var jo veldig greit.

Ellers så var min lege ikke helt oppdatert på at man faktisk kan ta zyrtec, cetirizin og aerius når man er gravid. Hun sjekket det nærmere, og fant ut at de akkurat har blitt ok for gravide. Du bør for all del sørge for å få en av disse, siden den "gamle" allergimedisinen som var grei for gravide blir man VELDIG trøtt av, og for min egen del kan jeg i alle fall si at jeg er trøtt nok fra før... Nasonex er også greit å ha i bakhånd. Det er også veldig stor forskjell i pris på disse medisinene når du får dem på blå resept, så derfor greit å teste seg.

Det var en tråd hvor vi diskuterte zyrtec for ei uke siden - se om du finner den igjen.

Tusen takk for svar og link, folkens :-)

Back
Topp