Allergi i familie - Hva hadde du gjort?

Jeg er allergisk mot pelsdyr, men tolererer mine egne hunder. Kroppen blir tydeligvis vant til et den utsettes for over lengre tid. Jeg støvsuger nesten hver dag, og soverommet er hundefri sone, slik at jeg ikke dør om natten. De ligger heller ikke i sofaen. Stoffsofaen er byttet ut med skinnsofa, for enklere rengjøring.
Når jeg har valpekull må jeg gå på medisiner, da kroppen ikke er vant til allergenene fra de nye pelsdottene. Jeg beholdt en valp fra det siste valpekullet jeg hadde, og måtte gå på medisin i et halvt års tid før jeg begynte å venne meg på henne.
Under graviditeten har jeg blitt mye mer allergisk, så jeg har gått på allergitabletter i perioder. Jeg regner med det går over når baby er ute og hormonene tilbake til normal tilstand. Frykten er at baby også skal være allergisk.
Jeg har mange i familien som er allergiske, men vi vasker godt på forhånd og holder hundene unna stua et par dager før planlagt besøk. Lufter godt før de kommer, da går det som regel greit.
Det er uaktuelt å gi bort familiemedlemmene pga andres allergi. Hvis baby skulle vise seg å være allergisk får vi ta det som det kommer...

For noen nytter ikke medisin, og det gjelder meg. Katt for eksempel er jeg så allergisk mot at hvis noen som har katt gir meg en god klem så må jeg i full fart å få hjelp til å puste, da hjelper ikke medisinene jeg har hjemme mer. Så det er ikke bare bare alltid.... Nå er det ikke så ille med hund... men jeg kjenner jeg er tettere... og det blir nok ikke bedre, medisin hjelper heller ikke mot det. Helse kommer for meg før det å ha dyr.... det må jeg innrømme... men jeg har holdt ut for min samboer sin skyld.... hadde det bare vært meg så hadde jeg nok ikke orket ha det sånn.

Jeg har nettopp skaffet med katt, vel vitende om at min bror da ikke kan komme inn til oss. Han bor i nærheten, så vi drar heller til han eller er ute.

Jeg hadde beholdt hunden. Hunden er et familiemedlem som bor hos meg 24t i døgnet. Søstrene mine ser jeg med jevne mellomrom, og jeg kan besøke dem hos dem og hos foreldrene våre, jeg kan treffe dem på kafe og gå på tur med dem.

Hvorfor skal du bli irritert på det?
For meg har dyr stor verdi, jeg ville aldri kvittet meg med dyr selv om jeg eller noen i min familie bortsett fra mine barn var allergiske.
Jeg er veldig allergisk mot katt, jeg går på kortison mye av året, jeg har katt.
Jeg er også veldig allergisk mot pollen, jeg blir veldig dårlig, ender opp som regel med skikkelig astma anfall og blir sengeliggende.
Hva skal jeg gjøre? Flytte til ett annet land?
Nei jeg tar medesiner, jeg øker kortisontablettene og bruker høy dose av antihistaminer og bruker astma medesiner daglig.
Om noen med allergi har problemer med å komme til meg, så får de la være da. For her er hunden og kattene en likeverdig familiemedlem..
Jeg synes ikke allergi holder som grunn til å kvitte seg med dyr.

Sent from my iPhone using BV Forum
Om du ikke hadde hatt katt er det slettes ikke sikkert at du hadde trengt hverken kortison eller astmamedisin! Kanskje det er nettopp fordi du har katt du blir så allergisk mot pollen.

Jeg synes det er helt utrolig å sette dyr like høyt som mennesker!!!

Hvorfor skal du bli irritert på det?
For meg har dyr stor verdi, jeg ville aldri kvittet meg med dyr selv om jeg eller noen i min familie bortsett fra mine barn var allergiske.
Jeg er veldig allergisk mot katt, jeg går på kortison mye av året, jeg har katt.
Jeg er også veldig allergisk mot pollen, jeg blir veldig dårlig, ender opp som regel med skikkelig astma anfall og blir sengeliggende.
Hva skal jeg gjøre? Flytte til ett annet land?
Nei jeg tar medesiner, jeg øker kortisontablettene og bruker høy dose av antihistaminer og bruker astma medesiner daglig.
Om noen med allergi har problemer med å komme til meg, så får de la være da. For her er hunden og kattene en likeverdig familiemedlem..
Jeg synes ikke allergi holder som grunn til å kvitte seg med dyr.

Det spørs helt på hvor allergisk man er, og på hvordan man reagerer. Noen hovner så mye opp, eller blir skikkelig dårlige, eller får pusteproblemer, og det hjelper ikke med allergimedisiner.

Kortison og allergimedisiner er dessverre ikke svaret på alt. Hvis det går på helse og liv løs, så har man ikke mye valg.

Om du ikke hadde hatt katt er det slettes ikke sikkert at du hadde trengt hverken kortison eller astmamedisin! Kanskje det er nettopp fordi du har katt du blir så allergisk mot pollen.

Jeg setter dyr like høyt som mennesker (noen ganger høyere) og vil heller ha dyrene mine en mange mennesker på besøk ;)
Jeg bruker allergimedisiner, men ikke kortison. Jeg tåler ikke katter men gå på besøk der de har katt og tar ekstra øyedråper mens jeg er der, for jeg takler det i små perioder så lenge jeg ikke koser med dem og hadde aldri foreslått at noen kvittet seg med dyr for min skyld. Da holder jeg meg heller borte.

Jeg hadde strukket meg langt for å beholde mine hunder, det skulle vært virkelig alvorlig før jeg kvittet meg med dem. Men noen ganger har man jo dessverre ikke valget.

For mange er dyrene like kjære som barna. Noen har heller ikke egne barn og dyrene er dermed 'barna'.

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til. For det er ikke BARE å ta medisiner. Det er hellet ikke BARE å kvitte seg med dyrene.

Har selv barn med allergi, men vi besøker besteforeldre og andre med katt for det. Foreløpig har ikke det gitt noe utslag.
Jeg kunne aldri bedt familien om å kvitte seg med dyrene sine.

Hadde støvsugd og vasket godt og hatt hunden i et annet rom og bedt henne ta allergitablett. Og så heller møttes ute eller hos henne mest mulig.

Altså...selv har jeg såppas lite lidenskapelig forhold til dyr at jeg glatt ville valgt familie foran hund/katt... men jeg forstår at det er annerledes for dere som faktisk har dyr, og regner dem som en del av familien. Da blir det ikke lett.

Søstra mi er en dyrevenn, og har to hunder. De blir tatt over gjennomsnittet godt hensyn til både hjemme hos dem og når de er på besøk hos våre foreldre...kanskje litt for mye etter min smak, og jeg må si jeg lurer på hvor mye alvor det faktisk er mellom linjene når alle spøker om at vi bare kan plassere babyen vår i hundekurven sammen med dyra på kvelden, når jeg forsiktig hinter frempå om at kanskje litt av dyner, puter, kurver og tyggeting må vike når det nå kommer et barn...

Der i huset er det helt uaktuelt å la hunder vike for mennesker. Svogerfaren min er allergisk mot hund, som gjorde at han ikke kunne besøke dem pga hundene. Fremdeles er det slik at det er mest de som besøker ham. Men de har også en spesial-sjampo de bruker på hundene dersom de vet at han skal komme på besøk, og det gjør visst underverker. Er sikkert verdt å prøve.

Svogerfaren min er allergisk mot hund, som gjorde at han ikke kunne besøke dem pga hundene. Fremdeles er det slik at det er mest de som besøker ham. Men de har også en spesial-sjampo de bruker på hundene dersom de vet at han skal komme på besøk, og det gjør visst underverker. Er sikkert verdt å prøve.

Petal Cleanse :) Funker veldig bra for veldig mange! Absolutt verdt et forsøk.

Det spørs helt på hvor allergisk man er, og på hvordan man reagerer. Noen hovner så mye opp, eller blir skikkelig dårlige, eller får pusteproblemer, og det hjelper ikke med allergimedisiner.

Kortison og allergimedisiner er dessverre ikke svaret på alt. Hvis det går på helse og liv løs, så har man ikke mye valg.

Som sagt om de blir dårlige av å besøke meg så får de holde seg unna. For meg er svaret å medesinere meg selv. For dyr betyr mye for meg og jeg hadde ikke hatt et fint liv uten de :) Hadde aldri kvittet meg med noen dyr for noen i min familie er allergiske.

Ja, meget mulig! Men for meg er mine dyr fullverdig medlem av min familie. Og da går jeg med glede på medesiner hver dag ;)
Livet hadde ikke vært fint uten de rett og slett.
Og jeg forstår virkerlig ikke mennesker som ikke ser på dyr dom likeverdige familiemedlemmer..,

Jeg hadde ikke kvitta meg med dyrene for noen andre enn de som faktisk bor i husstanden:) Hvis det viser seg at søstra mi brått ikke tåler katt skal vel ikke det gå utover mitt dyr. Men hadde ett av barna blitt det hadde jeg nok hatt ett problem... Som jeg heldigvis slipper å tenke på:)

Vi har både hund og katt og for oss er de familiemedlemmer. Dersom en av våre barn skulle bli allergiske, måtte vi selvfølgelig forsøkt å skaffe dyrene nye hjem, men for at noen som av og til er på besøk hos oss var allergiske, ville det nok vært utelukket... Vi har en del venner med allergier, men heldigvis ikke verre enn at det går fint om de er på besøk noen timer så lenge vi holder katten unna dem. Skulle det være så ille at de ikke kan innom dørene hos oss får vi heller reise til dem da, eller finne et annet sted å treffes, tenker jeg......

Som sagt om de blir dårlige av å besøke meg så får de holde seg unna. For meg er svaret å medesinere meg selv. For dyr betyr mye for meg og jeg hadde ikke hatt et fint liv uten de :) Hadde aldri kvittet meg med noen dyr for noen i min familie er allergiske.

Men nå sa jeg jo aldri at DU burde det, jeg kommenterte det fordi det virket som om du så ned på andre som gjorde det. Og dersom et av barna dine hadde hatt så alvorlige astmaanfall at de ikke fikk puste og de fikk store helseproblemer pga dyrene, ville du fremdeles beholdt dem?

Men nå sa jeg jo aldri at DU burde det, jeg kommenterte det fordi det virket som om du så ned på andre som gjorde det. Og dersom et av barna dine hadde hatt så alvorlige astmaanfall at de ikke fikk puste og de fikk store helseproblemer pga dyrene, ville du fremdeles beholdt dem?
Om du leser mine innlegg så ser du hva jeg skriver om mine barn ;)
Ja, jeg reagerer på hvilket syn mange har på dyr. Vi bare skaffer oss dyr for så å kaste de videre til ett nytt hjem ved det minste motgang.
Mange i Norge burde aldri ha skaffet seg dyr i utganspunktet. Og jeg tror ikke dyr får det bra når dyret stadig må i nytt hjem.
Jeg var for ikke så lenge siden bort i en hund som hadde bodd i 5 forskjellige hjem. Og allergi er den grunnen flest bruker. Mye vi er allergiske for, som vi må leve med.
Men dyr kan vi bare kaste fra oss. Det er skammelig.

Klart at noen har en bruk og kastmentalitet på dyr, men det er heldigvis ikke flertallet. Dersom et dyr blir omplassert til et stabilt og trygt hjem, er det menneskene som har det verst, dyrene er mye flinkere til å omstille seg og leve her og nå. :)
Dyr som har skiftet hjem så ofte sier noe om hvilke folk de har vært utsatt for, dessverre.

Helt ærlig hadde jeg nok ikke kvittet meg med hunden bare fordi noen andre var allergiske. Så lett tar jeg ikke på dyreholdet vårt. Men om noen innenfor husets fire vegger ikke tålte, ville jeg nok heller prøvd omplassering. Men hadde prøvd å legge til rette så mye som mulig, f.eks med bursdagsfeiring andre steder, jevnlige besøk hos dem osv.

Jeg hadde heller ikke forventet at min søster skulle kvittet seg med dyrene hennes, om det var omvendt. Da hadde jeg heller måttet møte henne andre steder, ute på sommeren eller bare hjemme hos oss.
signerer!

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Back
Topp