Allergi i familie - Hva hadde du gjort?

Miidra

Lille M.M.M.
Hvis du hadde hatt en hund/katt og en i nær familie hadde blitt så allergisk at de ikke kunne kommet på besøk mer... hva hadde du gjort? Sitter litt i denne situasjonen... der jeg har en søster som er blitt så allergisk mot hund at hun ikke kan komme... men samboer vil at vi skal ha hunden...
Jeg vil jo gjerne kunne ha besøk av min egen søster, og hun er også gudmor til vår sønn.
Allergimedisin går ikke.

Vil vite hva andre utenfor det hele mener... er ikke alltid lett når man sitter midt i det.
På toppen av det hele er jeg også allergisk mot hund, noe jeg tror har blitt verre etter graviditet... HOFF det hele er bare så vanskelig!

Hva mener dere er rett, hva hadde dere gjort i samme situasjon?

Om du også er allergisk så hadde jeg nok prøvd å få andre til å overta hunden

Hvorfor går ikke allergimedisin? Finnes forskjellige merker, og man får sterkere allergimedisiner på resept, enn de man får kjøpt reseptfritt..

Allergimedisin tilfører antihistaminer i kroppen når kroppen ikke gjør det selv, så det skal jo fungere når man får riktig mengde..

Jeg er allergisk mot hund, katt og alle typer pollen, i tillegg til at jeg har kronisk astma, men vi har to hunder, virker som om kroppen min er blitt vant med de, for jeg trenger ikke allergimedisin lenger, annet enn i pollensesongen:)

Her var det uansett aldri noe alternativ å kvitte oss med hundene, den sorgen hadde jeg nok ikke klart å bære.. Mer enn nok å leve med tanken på at de ikke lever evig..

Sent from my iPhone using BV Forum

Om hu er så allergisk blr hu ikke møte dere med tanke på at allergier blir verre jo mer du utsetter deg for det du er allergisk mot :o
For ett dilemma du har.. :(

Uff, for en forferdelig situasjon! Vi har 2 hunder og jeg VET at jeg aldri hadde klart å kvitte meg med hundene våre. De er en del av familien, like mye som alle oss andre. Hverken mannen eller jeg hadde klart å fungere uten hundene, de er alt for oss! De kommer nok til å bli alt for lillegutt når han vokser opp også :Heartred

Masse lykke til. uansett hva dere måtte velge.

Hvorfor går ikke allergimedisin? Finnes forskjellige merker, og man får sterkere allergimedisiner på resept, enn de man får kjøpt reseptfritt..

Allergimedisin tilfører antihistaminer i kroppen når kroppen ikke gjør det selv, så det skal jo fungere når man får riktig mengde..

Jeg er allergisk mot hund, katt og alle typer pollen, i tillegg til at jeg har kronisk astma, men vi har to hunder, virker som om kroppen min er blitt vant med de, for jeg trenger ikke allergimedisin lenger, annet enn i pollensesongen:)

Her var det uansett aldri noe alternativ å kvitte oss med hundene, den sorgen hadde jeg nok ikke klart å bære.. Mer enn nok å leve med tanken på at de ikke lever evig..

Signerer. Her bruker jeg også kortison i perioder som allergien ta litt overhånd :)

Jeg hadde ikke kvittet meg med dyrene fordi om noen andre var allergiske...

Noe annet er om barna våre hadde blitt allergiske, eller vi selv...

Mamma sa at der hadde hunden måttet blitt omplassert om noen av barnebarna var blitt hyper allergiske.. Da ble jeg sjokkert, for de elsker hunden.

Men som regel er det sjelden allergi er så ille at de ikke kan i hus med noen som har dyr.

Pappa er allergisk mot katt, men det går fint å være på besøk, så lenge vi har det rent, og katten er ute av huset.

Jeg er delvis i samme situasjon.
Jeg, min datter og min kjæreste er allergiske. Jeg ble myyye mer allergisk da jeg var gravid og nå reagerer jeg om jeg står bak noen i kassakøen som har dyrepels (hundehår, kattehår osv.) på klærne.
Hele min side av familien har hunder og katter. Bestemor, mamma, pappa og søster. Jeg og min nye lille familie kan aldri dra på besøk til noen av dem. Synes det er forferdelig trist!! Det sårer faktisk litt at de overhode ikke vurderer å kvitte seg med dyrene...
Her går heller ikke allergimedisin.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kvittet meg med hunden. (Mulig det ble ett litt rotete svar!) :)

Jeg er delvis i samme situasjon.
Jeg, min datter og min kjæreste er allergiske. Jeg ble myyye mer allergisk da jeg var gravid og nå reagerer jeg om jeg står bak noen i kassakøen som har dyrepels (hundehår, kattehår osv.) på klærne.
Hele min side av familien har hunder og katter. Bestemor, mamma, pappa og søster. Jeg og min nye lille familie kan aldri dra på besøk til noen av dem. Synes det er forferdelig trist!! Det sårer faktisk litt at de overhode ikke vurderer å kvitte seg med dyrene...
Her går heller ikke allergimedisin.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kvittet meg med hunden. (Mulig det ble ett litt rotete svar!) :)
Æsj så utrolig kjedlig :(
Hva tenker dem om forholdet til barnebarn osv da? :o

Æsj så utrolig kjedlig :(
Hva tenker dem om forholdet til barnebarn osv da? :o

At dem kan komme på besøk til oss... Har rett og slett ikke giddi å snakke så mye om det! Jeg blir bare irritert om den diskusjonen kommer opp! :p Deres valg, har jeg sagt!

Broren min er forresten allergisk mot katter, og når vi alle skal på hytta sammen må ha ta en ekstra dose med allergimedisiner. Hans katter er allergivennlige, mens vår katt og mamma og pappa sine er ikke det. Og så sørger vi får å holde det rent og pent.

Helt ærlig hadde jeg nok ikke kvittet meg med hunden bare fordi noen andre var allergiske. Så lett tar jeg ikke på dyreholdet vårt. Men om noen innenfor husets fire vegger ikke tålte, ville jeg nok heller prøvd omplassering. Men hadde prøvd å legge til rette så mye som mulig, f.eks med bursdagsfeiring andre steder, jevnlige besøk hos dem osv.

Jeg hadde heller ikke forventet at min søster skulle kvittet seg med dyrene hennes, om det var omvendt. Da hadde jeg heller måttet møte henne andre steder, ute på sommeren eller bare hjemme hos oss.

Takk for mange svar:)

Selv har jeg prøvd allergimedisiner + tar fast symbicort (astmamedisin) mot kronisk astma. Har også astmamedisin hvis jeg blir ekstra tett som jeg da er begynt å bli etter graviditeten. For det hele går på luftveier hos meg, Tåler ingen dyr med pels...kjedelig nok. (Min søster kan ikke ta allergimedisiner pga diverse og har fått beskjed hos lege at det er best hun holder seg unna hunder)

Min søster og dem hadde katter, men kvittet seg med de når vi fikk vår sønn pga de ville at vi skulle kunne ta han med de dem... jeg nevnte aldri at det var det jeg ville de skulle gjøre, det var deres valg,,, men jeg vet hvordan det føles å på en måte kommer etter dyrene... selv om jeg samtidig aldri forventet at noen skal fjerne sine dyr pga meg.... så ser det fra begge sider.

Nei er ikke lett det her... spesielt samboer er veldig glad i hunden... Hannes første hund, selv har jeg vokst opp med de. Eneste pelsdyret jeg har kunne vært med... trist at det nå begynner å virke som at allergien tar over der også -_-

Last edited:
Utrolig vanskelig!! Joda at barn og barnebarn trumfer dyr det synes jeg men det er sikkert ikke bare bare å være "tanta som er årsak til at dere ikke har hund" om jeg knotrer det forstelig;) ..
Men hadde jeg vært allergiker så ville jeg forsøkt flere typet medisin samt om d hjalp at hunden eller hva d måtte være var ute rl noe..
Kommer sikkert anpå hvor knyttet eller hvor ofte vedkommende er på visitt? Litt forskjell på 3 ganger i året og hver uke..er då forskjellug med mine søstre hehe..

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Kjenner jeg blir irritert over de som mener sålenge man tar allergimedisiner så skal man kunne være i samme hus som katt eller hund. Spesielt hvis det er nyvasket, vil si man er lite allergisk hvis man tåler det!! Jeg blir veldig tett og klør på øyne og i nese og rennende etter bare fem minutter,. Om jeg er på besøk til noen med hun eller katt en time(kanskje en gang i året) blir jeg dårlig i flere dager etterpå. Hat også astma. Hadde absolutt kvittet meg med en hund framfor å ikk få besøk av min søster:)

Jeg tar zyrtec hver dag hele året. Reagerer likevel på dyr/pollen etc. Nei dere bestemmer selv, men det med de som mener sålenge det er reint blir for dumt for meg

Om du selv er allergisk hadde jeg prøvd å omplassere hunden. Om det kun er pga søsteren din så er det vel et alternativ at dere er ute når hun kommer, og at dere drar mer til henne på besøk?

Er selv allergisk, og har blitt verre år for år etter at jeg traff min kjære. Foreldrene hans har hund, så jeg merker veldig godt det at allergier forverrer seg jo mer msn utsetter seg for det. Allergimedisiner hjelper lite på meg.

Kjenner jeg blir irritert over de som mener sålenge man tar allergimedisiner så skal man kunne være i samme hus som katt eller hund. Spesielt hvis det er nyvasket, vil si man er lite allergisk hvis man tåler det!! Jeg blir veldig tett og klør på øyne og i nese og rennende etter bare fem minutter,. Om jeg er på besøk til noen med hun eller katt en time(kanskje en gang i året) blir jeg dårlig i flere dager etterpå. Hat også astma. Hadde absolutt kvittet meg med en hund framfor å ikk få besøk av min søster:)

Hvorfor skal du bli irritert på det?
For meg har dyr stor verdi, jeg ville aldri kvittet meg med dyr selv om jeg eller noen i min familie bortsett fra mine barn var allergiske.
Jeg er veldig allergisk mot katt, jeg går på kortison mye av året, jeg har katt.
Jeg er også veldig allergisk mot pollen, jeg blir veldig dårlig, ender opp som regel med skikkelig astma anfall og blir sengeliggende.
Hva skal jeg gjøre? Flytte til ett annet land?
Nei jeg tar medesiner, jeg øker kortisontablettene og bruker høy dose av antihistaminer og bruker astma medesiner daglig.
Om noen med allergi har problemer med å komme til meg, så får de la være da. For her er hunden og kattene en likeverdig familiemedlem..
Jeg synes ikke allergi holder som grunn til å kvitte seg med dyr.

Back
Topp