"Alle" som tar tidlig UL her inne???

Vicimama

Flørter med forumet
Ja det lurer jeg på. Hadde selv lyst på en tidlig UL men var litt sein med å bestille, så da var ventelista så lang at jeg ikke hadde fått før i uke 16. Og da synes jeg det ikke er noe vits når ordinær UL er uke 17/18. 
Det er jo ikke mange år siden det kun var i spesielle tilfeller folk fikk tidlig UL, og sist sv.skap tror jeg ikke at jeg tenkte på det en gang. Misforstå meg rett, jeg er for tidli UL og skulle ønske jeg fikk det, men det er veldig mye fokus på det nå i forholdt til bare noen år siden! Jeg blir liksom ekstra nærvøs om det er noe feil med fosteret (mer enn jeg sikkert trenger)

Mange her som ikke skal på UL før den ordinære i uke 17/18 ?? 

Jeg har vært på to og skal på en til før den ordinære. Er pga at jeg har hatt to SA samtidig som jeg har risikosvangerskap. Sist svangerskap hadde jeg en privat ul i ca uke 14, rett og slett fordi jeg var så utålmodig og ikke klarte å vente for å se om det va liv der inne :)

Jeg skulle strengt tatt ikke før i uke 18, men siden jeg har hatt noen blødninger får jeg komme inn til sjekk i morgen - så jeg forhåpentligvis får senke skuldrene helt :)

Jeg skjønner hva du tenker sånn i forhold til å bli nervøs siden "alle får det". Men jeg tror det vel er siden de som gjør det er jo flinke til å fortelle om sine ul'er(selvsagt helt naturlig!:)) så tror man at man er den eneste som venter/skal først på ordinær ;) Selv kjenner jeg det skulle vært veldig ønskelig at morgendagens ul ikke hadde vært nødvendig....:/

Jeg har bestilt selv privat. :-))

Jeg har ikke 1000kr til overs for å betale for privat, så nei, jeg skal ikke før i uke 18 - 20. Ingen medisinsk grunn for å bli henvist til tidlig ul heller.

hei! :)

jeg skal på min 3.UL på tirsdag. Disse UL'ene er ikke noe jeg har bestemt selv da. ble operert i magen i uke 5 og måtte da ta UL, og måtte inn for ny kontroll skjekk i uke 6.  fordi legene trodde at spiren var død. denne i uke 12 er for å skjekke at alt er bra, siden jeg fikk time i posten. ellers ville nok jeg heller ikke hatt noen UL før ordinær ul ;)

men jeg er glad jeg fikk den jeg skal ha nå på tirsdag, for det er spennende å se hvor stort forsteret har blitt :) men jeg tror ikke jeg vil få tidlig UL ved neste svangerskap.

Eneste grunnen til at jeg har vært på tidlig UL er fordi jeg har blitt hensvist etter blødninger. Ikke for å se etter missdannelser hos fosteret. Ville rett og slett bare se at det var liv der inne, noe som det er <3 Jeg tenker som så at hvis barnet ikke skulle være friskt på noen måte så er det en grunn til at det kom til akkurat oss :)

Jeg fikk tidlig ul pga at vi har vært gjennom prøverør, og det er en del av opplegget. I forrige svangerskap hadde jeg kun den ordinære ul. :-)

Kun ordinær ul her! Er ikke helt for å ha kontroll på alt hele tiden... Jeg er litt av typen som tar ting som det kommer tror jeg.. :)

Kun ordinær UL her også.. ikke hatt SA tidligere og ikke hatt blødninger, så da er det vel ingen grunn til noe før uke 18-20 :) Men ser veldig frem til å forhåpentligvis få høre hjertelyden om to uker, og få en "ordentlig" bekreftelse på at det faktisk er noe der inne. Siden fire positive graviditetstester, uteblitt mens, og fire-fem uker med daglig kvalme og oppkast ikke er nok liksom ;)

"normale" folk skal da egentlig ikke ha tidlig ul...
om folk betaler det privat selv må bli opp til dem..
Jeg har vert på flere tidlige ul pga oppfølging for habituell abort.

Hvis du noen gang går gjennom en MA, forstår du hvorfor mangen vil ha tidlig UL.

Å gå 6 uker, i god tro om at alt er perfekt, for så å få vite at spiren har ligget død inni deg de siste 6 ukene, er hjerteskjærende. Det er derfor jeg hadde min tidlige UL.
Nå hadde det seg slik at jeg hadde time hos gyn for utredning pga at vi hadde prøvd så lenge uten resultat.
Så når jeg fant ut jeg var gravid så ringte jeg og spurte om jeg kunne bytte timen til en UL. Siden jeg mangler en eggleder og har hatt en MA, så var det ikke noe problem og jeg fikk bruke den samme timen til UL.

Jeg har en ny time hos privat jordmor (som også er ULtekniker) på torsdag.
Dette er mest pga at jeg må vente en stund til på jordmor time og legen min er turnus lege og har verken tid eller kunnskap til å svare på alle mine førstegangs-gravid-spørsmål... Og jeg har maaaangen spørsmål! Og for all del en ny bekreftelse på at spiren koser seg og har det bra i magen min er absolutt etterlengtet =)

Jmd skrev:
Hvis du noen gang går gjennom en MA, forstår du hvorfor mangen vil ha tidlig UL.

Å gå 6 uker, i god tro om at alt er perfekt, for så å få vite at spiren har ligget død inni deg de siste 6 ukene, er hjerteskjærende. Det er derfor jeg hadde min tidlige UL.
Nå hadde det seg slik at jeg hadde time hos gyn for utredning pga at vi hadde prøvd så lenge uten resultat.
Så når jeg fant ut jeg var gravid så ringte jeg og spurte om jeg kunne bytte timen til en UL. Siden jeg mangler en eggleder og har hatt en MA, så var det ikke noe problem og jeg fikk bruke den samme timen til UL.

Dette er mest pga at jeg må vente en stund til på jordmor time og legen min er turnus lege og har verken tid eller kunnskap til å svare på alle mine førstegangs-gravid-spørsmål... Og jeg har maaaangen spørsmål! Og for all del en ny bekreftelse på at spiren koser seg og har det bra i magen min er absolutt etterlengtet =)

Er helt enig!!

Jeg har vært gjennom 9 SAer og MA i uke 11 og aldri aldri om jeg kommer til å være så avslappet som jeg var første svangerskapet!!
Til nå har vi vært på to UL. En privat og en på sykehuset. Og det er jo selvfølgelig en grunn for det. Klarer enda ikke senke skuldrene og slappe av, er veldig på bremsene og tilater ikke meg selv 100 % å kjenne på gleden enda.

Så det er ganske sårt og provoserende når uttrykket "alle tar tidlig UL for tiden" blir brukt. Det virker som om folk bare vil ha tidlig ul bare fordi.. 
Det er en grunn for at de aller aller fleste enten bestiller seg privat ul eller får henvisning.

Hadde vi ikke fått tidlig ul på sykehuset forrige uke, så hadde vi tatt nok en privat. Koste hva det koste ville. Vi skal også på ekstra ul om 4 uker igjen. Og kanskje en til før ordinær ul i uke 19. 

Jeg har vært på ultralyd hos sykehuset, pga blødning og sånn. Fant ut da at jeg er 9 uker og 4 dager på vei  Fikk og med bilde hjem, var veldig godt å se at alt var som det skulle. 

Jeg har bestilt privat UL i uke 13. Jeg har ingen blødninger eller noe som skulle tilsi at det ikke er noe der, men jeg er så ufattelig redd og stresset for at det ikke er det! Hele tiden! Dette er første gang jeg er gravid, men jeg har aldri følt meg glad eller lykkelig over det. Nettopp fordi jeg er så dum og leser rundt på nettet om alle andre sine SA og MA, og er overbevist om at det skjer meg. Jeg klarer ikke å føle glede over graviditeten min, vil ikke knytte meg til noe som kanskje ikke er der lenger.. Det er kjempe trist å gå rundt på denne måten, og jeg håper så inderlig at ting vil falle på plass og jeg kan begynne å glede meg så fort jeg får høre hjerte banke og se den lille bevege seg der inne. Håper, håper <3

jeg var på tidlig ul i uke 8+4 og skal inn igjen til ordinær ul ca uke 17 siden vi reiser til usa uke 17+3 og er ikke hjemme igjen før i uke 21 skal også til ul etter den ordinære for å sjekke hjere

jeg har tidlig ul og ekstra hjerte ul pga hjertefeil i familien til sambo. på tidlig ul sjekket de bare størrelsen utfra termin stemte og såg at hjerte slo som det skulle.

jeg tror ikke noen bestiller time til ul pga missdannelser og jeg tror heller ikke det er noen som har anklaget andre for å gjøre det heller. 

Muligens skrev:

Jmd skrev:

Er helt enig!!

Jeg har vært gjennom 9 SAer og MA i uke 11 og aldri aldri om jeg kommer til å være så avslappet som jeg var første svangerskapet!!
Til nå har vi vært på to UL. En privat og en på sykehuset. Og det er jo selvfølgelig en grunn for det. Klarer enda ikke senke skuldrene og slappe av, er veldig på bremsene og tilater ikke meg selv 100 % å kjenne på gleden enda.

Så det er ganske sårt og provoserende når uttrykket "alle tar tidlig UL for tiden" blir brukt. Det virker som om folk bare vil ha tidlig ul bare fordi.. 
Det er en grunn for at de aller aller fleste enten bestiller seg privat ul eller får henvisning.

Hadde vi ikke fått tidlig ul på sykehuset forrige uke, så hadde vi tatt nok en privat. Koste hva det koste ville. Vi skal også på ekstra ul om 4 uker igjen. Og kanskje en til før ordinær ul i uke 19. 

Jeg håper ikke dere tror jeg mener at man ikke skal ha mulighet til å ta tidlig UL, for jeg er FOR tidlig ultralyd. Og skjønner godt di som har hatt mange SA/MA, blødninger osv får tidlig ultrald. Skulle bare mangle!. Tanken var heller rettet mot di som ikke har hatt SA/MA,blødninger osv, og ikke har noe "grunn" for tidlig UL. At di fleste av disse også bestiller tidlig UL, mye oftere en for noen ar siden. Og at meg selv ville prøve å få tidlig UL bare fordi jeg blir nærvøs og engstelig fordi jeg ser at nesten "alle" får/bestiller tidlig UL. Det var ingen kritikk til NOEN, mer ett spm tegn til hvorfor det har blitt sånn.

Jeg håper det snart blir lovfestet at alle kan få mulighet til tidlig UL snart :-)

Det er jo spennende å se at det faktisk er noe inni der da =)
Er nok mangen som har vanskelig for å tro det faktisk er sant før de hører hjertet eller ser den lille på  UL

jeg håper virkelig at regjeringa får til den tidlige ul'en da som som enkelte partier kjemper for..
Da blir det rettferdig for alle. dumt no at noen får det gratis, mens andre må betale 1000,-

Jeg skal ikke på tidlig ul. Har ingen grunn til å få det dekket, og har ikke råd til det selv nå, så bare håper og tror at alt er bra. 
Men, hadde jeg fått tilbud om det så hadde jeg selvfølgelig takket ja... håper regjeringa innfører tidlig ul... det er jo frivillig uansett.

Back
Topp