ORIGINAL: *klar*for julebeibis
Kan jeg spørre deg Stella om hva du tok opp i lån da? Hva er max lån? Og hvor lenge har man på å betale tilbake lånet? Hvor mye trekkes du i mnd for å få tilbakebetalt lånet?
Og blir noe av lånet gjort om til stipend!?
Jeg studerte på en tid der man søkte lån og stipend hver for seg, og lånet ble derved ikke gjort om til stipend avhengig av bestått eksamen, stipend fikk man uansett. Dette er endret nå, og nå blir altså noe av lånet gjort om til stipend dersom du står på eksamen.
Hva som er max lån finner du ut ved å titte på www.lanekassen.no og prøve støttekalkulatoren deres, det avhenger nemlig av litt av hvert. Jeg var enslig, barnløs og bodde 35 mil fra min folkeregistrerte adresse hos mine foreldre, det er noe annet enn en samboende med barn, som får forsørgertillegg, men avhengig av partners inntekt, etc.
Jeg fikk vel utbetalt drøyt 30.000 i semesteret (lån og stipend, og husker ikke helt eksakt fordelingen på det), knapt 70.000 i året, etter 4 år hadde jeg vel noe i underkant av 200.000 i studielån (men meget mulig jeg husker feil her, jeg husker rett og slett ikke) Vi betaler dette ned med drøyt 4000 hver 3. måned, altså litt over en tusenlapp i måneden, over 20 år eller noe slikt. En hel liten evighet (Og ja, min mann har eksakt likt studielån som meg...) kan jo betale det ned fortere etterhvert om vi vil, men prioriterer heller å nedbetale på huslånet, for studielånet er et "gunstig lån" (innarbeidet en del ordninger som betalingsutsettelse, rentefritak ved lav inntekt, lånet slettes om du dør, ettergivelse ved uførhet etc, som gjør det som et bedre lån å ha enn huslånet)
Men det var en HELT annen situasjon der det er snakk om i denne tråden. For jeg studerte før jeg traff min mann, og lenge før jeg fikk barn (som jeg enda ikke har klart å få, og jeg var ferdig å studere for 5 år siden...)
Gjør som monicola skriver, finn ut av deres situasjon, budsjett.
Og å søke lån, og sette det på sparekonto, bare overføre derfra til brukskonto om du absolutt må (og noe av det blir jo gjort om til stipend, så å ikke søke stipend engang er jo å avstå fra "gratis penger") er en utmerket løsning, så lenge du er i stand til å ha penger på bok uten å bruke opp.
Det er selvsagt mulig å klare seg uten å bruke hele, men det er forskjell på det jeg gjorde, 19-23 år gammel, samboer med en "helt tilsvarende" det siste året, uten barn, enn din situasjon, samboende med barn.
Forøvrig, du KAN jobbe selv om du får stipend. Men det er grenser for hvor mye du kan tjene før du "trekkes" fra lånekassen. Grensene finner du på lanekassen.no