Alle som studerer eller har studert- se hit litt!

MÅ man ha lån når man skal studere på universitet/høgskole??
Altså ikke om man er pålagt det, men om man som oftest trenger det!??

• Og hva trenger man evt lån til?
  • Hva koster når man skal studere??
  • Klarer man seg uten lån?

Jeg har hatt lån det siste året, ikke brukt en krone .. så pengene står fint på sparekontoen. Nå som jeg og sto på eksamen, får jeg tilbake en del i form av stipend. Angret ikke jeg.

hvis du ikke jobber ved siden av studiene, tjener du jo heller ikke penger. så da trenger du penger til mat, klær og regninger...+ skolebøker osv. koster jo å leve...[;)]

Jeg fikk stipend og klarte meg fint med 2500 i mnd, selv om det er lite.

Nei, du må ikke, dersom du enten har
*Jobb
*formue du kan tære på
*gavmilde foreldre
*samboer/mann som tjener nok til å forsørge deg.

Eller bor hjemme hos foreldre og ikke betaler for deg, og ikke bruker mye penger generelt.

Hva som koster? Vel, bøker og skolesaker selvsagt. Også er det husleie, mat, telefon, forsikring, busskort. Og shopping/klær, trening om du prioriterer det. Og for mange studenter er det en del på "øl og røyk" også. Festing altså.

Men om du bor hjemme, så du slipper husleie og mat og forsikring, har foreldre som kanskje bidrar litt til klær/trening (som ei venninne av meg, hun mente faren selvsagt måtte betale når hun gikk på selforsvarskurs/trening, rett og slett for det var jo i hans interesse at hans datter kunne forsvare seg...) og ikke fester spesielt mye, så klarer du deg sikkert med stipend.

Eller om du har en jobb som du tjener greit på, uten at det går for mye utover skolearbeidet.

Men så lenge du studerer er jo studielånet rentefritt, så dersom du har selvdisiplin og klarer å ikke bruke alle penger du har, så lønner det seg å ta opp lån, la det stå på bankkonto/høyrente (vel og merke lønte det seg mer da rentene var litt høyere) og betale tilbake det som er tilovers etter endte studier...

Edit: Glemte av alternativet med samboer/mann.

ORIGINAL: Pinky and the Brain

Jeg har hatt lån det siste året, ikke brukt en krone .. så pengene står fint på sparekontoen. Nå som jeg og sto på eksamen, får jeg tilbake en del i form av stipend. Angret ikke jeg.

Ok.. Hvordan har du klart deg uten å bruke lånet da? Hva lever du på liksom!?
Tjener samboeren din så godt at dere kan "leve på ham" !?

Dere skjønner jeg skal studere etter permisjonen min, og er så usikker på alt dette ang lån og stipend osv. Trenger all hjelp jeg kan få av dere(erfaringer osv)..

Sambo har en bruttoinntekt på ca 20 500 i mnd (og vil sannsynligvis gå litt opp i lønn).

HVA tjener deres samboere siden dere har klart dere uten lån!?

ORIGINAL: miriamsmamma

Du må ha bodd rimelig... de fleste betaler jo i alle fall et par tusen i husleie...

Men, det meste går jo.

Jeg tok opp max lån, fikk drøyt 30000 i halvåret, men hadde tilovers ca 10.000 i året i alle fall. Jeg bodde på studenthjem, og betalte derved vesentloig mindre i husleie enn de fleste av mine venner som bodde privat, og siden jeg bodde i gangavstande til skolen slapp jeg også busskort. Røyker eller drikker ikke, men likevel brukte jeg altså det dobbelte av deg. Jeg kunne helt klart spart mer da, men måtte bodd vesentlig rimligere for å klare meg på 2500 i måneden. Ville vel dekket husleien og skolebøkene (gitt at jeg kjøpte noen brukt)...

ORIGINAL: *klar*for julebeibis

ORIGINAL: Pinky and the Brain

Ok.. Hvordan har du klart deg uten å bruke lånet da? Hva lever du på liksom!?
Tjener samboeren din så godt at dere kan "leve på ham" !?

Dere skjønner jeg skal studere etter permisjonen min, og er så usikker på alt dette ang lån og stipend osv. Trenger all hjelp jeg kan få av dere(erfaringer osv)..

Sambo har en bruttoinntekt på ca 20 500 i mnd (og vil sannsynligvis gå litt opp i lønn).

HVA tjener deres samboere siden dere har klart dere uten lån!?

Nå er jo jeg alenemamma så får penger fra NAV [;)] Men får du ikke fødselspenger ?

Hvis du tror du klarer deg uten, så ikke ta opp lån. Før eller siden skal du betale det tilbake.

Jeg personlig sparer alt, for jeg om 2 år skal kjøpe bolig og da er dette lånet mye bedre enn huslån f eks.

ORIGINAL: Emmeline

Du kan klare deg uten lån ja. Skolen koster vel en knapp 1000 lapp i halvåret, også må du ha penger til bøker da. Så det kommer jo an på om man har oppsparte midler eller kan jobbe noe ved siden av. Du trenger heller ikke søke fullt stuielån. Du kan feks søke om 20000 for å kunne kjøpe bøker. Fullt stuidelån er vel ca 80000 i året(noe blir også omgjort til stipend når man fullfører eksamen).

Ja, det var liksom det jeg regna med. At skolen ikke kosta 10 000 i mnd liksom! [8D]

Ja, men om vi f. eks sparer litt/jeg får litt av mine foreldre osv. Dvs at vi har litt oppsparte midler til jeg skal starte, vil vi da klare oss uten lån!?

Ja, men om jeg f. eks søker om 15 000 for å kjøpe bøker osv (kan man kjøpe slikt brukt som oftest)
Kan noe av dette bli omgjort til stipend etter endt studie da!??

ORIGINAL: theolin

hvis du ikke jobber ved siden av studiene, tjener du jo heller ikke penger. så da trenger du penger til mat, klær og regninger...+ skolebøker osv. koster jo å leve...[;)]

Ja, det lurer jeg også på.. Om jeg f. eks jobber litt i helgene osv, og tjener litt, det er ikke noe lov mot at jeg ikke kan tjene penger om jeg får stipend/lån!?

Min samboer har ca samme bruttoinntekt som din, men jeg har likevel søkt om lån og stipend nå når jeg studerer. Det er bare å se om dere klarer dere på hans lønn, og om det går greit, kan du sette pengene du får utbetalt fra lånekassa på en egen "sparekonto". På den måten blir noe omgjort til stipend ved fullført eksamen, og det lånet du har igjen, kan du bare betale tilbake til lånekassa.

ORIGINAL: *Stella*

Nei, du må ikke, dersom du enten har
*Jobb
*formue du kan tære på
*gavmilde foreldre
*samboer/mann som tjener nok til å forsørge deg.

Eller bor hjemme hos foreldre og ikke betaler for deg, og ikke bruker mye penger generelt.

Hva som koster? Vel, bøker og skolesaker selvsagt. Også er det husleie, mat, telefon, forsikring, busskort. Og shopping/klær, trening om du prioriterer det. Og for mange studenter er det en del på "øl og røyk" også. Festing altså.

Men om du bor hjemme, så du slipper husleie og mat og forsikring, har foreldre som kanskje bidrar litt til klær/trening (som ei venninne av meg, hun mente faren selvsagt måtte betale når hun gikk på selforsvarskurs/trening, rett og slett for det var jo i hans interesse at hans datter kunne forsvare seg...) og ikke fester spesielt mye, så klarer du deg sikkert med stipend.

Eller om du har en jobb som du tjener greit på, uten at det går for mye utover skolearbeidet.

Men så lenge du studerer er jo studielånet rentefritt, så dersom du har selvdisiplin og klarer å ikke bruke alle penger du har, så lønner det seg å ta opp lån, la det stå på bankkonto/høyrente (vel og merke lønte det seg mer da rentene var litt høyere) og betale tilbake det som er tilovers etter endte studier...

Edit: Glemte av alternativet med samboer/mann.

Ja, siden jeg vil ha en liten krabat på drøye året når jeg begynner å studere, så tror jeg liksom ikke at festing vil stå så høyt prioritet( i tillegg til at jeg sjeldent drikker!)

Og så til det "vesentlige":
Vi bor nå på "Landet" og betaler lite i husleie i forhold til det vi evt må ut med i byen. Blir vi boende her, så sparer vi jo en del på husleie, og vi er jo som sagt TO om husholdningen her.
 Sambo har helt ok lønn synes jo vi, men må jo bare høre med dere om dere har erfaringer ang det å klare seg uten lån, kontra det å ta opp lån!

ORIGINAL: *Stella*

ORIGINAL: miriamsmamma

Du må ha bodd rimelig... de fleste betaler jo i alle fall et par tusen i husleie...

Men, det meste går jo.

Jeg tok opp max lån, fikk drøyt 30000 i halvåret, men hadde tilovers ca 10.000 i året i alle fall. Jeg bodde på studenthjem, og betalte derved vesentloig mindre i husleie enn de fleste av mine venner som bodde privat, og siden jeg bodde i gangavstande til skolen slapp jeg også busskort. Røyker eller drikker ikke, men likevel brukte jeg altså det dobbelte av deg. Jeg kunne helt klart spart mer da, men måtte bodd vesentlig rimligere for å klare meg på 2500 i måneden. Ville vel dekket husleien og skolebøkene (gitt at jeg kjøpte noen brukt)...

Kan jeg spørre deg Stella om hva du tok opp i lån da? Hva er max lån? Og hvor lenge har man på å betale tilbake lånet? Hvor mye trekkes du i mnd for å få tilbakebetalt lånet?
Og blir noe av lånet gjort om til stipend!?

ORIGINAL: Vibeke83

Min samboer har ca samme bruttoinntekt som din, men jeg har likevel søkt om lån og stipend nå når jeg studerer. Det er bare å se om dere klarer dere på hans lønn, og om det går greit, kan du sette pengene du får utbetalt fra lånekassa på en egen "sparekonto". På den måten blir noe omgjort til stipend ved fullført eksamen, og det lånet du har igjen, kan du bare betale tilbake til lånekassa.

Aha! Ja, det er jo lurt! Opprette en egen konto der lånet står- og bare PRØVE å ikke røre pengene, for så å bare betale tilbake det man ikke har brukt! [:)]

Dette må jeg fortelle sambo om.
Det er han som ønsker at jeg skal klare meg gjennom studietiden UTEN lån! Han har sett hvordan mora hannes har slitt med å få betalt tilbake lånet sitt(må sies at hun ikke tjener noe særlig, og har hatt lånet over maaaaaange år!)

ORIGINAL: ~monicola~

Det spørs jo litt i hvilken situasjon du er i da - økonomisk.
Selv har jeg ikke harr særlig med lån.
Bodde hjemme gratis da jeg gikk på videregående, samt en del av BI.
Deretter jobbet jeg en del samt fikk skole via jobb.
Så gikk jeg 100% skole en tid, men da forsørget mannen oss uten at jeg trengte å ta lån.
Nå er jeg så heldig igjen at jobben betaler.

Men har en ikke noen som kan forsørge seg litt under utdannelsen er jeg rett at en fort må ta opp litt lån.
Med mindre en har cash på konto å ta av [:)]

Aha.. Da er jo du en av de heldige! hehe[;)]

Jaaaa, det er et regnestykke dette! Om vi vil klare oss på bare hans lønn!? hmm....

Skal vi se...jeg begynte å studere rett etter videregående, og holdt på i 5 år...brukte lånet og stipendet til husleie og mat og klær...og litt festing...brukt opp alt![&o]

ORIGINAL: løve78

Skal vi se...jeg begynte å studere rett etter videregående, og holdt på i 5 år...brukte lånet og stipendet til husleie og mat og klær...og litt festing...brukt opp alt![&o]

hehe..

Ok.. Hvor mye tok du opp i lån da?
Og for å sette det på "spissen": Hadde du klart deg på mindre!? Altså om du tok fullt lån og hadde stipend og brukte opp alt dette- hadde du da kunnet spart penger slik at ikke alt ble borte, eller var det såvidt alt gikk rundt med det du fikk!?
[:)][;)]

Man må ikke ha lån hvis du klarer det økonomisk uten. Jeg har lån og hadde ikke klart meg uten. det er vel litt individuelt hvor mye det koster, men for meg koster det 610,- i skolepenger pr halvår. Og så kommer det jo bøker og annet materiell uten om.

Det avhenger hvor mye du klarer å jobbe i tillegg til å studere!
JEg har vært helt avhenget av lån og stipend de siste årene, hadde ikke klart meg uten!. Men man må ikke ha det, det velger du selv!

Back
Topp