All snakk om bakovervendt

  • Trådstarter Trådstarter sjæfsTRØLLET
  • Opprettet Opprettet
ORIGINAL: leopold

AAAaaarghh, klarer dere alltid å få alt som har med bil å gjøre til å kun dreie seg om setet? Ja, alle brukere av dette forumet vet (ettter utallige prekener, gjentagelser og diskusjoner) at bakovervendt er best!
Men hvor mange diskuterer hva slags bil man kjører??
Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.

Åjasså?

Jeg synes å erindre at jeg leste en test om dette engang... hmm.. og det var IKKE den svære bilen som kom best ut..
Det var en sånn renault mellomklassebil.......
 
ORIGINAL: Kariar

ORIGINAL: Suppadura

Du tar litt feil.
Det viktigste er setet bakovervendt. Heller bakovervendt i gammel bi, en forover i ny bil.
Det har med rene naturlover å gjøre.


Hvis man frontkolliderer ja, men man kan like gjerne bli påkjørt bakfra, og da er forovervendt best[:D]


Trygg Trafikk har følgende å si om påkjørsel bakfra:

Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

Ser man på krav ved materielle skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skade/eller død er frontkollisjoner.
 
ORIGINAL: Dollface™

ORIGINAL: leopold

AAAaaarghh, klarer dere alltid å få alt som har med bil å gjøre til å kun dreie seg om setet? Ja, alle brukere av dette forumet vet (ettter utallige prekener, gjentagelser og diskusjoner) at bakovervendt er best!
Men hvor mange diskuterer hva slags bil man kjører??
Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.

Åjasså?

Jeg synes å erindre at jeg leste en test om dette engang... hmm.. og det var IKKE den svære bilen som kom best ut..
Det var en sånn renault mellomklassebil.......

 
Renault er en fransk bil. Med en liten japansk blikkboks mener jeg en liten suzuki swift eller lignende som ser ut som et  trekkspill etter en kollisjon.
 
 

Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.



Såg faktisk en test i går ang biler, hvor man tok en nyere bil og en bil som var 10 år gammel og tok de front mot front, i bare 55 km i timen, de i den nye bilen satt greit inni der etterpå, mens de i den gamle bilen hadde ikke overlevd!! Så hvor gammel bilen er har faktisk mye å si![;)]

Vi har en 6 stjerners bil nå, man kan finne ut det gjennom den testen.
 
ORIGINAL: svimsa

Dette begynner å se litt ut som ungdomsskolen. Noen hakker på deg, du må finne noen andre å hakke på for å føle deg bedre.. [8D]

 
Hmmm...ingen som hakker! Bare diskuterer![;)]
 
ORIGINAL: leopold

ORIGINAL: Dollface™

ORIGINAL: leopold

AAAaaarghh, klarer dere alltid å få alt som har med bil å gjøre til å kun dreie seg om setet? Ja, alle brukere av dette forumet vet (ettter utallige prekener, gjentagelser og diskusjoner) at bakovervendt er best!
Men hvor mange diskuterer hva slags bil man kjører??
Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.

Åjasså?

Jeg synes å erindre at jeg leste en test om dette engang... hmm.. og det var IKKE den svære bilen som kom best ut..
Det var en sånn renault mellomklassebil.......


Renault er en fransk bil. Med en liten japansk blikkboks mener jeg en liten suzuki swift eller lignende som ser ut som et  trekkspill etter en kollisjon.


*skreller av seg ford Ka'en sin og ser dumt på leopold* [8D]
Ekstranøkkel? *rekker ut en boksåpner*
 
ORIGINAL: *MaRgArItA*


Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.



Såg faktisk en test i går ang biler, hvor man tok en nyere bil og en bil som var 10 år gammel og tok de front mot front, i bare 55 km i timen, de i den nye bilen satt greit inni der etterpå, mens de i den gamle bilen hadde ikke overlevd!! Så hvor gammel bilen er har faktisk mye å si![;)]

Vi har en 6 stjerners bil nå, man kan finne ut det gjennom den testen.

 
Finnes det noen tester en plass??? Vært moro å sett[:)]
 
ORIGINAL: reimaTURBOtec

ORIGINAL: svimsa

Dette begynner å se litt ut som ungdomsskolen. Noen hakker på deg, du må finne noen andre å hakke på for å føle deg bedre.. [8D]


Hmmm...ingen som hakker! Bare diskuterer![;)]

 
Enig! Synes denne diskusjonen er like viktig som bilstol diskusjonen [;)]
Vi vil jo alle det som er best for barna våre!
 
ORIGINAL: Dollface™

ORIGINAL: leopold

ORIGINAL: Dollface™

ORIGINAL: leopold

AAAaaarghh, klarer dere alltid å få alt som har med bil å gjøre til å kun dreie seg om setet? Ja, alle brukere av dette forumet vet (ettter utallige prekener, gjentagelser og diskusjoner) at bakovervendt er best!
Men hvor mange diskuterer hva slags bil man kjører??
Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.

Åjasså?

Jeg synes å erindre at jeg leste en test om dette engang... hmm.. og det var IKKE den svære bilen som kom best ut..
Det var en sånn renault mellomklassebil.......


Renault er en fransk bil. Med en liten japansk blikkboks mener jeg en liten suzuki swift eller lignende som ser ut som et  trekkspill etter en kollisjon.


*skreller av seg ford Ka'en sin og ser dumt på leopold* [8D]
Ekstranøkkel? *rekker ut en boksåpner*

 
 
ORIGINAL: reimaTURBOtec

ORIGINAL: *MaRgArItA*


Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.



Såg faktisk en test i går ang biler, hvor man tok en nyere bil og en bil som var 10 år gammel og tok de front mot front, i bare 55 km i timen, de i den nye bilen satt greit inni der etterpå, mens de i den gamle bilen hadde ikke overlevd!! Så hvor gammel bilen er har faktisk mye å si![;)]

Vi har en 6 stjerners bil nå, man kan finne ut det gjennom den testen.


Finnes det noen tester en plass??? Vært moro å sett[:)]


Spurte sambo, han sa det var på discovery, det bil programme....hva det heter da....fifth gear..(hvordan skrives det da [8D][:D])

Nei, det er ikke en norsk test, men de har jo samme bilene [;)]
 
ORIGINAL: Helene Harepus

Men hvis alle skal kjøre rundt i svææære amerikanere, hva skjer da med miljøet??? [8|] 


er vel ingen som har sagt det skal være svære amerikanere [;)]
 
De eldre bilene er tryggere for barna enne de nye, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Bilene blir stadig sikrere, for de VOKSNE. JO nyere bilen er jo bedre MÅ man sikre barna.
 
ORIGINAL: svimsa

ORIGINAL: Helene Harefrøken

De eldre bilene er tryggere for barna enne de nye, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Bilene blir stadig sikrere, for de VOKSNE. JO nyere bilen er jo bedre MÅ man sikre barna.

Men hvorfor? altså, hvordan kan den bli sikrere for noen men ikke for andre? [:-]


Er litt på usikker grunn her, men at det er en grunn til dette er helt sikkert. Ellers hadde ikke EuroNCAP testet bilene i(tre egentlig men tar bare med to her) kategorier 1. Hvor sikker bilen er for de voksne 2. Hvor sikker bilen er for barna?.  Flere biler har oppnådd topp score på sikkerhet ved kollisjon for voksen, men ingen biler har klart det når det gjelder sikkerhet for barna.

Markerte en liten del lenger ned her:
"Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet."
 
2008 mod vw golf stasjonsvogn [:D] og bakovervendt bilsete
 
en toyota corolla stv og en diger tung BMW.. Sikre biler det[:)] Og bakoverendt sete...
 
citroen c5 stv 07 mod
 
Nå har jeg ikke lest hele tråden, så vet ikke om noen har nevt dette før men....
 
Nyere biler er ikke nødvendigvis sikkrere når det kommet til skade på barn som sitter i stol. Så lenge bilen ikke blir totalvraka så er det faktisk mindre krefter i en kollisjon inn i en eldre bil enn i en nyere bil. Fordi kupèen i en nyere bil er laget for å holde seg hel, i en gamlere bil vil den kolapse mer og derfor absorbere mer av kraften i kollisjonen og de som sitter i bilen vil ikke bli slengt så mye mye fram og tilbake.[;)]
 
Dårlig og enkelt forklart, men dere skjønner håper jeg. Men klart, i en kraftig kolligsjon er en nyere bil helt klart det beste, eller det beste er å ikke kræsje så klart men...ja.[:)]
 
Vi kjører en volvo V50 2004 modell forresten.[;)]
 
ORIGINAL: svimsa

ORIGINAL: Helene Harefrøken

ORIGINAL: svimsa

ORIGINAL: Helene Harefrøken

De eldre bilene er tryggere for barna enne de nye, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Bilene blir stadig sikrere, for de VOKSNE. JO nyere bilen er jo bedre MÅ man sikre barna.

Men hvorfor? altså, hvordan kan den bli sikrere for noen men ikke for andre? [:-]


Er litt på usikker grunn her, men at det er en grunn til dette er helt sikkert. Ellers hadde ikke EuroNCAP testet bilene i(tre egentlig men tar bare med to her) kategorier 1. Hvor sikker bilen er for de voksne 2. Hvor sikker bilen er for barna?.  Flere biler har oppnådd topp score på sikkerhet ved kollisjon for voksen, men ingen biler har klart det når det gjelder sikkerhet for barna.

Markerte en liten del lenger ned her:
"Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet."

Har lest tre ganger nå, og forstår at det er slik, men klarer ikke å fatte hvorfor.. Er utrolig merkelig att det går egentlig [8|] 

Nei, jeg gir opp å prøve å forstå det der, spiller vel ikke så stor rolle hvorfor så lenge jeg ikke skal bygge biler [8D]

Altså..
Si at du kjører en gammel bil inn i en murvegg... Du kjører inn i murveggen i 80 km/t, men siden du har gammel og "myk" bil, så knørves den derretter. Ved knørvingen av bilen, så går 30 km/t av farten "bort", så i praksis er dette en kræsj på 50 km/t...
 
Kjører du derimot en NY og stiv bil inn i den samme murveggen, i samme fart, så knuser du kun ei framlykt og får litt stripe i lakken. Ingenting av farten blir da "tatt av" og du møter veggen i en kraft av 80 km/t..
 
 Skjønte du nå?[8D]
 
ORIGINAL: leopold

AAAaaarghh, klarer dere alltid å få alt som har med bil å gjøre til å kun dreie seg om setet? Ja, alle brukere av dette forumet vet (ettter utallige prekener, gjentagelser og diskusjoner) at bakovervendt er best!
Men hvor mange diskuterer hva slags bil man kjører??
Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.


Men du?? Vist disse amerikanske doningene er så sikkre, hvorfor står der warning og caution over hele bilen??[8|][8D]

Hehe, men uansett, en suv gjør det faktisk farligere for de som ikke kjører suv: http://www.youtube.com/watch?v=JXeKSDpFjlg
 
ORIGINAL: Mesaana

ORIGINAL: leopold

AAAaaarghh, klarer dere alltid å få alt som har med bil å gjøre til å kun dreie seg om setet? Ja, alle brukere av dette forumet vet (ettter utallige prekener, gjentagelser og diskusjoner) at bakovervendt er best!
Men hvor mange diskuterer hva slags bil man kjører??
Og bilen trenger ikke nødvendigvis være ny for å være sikker, poenget er at en solid amerikaner (eller svenske for den saks skyld) er sikrere enn en japansk liten blikkboks.


Men du?? Vist disse amerikanske doningene er så sikkre, hvorfor står der warning og caution over hele bilen??[8|][8D]

Hehe, men uansett, en suv gjør det faktisk farligere for de som ikke kjører suv: http://www.youtube.com/watch?v=JXeKSDpFjlg

 
Amerikanerne er flinke til å merke ting som er potensielt farlig, kanskje det er redselen for å bli saksøkt??
Og hadde alle kjørt SUV hadde ingen hatt noe å frykte... hehe[;)]
 
Back
Topp