Alkoholfritt?

Lillelo

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Siden været her nord er så flott for tiden tenkte jeg i dag at jeg skulle kjøpe meg en flaske alkoholfri hvitvin for å kose meg med i varmen. Jeg fikk hjelp på vinmonopolet til å finne den som skulle være best, men ble jo litt usikker da jeg så det stod at det var 0.5% alkohol. Hun som jobbet der forsikret meg om at det var bare tull, vinen var fullstendig fri for alkohol. Magen min er jo temmelig synlig nå, og jeg regner jo med at folk ikke vil lure gravide til å drikke akohol, så jeg stolte på henne, og betalte for vinen. Jeg hadde tatt meg et glass da jeg tenkte jeg skulle søke det opp for sikkerhets skyld. Det stemmer nok at vinen inneholder den prosenten, og selv om den er liten ble jeg veldig skuffet over at dama på vinmonopolet lovet noe annet. Kanskje hun ikke var klar over det, men hun burde vel undersøke helt sikkert før hun garanterer noe?

Slik jeg har forstått det er det ikke værre å drikke denne vinen enn kefir, men ldet føles likevel litt feil. Ser jo at også alkoholfri øl som Munkholm inneholder en liten mengde alkohol, og i følge matportalen går det helt fint å innta så liten mengde. Jeg vet ikke helt om det er en blanding av hormoner og følelsen av å ha blitt lurt, men jeg er fortsatt litt usikker på om jeg tør drikke mer:p Hva tenker dere? Drikker dere alkoholfri øl og vin? Eller vil dere holde dere unna alt sånt for å være sikker?

Jeg tror nok du kan drikke den med go samvittighet....det er uansett så enormt enormt lite hvis det i det hele tatt er noe... Jeg er stor fan av vin mn synes de alkoholfrie smaker æsj så lar det være... Kjøpte en slags eplemost som heter vår på polet her en dag som skal være kjempe god:) ellers så er jo hansa null en veldig go alkoholfri øl... Har iafall aldri hørt at alkoholfritt øl ikke kan inntas av gravide...

De sier at drikke med prosent inntil 0,7 går som alkoholfritt og skal være helt ufarlig mtp fosteret. Se f.eks*link fjernet av Moderator Stine* der de har uttalelse fra en i Helsedirektoratet.
Det kan visstnok være mer alkohol i kefir og brød har jeg hørt? (pga gjæren).

Jeg har kun smakt en alkoholfri vin (rød), på nyttårsaften da vi akkurat hadde funnet ut at vi var gravide, og den smakte høgg, så jeg har holdt meg unna siden. Det er hardt for nå i varmen savner jeg rosevin SKIKKELIG mye! Men koser meg med alkonolfritt øl, eplemost/juice og en occasional brus i stedet :)

Last edited by a moderator:
så små mengder vil nok ikke ha noe å si nei.
Men er enig med mange andre her at de alkoholfrie variantene smaker høgg så da velger jeg heller noe annet ;)
Kjøpte meg en alkoholfri carlsberg i forrige uke og den var sykt god! første slurken... så var det ikke godt lenger så endte opp emd at sambo drakk den opp hehe.
Savnet var nok ikke så stort alikevel :p

Takk for svar, da skal jeg kose meg med resten av flaska i kveld med god samvittighet:) Likte heller ikke alkoholfri rødvin, men denne hvitvinen jeg kjøpte var faktisk ikke så værst, og smakte nesten som ekte vin:p

Takk for svar, da skal jeg kose meg med resten av flaska i kveld med god samvittighet:) Likte heller ikke alkoholfri rødvin, men denne hvitvinen jeg kjøpte var faktisk ikke så værst, og smakte nesten som ekte vin:p
Lovende, hvilken type var det? Jeg har hørt at mange av de alkoholfritt hvitvinene er ganske søte og jeg liker best tørre, men kunne godt tenke meg å prøve uansett :)

Vet ikke om det er en myte eller ikke, men øl uten alkohol er også gunstig for melka når den kommer :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

kos deg :)

Lovende, hvilken type var det? Jeg har hørt at mange av de alkoholfritt hvitvinene er ganske søte og jeg liker best tørre, men kunne godt tenke meg å prøve uansett :)

Den heter Torres Natureo Free. Jeg foretrekker og tørr vin, så denne ble litt for søt, men fortsatt ikke så ille som jeg hadde trodd. Har prøvd en andre tidligere, og de har smakt mer jus eller brus, så denne er nok beste alternativ. :) Anbefaler i alle fall å prøve.

Vet ikke om det er en myte eller ikke, men øl uten alkohol er også gunstig for melka når den kommer :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
Tror det er noe i det.
Jeg drakk mye Vørterøl både før og etter fødsel med mine to, og har trua på at det var det som fikk i gang melka for fullt. :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Anbefaler gjerne "Vår" som er en fruktdrikk som kjøpes på polet som alternativ til vin.... Jeg er ingen vindrikker og sverger til "Vår" til et finere måltid.... Finnes både i røde og "hvite" utgaver... :)

Jeg er så heldig og bo i nærheten av Askim bærpresseri, de selger flere forskjellige cider som har det lille ekstra som skal til for at man føler man koser seg :)
Skal kjøpe inn det til bryllupet til oss som ikke skal drikke ;)

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

Anbefaler gjerne "Vår" som er en fruktdrikk som kjøpes på polet som alternativ til vin.... Jeg er ingen vindrikker og sverger til "Vår" til et finere måltid.... Finnes både i røde og "hvite" utgaver... :)

Den har jeg ikke hørt om før, men skal absolutt prøve. Normalt er jeg veldig glad i å prøve nye sorter vin, så jeg synes det er veldig gøy å få tips til hva jeg kan prøve nå som gravid:)

Jeg er så heldig og bo i nærheten av Askim bærpresseri, de selger flere forskjellige cider som har det lille ekstra som skal til for at man føler man koser seg :)
Skal kjøpe inn det til bryllupet til oss som ikke skal drikke ;)

Så gøy! Vi skal en tur til Askim i løpet av sommeren, så kanskje jeg skal dra å kjøpe litt cider da:) Veldig lurt å ha et godt alkoholfritt alternativ i bryllup, det savner jeg ofte:)

Ja anbefaler produktene der, ikke tilsatt noe som helst e stoffer... lagd på norske gode råvarer, har+masse forskjellige safter, syltetøy, oljer... Legger igjen en del penger der i løpet av året :p så legg turen innom det :)

Den heter Torres Natureo Free. Jeg foretrekker og tørr vin, så denne ble litt for søt, men fortsatt ikke så ille som jeg hadde trodd. Har prøvd en andre tidligere, og de har smakt mer jus eller brus, så denne er nok beste alternativ. :) Anbefaler i alle fall å prøve.

Sniker litt fra november, var jo her en stund i april og februar :)

Det er helt trygt å drikke denne vinen, og denne som du nevner er den beste alkoholfrie vinen. Klikk testet alkoholfri vin og der kom den også best ut. Har vist noe med måten Torres produserer den på. Den er noe søt men godt avkjølt i sommervarmen er den en god erstatning :) den røde kan man bare glemme!

Jeg klarer meg fint uten alkohol, men synes rødvin lukter fantastisk for tiden (det holder å lukte :) ) men i sommervarmen savner jeg av og til et glass med en avkjølt hvit en, og da er Torres sin en ok erstatning :)

Jeg håper jeg ikke bryter noen regler, gi meg i så fall beskjed men her er litt mer info:

http://m.klikk.no/helse/kosthold/tester/article813362.ece

Her er andre gode alkoholfrie alternativer:

http://www.nrk.no/livsstil/de-beste-alkoholfrie-alternativene-1.8195614

En bekjent av meg kan ikke drikke alkohol pga sykdom så vi har forsket litt på alternativer sammen :)

Back
Topp