Alkohol og amming

MammaenTilO&N

08.2023 | 08.2025
Tilgangsansvarlig
Augustmagi 2025
Fremover er det en rekke konserter, julebord og arrangementer som jeg har planlagt å være med på, og muligheten for å drikke alkohol er der. Baby er bare to og en halv måned, og jeg fullammer henne. Neste uke blir det første kvelden jeg skal gå ut og gjøre noe uten henne, og jeg gleder meg veldig til å leve litt på den tiden av døgnet igjen.

Spørsmålet er: Dersom jeg føler for å drikke noen enheter (tenker først og fremst øl/cider/vin), hvor lenge etterpå må jeg unngå å amme? Finnes det noen huskeregler for det? Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Det skal sies at baby sover i 5-6 timer sammenhengende det første strekket, og hun sovner i 21-tiden. Første amming for natten er derfor mellom 02.30-03.30. Pappa skal gi flaske til legging, og jeg kommer garantert ikke til å være ute lengre enn kl. 12 haha. DET har jeg ikke overskuddet til enda :laughing002

Hei,

Helsedirektoratet sier to til tre timer etter én alkoholenhet (under oppsummert av Ammehjelpen):

Hvilke råd gir Helsedirektoratet om amming og alkohol?
Rådene fra Helsedirektoratet gis ut fra et føre-var-prinsipp. De anbefaler at ammende kvinner bør være forsiktige med å drikke alkohol, fordi man ikke vet hvor grensen går for hva som kan være skadelig for barnet.

Rådene fra Helsedirektoratet kan oppsummeres i følgende punkter:

• Du som ammer bør unngå alkohol i de første seks ukene etter termindato og begrense alkoholinntaket i månedene etterpå. Årsaken til dette er at nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å bryte ned selv små mengder alkohol.
  • Du bør vente tre timer før du ammer barnet, etter å ha drukket ett glass vin/øl (én alkoholenhet). Promillen i morsmelken synker i samme takt som promillen din ellers.
  • Få hjelp av en annen voksen til å ta seg av barnet hvis du har drukket alkohol.
Nå vet jeg ikke om du samsover med babyen, men dersom du gjør det er det ifølge ammehjelpen.no. litt tenke på når det gjelder samsoving for å forebygge risikoen for krybbedød:

Det er heller ikke anbefalt at du sover i samme seng som barnet hvis du har drukket alkohol. Utfordringen er at samsoving ofte skjer, uansett om det var planlagt eller ikke.

Jeg har lest at andre i så fall løser dette f.eks. ved at den av foreldrene som ikke har drukket ligger i midten og flytter babyen over seg og tilbake ved/etter amming :)

Personlig investerte jeg i en elektrisk pumpe fra Medela og ga forhåndspumpet morsmelk på flaske de dagene jeg valgte å drikke litt (og hvis brystene ble for fulle fordi babyen ikke ammet, så pumpet jeg og kastet det), men det fins helt sikkert flere praktiske måter å løse det på.

Håper du får en kjempehyggelig førjulstid!

Hei,

Helsedirektoratet sier to til tre timer etter én alkoholenhet (under oppsummert av Ammehjelpen):

Hvilke råd gir Helsedirektoratet om amming og alkohol?
Rådene fra Helsedirektoratet gis ut fra et føre-var-prinsipp. De anbefaler at ammende kvinner bør være forsiktige med å drikke alkohol, fordi man ikke vet hvor grensen går for hva som kan være skadelig for barnet.

Rådene fra Helsedirektoratet kan oppsummeres i følgende punkter:

• Du som ammer bør unngå alkohol i de første seks ukene etter termindato og begrense alkoholinntaket i månedene etterpå. Årsaken til dette er at nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å bryte ned selv små mengder alkohol.
  • Du bør vente tre timer før du ammer barnet, etter å ha drukket ett glass vin/øl (én alkoholenhet). Promillen i morsmelken synker i samme takt som promillen din ellers.
  • Få hjelp av en annen voksen til å ta seg av barnet hvis du har drukket alkohol.
Nå vet jeg ikke om du samsover med babyen, men dersom du gjør det er det ifølge ammehjelpen.no. litt tenke på når det gjelder samsoving for å forebygge risikoen for krybbedød:

Det er heller ikke anbefalt at du sover i samme seng som barnet hvis du har drukket alkohol. Utfordringen er at samsoving ofte skjer, uansett om det var planlagt eller ikke.

Jeg har lest at andre i så fall løser dette f.eks. ved at den av foreldrene som ikke har drukket ligger i midten og flytter babyen over seg og tilbake ved/etter amming :)

Personlig investerte jeg i en elektrisk pumpe fra Medela og ga forhåndspumpet morsmelk på flaske de dagene jeg valgte å drikke litt (og hvis brystene ble for fulle fordi babyen ikke ammet, så pumpet jeg og kastet det), men det fins helt sikkert flere praktiske måter å løse det på.

Håper du får en kjempehyggelig førjulstid!
Takk for utfyllende svar! :D Greit å gjøre noen utregninger på forhånd da for hvor sent jeg kan ta siste enhet før amming i 3-tiden. Lurt tips med å gi utpumpet melk dersom jeg ender med å drikke for mye eller for sent! Det kan jeg ha stående klart i kjøleskapet☺️

Heldigvis samsover vi ikke, for det synes jeg er det mest skumle med å drikke.

Back
Topp