Alkohol i prøvetiden?

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Hei.

Har nettopp blitt enige om å prøve på nr 2 nå. Har EL i morgen, men da skal vi på bursdagsfest. Drikker dere alkohol i prøvetiden? Har prøvd å lure meg unna ved å si at jeg skal kjøre, spare kalorier og det som er. Men folk finner alltid løsninger :p jeg vil ikke ut med at vi prøver. What to do?? Vil det gjøre noen skade mtp EL?

Hei.

Har nettopp blitt enige om å prøve på nr 2 nå. Har EL i morgen, men da skal vi på bursdagsfest. Drikker dere alkohol i prøvetiden? Har prøvd å lure meg unna ved å si at jeg skal kjøre, spare kalorier og det som er. Men folk finner alltid løsninger :p jeg vil ikke ut med at vi prøver. What to do?? Vil det gjøre noen skade mtp EL?
Det er for lite forskning til å vite sikkert, men alkohol påvirker fruktbarhet og risiko for spontanabort.

https://avogtil.no/artikler/jeg-prover-a-bli-gravid-hva-med-alkoholen/
https://helsenorge.no/gravid/gravid-og-alkohol
https://forskning.no/alkohol-og-narkotika/pass-pa-alkohol-tross-ny-forskning/695858 (Les hele)

Jeg drakk, men reduserte litt mellom eggløsning og mens. Var prøver i et år, så kjente litt sånn at jeg måtte bare prøve å leve som vanlig. Men er ingen stordrikker da

Jeg drakk, men reduserte litt mellom eggløsning og mens. Var prøver i et år, så kjente litt sånn at jeg måtte bare prøve å leve som vanlig. Men er ingen stordrikker da

Jeg er heller ingen stordrikker. Er kanskje 2 ganger i året. Seff måtte den ene gangen havne på EL-dagen...:p

Hei.

Drikk og lev som normalt! Er bare hysteri å ikke drikke når man prøver :) Skjønner hvis det hadde vært daglig drikking, men en gang i ny og ne skader ikke.

Uff ja.. Magefølelsen sier at jeg skal la vær. Men samtidig er jeg jo ikke gravid enda..hmm.

Drikk og lev som normalt! Er bare hysteri å ikke drikke når man prøver :) Skjønner hvis det hadde vært daglig drikking, men en gang i ny og ne skader ikke.
Som jeg linket til over her, forskning er ikke klar enda på når man trygt kan drikke/må slutte å drikke. Noe påvirker fruktbarheten og noe påvirker barnet. Jeg dømmer ingen, men drikker ikke selv fra EL til mens for å øke sjansene for å bli gravid i det hele tatt... Holder også meg til et minimum ellers, men det gjorde jeg før prøvingen også...

Hei.

Ta deg en enhet eller to, og ha den lenge. Kos deg med den. Kanskje det blir den siste på en stund? :)

Drikker som normalt utenom graviditet

Takk for svar dere!!:) Er egentlig en uvant problemstilling for meg, for jeg drikker ALDRI. Men etter vi har flyttet har jeg kommet inn i en fantastisk vennegjeng og vi blir bedt hit og dit. Kjempekoselig!! Men litt uvant å skulle ta stilling til alkohol bare :p Men tror jeg ender opp med en cider eller to, så får det være nok. Jeg ER jo ikke gravid...Enda...:p

Som jeg linket til over her, forskning er ikke klar enda på når man trygt kan drikke/må slutte å drikke. Noe påvirker fruktbarheten og noe påvirker barnet. Jeg dømmer ingen, men drikker ikke selv fra EL til mens for å øke sjansene for å bli gravid i det hele tatt... Holder også meg til et minimum ellers, men det gjorde jeg før prøvingen også...

Det er jo bra at du ikke dømmer:) Å dømme de som velger å slappe av og kose seg med en enhet eller to når man faktisk ikke er gravid vil jeg påstå er tullete:) Det er jo så mange som har unngått alkohol under prøvingen som har slitt i mange mnd med å bli gravide, mens en som valgte spontanfylla tidlig i prøvingen plutselig ble gravid, mest sannsynlig fordi man slappet av.

Jeg drev med diett og var veldig nøye på hva jeg putta i meg tidligere i år da vi prøvde og det endte i en eller to kjemiske, men den mnd jeg både drakk litt alkohol, spiste godteri og fikk i meg mye koffein (og faktisk droppa babyklisteret) så klaffa det.

Last edited:

Så enig! Ta deg den festen, og kos deg med god samvittighet. Når du først er blitt gravid, blir det lenge til neste gang!

Back
Topp