Alkohol før du visste at du var gravid..

Lykkelykkeligst

Andre møte med forumet
Hei!

Første gang i forumet - virker som dere er en fin gjeng her allerede!

Jeg fant ut at jeg var gravid forrige søndag, tror da jeg var 6+3 på vei (eller to uker mindre, aner ikke pga uregelmessige sykluser). Tok test alt for sent for var så redd for å bli skuffa...

problemet er at jeg har drukket alt for mye alkohol de ukene jeg har vært gravid, og jeg er så sykt bekymret. Siden det har vært sommer og mye sosialt har det vært omtrent 3 kvelder med mye alkohol, og resten av dagene har det vært omtrent 1 enhet om dagen. Hvor skadelig kan dette være? Burde jeg i det hele tatt tenke at det er et håp om at det kan gå?

Setter pris på svar... ❤️
 
Det skal du ikke nok ikke bekymre deg for i det hele tatt [emoji177].. går nok helt fint [emoji122][emoji4]
 
Jeg fant ut at jeg var gravid tidlig, 3+4. Vi var på ferie, og hadde drukket mye hver dag. Var bekymret, men venninnen min fant ikke ut at hun var gravid med sin yngste før etter 12 uker, og hadde gjort alt feil mtp graviditet, men det gikk likevel helt fint. Prøv å ikke bekymre deg for det som ligger bak deg. Fastlegen min sa at uke 8-12 var de viktigste mtp å være forsiktig pga utviklingen som skjer da.
 
Det er ingen stress!
 
Sier som jordmoren sier, spist er spist og drulketeedrukket. Hjelper ingen å bekymre seg over det. Btw, jeg var på reise sist gang jeg fant ut jeg var gravid. Da var set vin til maten hver dag
 
Jeg fant ut jeg var gravid 4+2 og jeg drakk vin til maten tre/fire dager på rad før jeg fant det ut.
 
Tror ikke du skal bekymre deg så veldig!
Jeg oppdaget ikke før i uke 9 sist svangerskap at jeg var gravid og jeg hadde vært på ferie med vennegjengen og det var alkohol hver dag da vi var ute å spiste osv. Fikk som du ordenlig bekymring, men ul viste et fint foster og jordmor sa at vist dette skulle vært en stor fare så er det mange barn som ikke ville blitt født.

Har også en bekjent som ikke fant ut at hun var gravid før hun var 16 uker på vei, og hun hadde drukket og røyket i denne tiden. Jenta hennes er frisk som en fisk i dag :happy:
 
Litt i samme båt som deg. Ble gravid på ferie, og den uka ble det øl/vin til mat og litt utover kvelden, gitt.... Hvis jeg har regnet riktig har jeg i alle fall ikke drukket alhohol etter at egget festet seg (som jeg har fortstått er ca. dag seks etter eggløsning). Selv om jeg vet at alhohol er fettløselig og sånn sett kan påvirke miljøet fra dag én er det jo konsentrasjonen i blodet som er høyest, og siden jeg ikke delte blod med fosteret når jeg drakk alhohol må jeg jo bare tro at dette går bra; men skal snakke med lege om det når jeg skal på tidlig UL på tirsdag også :)
 
Tusen takk for svar. Det er vel omtrent det jeg tenker/håper også. At det i praksis ikke er snakk om mange dager det er snakk om i tillegg... håper på tidlig ul også! Vet dere om fastlegen kan gjøre det eller må jeg til gyn?
 
Hm, tror du tar tidlig UL hos gyn - vi gjør det privat, så har all dialog med gynekologen direkte (på SMS, til og med, hehe). Men husk at den tidlige UL ikke vil vise noe om alkoholskader, da - AFS kan man vel først avdekke ved fødsel, og andre senskader som ADHD osv oppdager man jo ikke før way down the line. Men snakk med legen din, så kan han berolige deg, helt sikkert :)
 
Hvis jeg kan trøste deg litt, så var min eldste med på både sosiale kvelder og til og med en todagers festival da hun lå i magen. Den gangen røykte jeg i tillegg. Hun er frisk og rask, og jeg var i uke 7 da jeg oppdaget graviditeten.

Andremann slapp unna..

Tredjemann nå har vært med på to fuktige vinkvelder med venninner, før jeg oppdaget graviditeten. I følge legen jeg hadde sist, så er det ikke særlig stor sjans for at det går galt når man oppdager det så tidlig. I England ble min venninne rådet å drikke ett glass vin hver kveld da hun gikk gravid med sine tvillinger. Det er såklart absolutt ikke anbefalt i Norge, men de er vel også ganske oppegående i England, så det kan umulig være SÅ skadelig i din situasjon.
 
Samme her. Sommer, øl og positiv test... tar det ikke tungt. Fant det ut etter ca fem uker. Eldste hadde det på samme vis. Øl og vin før jeg fant det ut. Hun er frisk og rask [emoji4]
 
Back
Topp