ALENEMOR!

mamma84

Glad i forumet
Ei venninne av meg er gravid og faren vil ikke ha noe ansvar. Hun har ikke jobb eller studerer og lurer derfor på hva hun har krav på som alenemor.

Nå bor hun hjemme hos foreldrene sine, men hun flytter til våren når babyen kommer...

Noen alenemødre som kan fortelle, eller har noen erfaring?

Får ikke svar under økonomi derfor legger jeg den her. Beklager hvis det er feil!

som alenemor har hun krav på overgangstønad som er på rundt 9000kr i mnd, barnebidrag og utvidet barnetrygd.. og siden hun ikke jobber vil hun også ha krav på engangstønaden som er på ca 33 000 kr.. håper det hjalp.. [:)]

Oki... Takk for svar...

Men har hun krav på bostøtte? Vet du noe om det??

det eg tror er at overgangstønaden skal dekke boutgifter, men er ikke sikker.. det jeg gjor var å bestille time til en saksbehandler på trygdekontoret. da fikk jeg mye hjelp.. når hun ringer å bestiller time må hun bare si hva hun lurer på så får hun komme til en som er "spesialist" på akkurat det..

Tusen takk for det!!! Skal bringe det videre. Hun spurte nemlig meg for hun er litt utafor pga det med faren og da føler jeg at det er godt for henne at hun slipper å tenke så altfor mye på sånne ting!

bare hyggelig.. er i akkurat samme situasjon selv så veldig greit å kunne hjelpe andre.. [:)]

men hvor langt er hun på vei? jeg skal ha i desember og var på trygdekontoret i juli, men fikk beskjed om å komme tilbake i september. for de ville ikke se på papirene før det uansett..

Cirka 3 måneder... Hun skal ha i midten av april... Så det er vel ikke noe som haster tenker jeg!

nei, det er det ikke da.. men jeg ville ringt til trygdekontoret sånn at de kan gi henne litt mer sikkert tidspunkt hun kan bestille time på..

Kjempe fint! Tusen takk for hjelpen!!!

Ønsker deg masse lykke til!!! Du kommer til å klare deg fint, det er jeg sikker på!!

Bare hyggelig.. [;)]

takk for det.. jeg og tror at jeg skal klare meg fint.. [:)]
når har du termin? ser du ikke er så mye lengre enn meg på vei..

Jeg har termin 5 desember, men håper inderlig hun kommer i slutten av november...
Er så klar for å få henne i armene mine nå!!!!

Du da, når har du termin??

jeg har termin 10 desember, ikke mange dager i forskjell det.. [:)]

jeg og går med et lite håp om at jeg får i slutten av november.. er så utrolig lei, hadde vært så kjekt å få han ut nå, føler jeg sprekker snart.. hehe.. men han kommer når han er klar.. [:)]

UFF...
Plutselig klikka dataen her... Har ikke tålmodighet til sånt altså!!!!

Har termin ganske likt vi da... Var det stor forskjell på mens og ul termin på deg da??

eg må si at min tålmodighet ikke er særlig å skryte over den heller.. hehe..

ja, det var vel litt stor forskjell.. mens termin er 23 november.. er det vanlig at det er så stor forskjell?

[:D][:D]

Dem sier jo +- 14 dager, men det var jo ganske mye da!!! På meg er det bare 1 dag. 4 desember med mens og 5 desember med ul...

Kanskje du får før meg du da...[:D][:D]

hihi... førstemann!!!![:)]

ja, jeg og syns det var litt mye.. jeg har drevet litt regning selv og har da kommet fram til 26- 27 november, og det stemmer litt mye bedre med mens termin.. men har snakket med jordmor om det så hun sa at hvis jeg går 12 dager over 26 november skal jeg på ultralyd for å sjekke hvordan gutten min har det.. så det er litt greit å vite.. for hvis jeg blir å gå 12 dager over 10 desember og jeg har riktig vil det ikke være så bra for babyen..

Førstemann..... hehe.. [:D]

Det er godt de følger opp da!!! Er jo ikke bra for den lille å være der for lenge heller!!!

Håper virkelig jeg slipper å gå over tiden... Da blir jeg vel ikke å ha i hus tenker jeg... [:D][:D]
Drømte forresten i natt at jeg fødte en dag etter termin altså 6 desember!!![:)]

Men tror du ikke jeg føder ganske akkurat på termin når de stemmer så bra med hverandre eller har ikke det noe å si??

nei, det er ikke bra i det hele tatt.. så jeg har nevnt det for legen og jordmoren hver gang jeg har vært der.. men så glemte jeg å nevne at hvis jeg har termin 10 desember har jeg blitt gravid 17 mars og sånn som jeg husker det er det da nesten 3 uker etter jeg var med barnefaren sist, så da tok hun meg heldigvis litt mer på alvor.. [:)]

det må være helt forferdelig å gå over tiden spør du meg, selv om det bare er en dag eller to.. ihvertfall når du går å venter på den dagen i 9 mnd ca også skjer det ingenting.. eg håper bare eg har riktig med min termin for hvis jeg fortsatt er gravid de første dagene i desember kommer jeg til å bli gal.. hehe.. [:D]

jeg vil tro du føder på termin nå de stemmer så bra med hverandre.. og hvis du kommer til å gå over termin så er det sikkert ikke mer enn 1 dag eller 2..
vi får håpe for hverandre at vi begge får i slutten av november.. [;)]

eg har så lyst å ha gutten min her helt i begynnelsen av juletidene, når adventstiden begynner.. syns den tiden er så koselig og ekstra koselig med en liten en.. [:)]

Godt du ble tatt på alvor til slutt!!!

Kanskje vi føder samtidig!!?? I slutten av november.. hi hi...

Har også tenkt at jeg vil ha henne her i hele adventstiden... Blir jo så koselig da...[:D][:D]

Gleder meg mer for hver dag som går jeg....

ja, det var det.. om jeg tar feil er det greit, men jeg har i det minste sjekket en gang for mye enn en gang for lite..

ja, får håpe det.. [:)]

jeg gleder meg kjempe masse, men så tenker jeg at jo nærmere jeg kommer jo nærmere vil fødselen være så kjenner panikken tar meg av og til.. hehe.. men det vil nok sikkert gå greit..
jeg skal låne en film om fødsel av jordmor så det blir jo spennende å se, men så går det ikke an å tenke at sånn blir min fødsel..
men min mor har bare hatt lette fødsler og jeg er ganske lik henne på alle mulige måter så lever i et lite håp.. [:D]

jeg har jo klart å få han inn så jeg må klare å få han ut igjen og.. [8D]

Back
Topp