Alenemor

Lille♥venn

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Jeg har en samboer som ikke deltar med sin 7 uker gamle sønn.
Han har kolikk og skriker en del, og jeg er nå lei av at samboer "straffer" meg ved å la meg ta han alene dag og natt, forholdet skranter helt snart.
Hvis jeg skulle gått ifra han, hva slags støtte får jeg da?
Må jeg skaffe leilighet før eller etter jeg snakker med nav?
Mamma sier at hvis jeg skal få støtte, må jeg skaffe leilighet først og "tvinge" nav til å hjelpe meg, ellers vil dem ikke.
Får bare 6000 kr i mnd i foreldrepenger i mnd, så barnebidrag fra nav, da.

Du kan ikke bo med barnefaren hvis du skal få støtte. Dere må bo hver for dere, og så når dere ikke er i noe forhold mer så har du rett på støtte fra nav. Da er resten skjemaer og formaliteter (som kan ta tid, avhengig av hvor travel kommune du bor i).

Hvis inntekten din ikke er den beste etter bruddet, anbefaler jeg også å søke bostøtte.

Da vil du månedtlig få barnebidrag fra enten barnefar eller nav, foreldrepenger, eventuell bostøtte og så barnetrygd for 2 barn.

Du kan ikke bo med barnefaren hvis du skal få støtte. Dere må bo hver for dere, og så når dere ikke er i noe forhold mer så har du rett på støtte fra nav. Da er resten skjemaer og formaliteter (som kan ta tid, avhengig av hvor travel kommune du bor i).

Hvis inntekten din ikke er den beste etter bruddet, anbefaler jeg også å søke bostøtte.

Da vil du månedtlig få barnebidrag fra enten barnefar eller nav, foreldrepenger, eventuell bostøtte og så barnetrygd for 2 barn.

Jeg spør jo om hva slags støtte jeg vil få hvis jeg forlater barnefar... Kom ikke det frem i spørsmålet mitt?
Har hørt tale om overgangsstønad, hva er satsen/hva beregnes den utifra?
Inntekten min er 6-7000 kr foreldrepenger og 970 kr barnebidrag, som jeg skrev over.
Har kun ett barn.
Ja, bostøtte må jeg nok ha...

Det er slitsomt å få barn og ikke alle nybakte fedre finner plassen sin helt i starten. Men etter hvert går det seg ofte til når begge blir vant med sine nye roller, babyen blir større, griner mindre og får faste leggerutiner. Kanskje dere bare trenger litt tid og han en alvorsprat om hvor sliten du faktisk er? Håper ting bedrer seg for deg i hvertfall, enten på ene eller andre måten. Slitsomt å være aleine når man er to i ett forhold.
Det kan være lurt å ta kontakt med ditt nav-kontor og be om time der. Da kan de hjelpe deg med alt du har rett på og med rekkefølgen :)

Det er slitsomt å få barn og ikke alle nybakte fedre finner plassen sin helt i starten. Men etter hvert går det seg ofte til når begge blir vant med sine nye roller, babyen blir større, griner mindre og får faste leggerutiner. Kanskje dere bare trenger litt tid og han en alvorsprat om hvor sliten du faktisk er? Håper ting bedrer seg for deg i hvertfall, enten på ene eller andre måten. Slitsomt å være aleine når man er to i ett forhold.
Det kan være lurt å ta kontakt med ditt nav-kontor og be om time der. Da kan de hjelpe deg med alt du har rett på og med rekkefølgen :)

Han begynte å "late seg" når jeg ble gravid.
Da med bikkja i stedet for sønnen sin.
Han har alltid hatt fysiske jobber og har nå en kontorjobb, så han har fått en liten depresjon han benekter, og ikke vil gjøre noe med.
Jeg har gooood erfaring med depresjon, så jeg ser varseltegnene, men jeg orker ikke å "ha en til" med depresjon... Ikke med alt annet.
Jeg synes det er så feil å be kvinner ta seg av barnet til det passer mennene å bli fedre, når babyene gråter mindre... Kan være det bare er slik og det er min indre feminist, men begge to lagde ungen, da bør vel begge to bidra...

Jeg kan ikke svare på det du spør om, bare minne om at det er super slitsomt i begynnelsen med barn og da går man gjerne i tottene på hverandre. Alt blir bedre, forhåpentligvis hos dere også.
Masse lykke til:)

Jeg spør jo om hva slags støtte jeg vil få hvis jeg forlater barnefar... Kom ikke det frem i spørsmålet mitt?
Har hørt tale om overgangsstønad, hva er satsen/hva beregnes den utifra?
Inntekten min er 6-7000 kr foreldrepenger og 970 kr barnebidrag, som jeg skrev over.
Har kun ett barn.
Ja, bostøtte må jeg nok ha...

Mener du får 970 x 2 når du er enslig, selv om du kun har ett barn. :)

Overgangsstønad kan du få som enslig forsørger :-)
Vilkårene er i hovedtrekk:

Du og barnet må ha vært medlem av folketrygden de tre siste årene.
Du og barnet må oppholde dere i Norge.
Du må være ugift, skilt eller separert.
Du må være alene om omsorgen for barnet.
Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet.

Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger, sykepenger, stønad ved barns og andre nærståendes sykdom, arbeidsavklaringspenger og svangerskapspenger og foreldrepenger. Det har betydning for overgangsstønaden dersom du mottar andre ytelser til livsopphold fra folketrygden eller tilsvarende ytelser fra utlandet.
Full overgangsstønad utgjør 16569kr minus skatt :-)

Du kan få utvidet barnetrygd som da utgjør 970 x 2 :-)

Får man full overgangsstønad og utvidet barnetrygd kan man også få småbarnstillegg som utgjør ca 660kr :-)

Håper dette har hjulpet deg litt :-)
Hilsen alenemor ;-)

Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet.

Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger, sykepenger, stønad ved barns og andre nærståendes sykdom, arbeidsavklaringspenger og svangerskapspenger og foreldrepenger. Det har betydning for overgangsstønaden dersom du mottar andre ytelser til livsopphold fra folketrygden eller tilsvarende ytelser fra utlandet.

Får man full overgangsstønad og utvidet barnetrygd kan man også få småbarnstillegg som utgjør ca 660kr :-)

Hilsen alenemor ;-)

Tusen takk!! ❤️

ville bare nevne dette siden ingen andre har gjort det. For å få hjelp rra nav må du ha meklingsattest. Jeg begynte hele søknadsprossesen mens jeg leitet etter leilighet, og nav stilte med depositumsgaranti.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Få i fra BF fordi han har en depresjon? Hmm..
Altså. Her er jeg alene med to barn, 24 timer i døgnet nesten. Enest i helgene han er med oss på ting og virkelig hjelper til. I ukedagene er han på jobb, en fysisk krevende jobb, å er sliten når han kommer hjem. Han engasjerer seg lite i sitt eget barn på 10 uker, me er flink med stedatter på 2.5 år. Mannfolk liker ikke babyer, sånn er det bare. Synes kanskje ikke det er en god grunn til å flytte fra BF. Tenk på sønnen din, som må bo i en bag resten av sin barndom.

Just saying!

Altså. Her er jeg alene med to barn, 24 timer i døgnet nesten. Enest i helgene han er med oss på ting og virkelig hjelper til. I ukedagene er han på jobb, en fysisk krevende jobb, å er sliten når han kommer hjem. Han engasjerer seg lite i sitt eget barn på 10 uker, me er flink med stedatter på 2.5 år. Mannfolk liker ikke babyer, sånn er det bare. Synes kanskje ikke det er en god grunn til å flytte fra BF. Tenk på sønnen din, som må bo i en bag resten av sin barndom.

Just saying!

Fysisk, ja.
BF sitter på ett kontor.
Han gjør ingenting hjemme annet enn å handle ett par ganger i uka og lage middag.
Han går så vidt med bikkja.
Det eneste han gjør, er å spille pc.
Han tilbringer ikke tid med meg, heller.
Jeg sleit med depresjon fra jeg var 16 til jeg var 22, har også vært sammen med en som sleit med depresjon i ett år tidligere, og det orker jeg ikke igjen.
Jeg lot min depresjon gå utover meg selv, og kun meg, ingen andre, vel... Kanskje min mor fordi hun var så "close".
BF lar depresjonen gå utover alle...
Hvis de ikke vil ha babyer, bør de la være å lage dem...
Jeg vokste opp uten pappa, han gadd ikke å delta med oss, han gadd ikke en gang ringe eller besøke oss, så vi gadd ikke anstrenge oss heller.
Gikk helt fint!
Har ikke noe "gapende hull" eller savn, eller behov for en pappa.
Han var bare med på å lage oss :p
Mamma var en fantastisk forelder, hun tok begge roller :)

Fysisk, ja.
BF sitter på ett kontor.
Han gjør ingenting hjemme annet enn å handle ett par ganger i uka og lage middag.
Jeg sleit med depresjon fra jeg var 16 til jeg var 22, har også vært sammen med en som sleit med depresjon i ett år tidligere, og det orker jeg ikke igjen.
Jeg lot min depresjon gå utover meg selv, og kun meg, ingen andre, vel... Kanskje min mor fordi hun var så "close".
Jeg vokste opp uten pappa, han gadd ikke å delta med oss, han gadd ikke en gang ringe eller besøke oss, så vi gadd ikke anstrenge oss heller.
Gikk helt fint!
Tenk om din sønn vil ha faren sin i livet sitt, da? Du kan ikke være så, sorry uttrykket, egoistisk, å flytte fra han å aldri ha noe mer med han å gjøre, det hjelper hvertfall ikke på depresjonen hans! Gå han til lege, så han får hjelp. Alle har rett på å ha kontakt med begge foreldrene, inkludert din sønn.

Fysisk, ja.
BF sitter på ett kontor.
Gikk helt fint!

Fra 2. tilogmed 6. setning så er vi i samme situasjon. Jenta vår er snart 2 måneder og føler at BF ikke bidrar på noe verdt å nevne egentlig. Har tenkt tanken på at vi klarer oss alene (om det skulle komme til det punktet), men er og enig med de som skriver at det tar nok litt tid før BF finner sin rolle, og at det er nok vanskelig for han å komme til når babyene er så avhengig av oss enda. Hvertfall sånn føler jeg at det er. Og ja, jeg er sliten, men ikke den flinkeste til verken å si det høyt eller be om hjelp, er veldig vant til å klare ting selv, så litt skyld må jeg nok selv ta. Fordelen med å gå fra hverandre når babyen ennå er liten og avhengig av oss er at det ikke kommer til å påvirke dem på samme måte som om de hadde vært noen år eldre. De merker jo også frustrasjon, stress, depresjon og irritasjon over at BF ikke bidrar, selvom man kanskje ikke snakker/krangler med BF så vil de merke det på hele oss og vårt kroppsspråk når vi hele tiden irriterer oss over at BF ikke gjør noe. Tenk på deg selv og barnet ditt, og hva som er viktigst for dere. Både du og barnet har godt av en mamma som er glad både psykisk og fysisk.

Tenk om din sønn vil ha faren sin i livet sitt, da? Du kan ikke være så, sorry uttrykket, egoistisk, å flytte fra han å aldri ha noe mer med han å gjøre, det hjelper hvertfall ikke på depresjonen hans! Gå han til lege, så han får hjelp. Alle har rett på å ha kontakt med begge foreldrene, inkludert din sønn.

Hah. Om det bare var så enkelt.
Han har ikke vært hos sin lege på 3 år, han husker ikke hva den heter eller hvilket legekontor.
Han går heller syk i 3 uker før han drar på legevakten.
Hvorfor i helvete være sammen bare pga barna? Hva får de utav det?
Miserable foreldre?
Heller alenemor enn ulykkelige barndom pga ulykkelige foreldre.
Han blir ikke bedre av å være sammen med meg, så kan godt være han blir bedre av å være alene.

Og hvem sa at han aldri får se sin far?
Jeg spør bare om støtte-muligheter fra nav... :s
Og du får hjelp i helgene?
Det er da han spiller mest, det er da han har fri og tid.
Du er alene med barna "ca 24/7", jeg ER alene 24/7...
Det er fint at du trives i din situasjon, men det gjør ikke jeg.
Vil heller være fri og fryktløs, og lykkelig enn undertrykt, ulykkelig og at barna føler seg som en byrde fordi man holder sammen kun pga dem.

Just saying!
mannolk liker ikke babyer? Snakk for deg selv du, det stemmer virkelig ikke for alle.

Hah. Om det bare var så enkelt.
Han har ikke vært hos sin lege på 3 år, han husker ikke hva den heter eller hvilket legekontor.
Han går heller syk i 3 uker før han drar på legevakten.
Hvorfor i helvete være sammen bare pga barna? Hva får de utav det?
Miserable foreldre?
Heller alenemor enn ulykkelige barndom pga ulykkelige foreldre.
Han blir ikke bedre av å være sammen med meg, så kan godt være han blir bedre av å være alene.
Man skal aldri være sammen bare pga barna, det har ikke barn godt av.
Sender over en klem, har dere prøvd familievernkontoret?

Hilsen alenemor ;-)

Dette stemmer, husk og at dere må til mekling og at meklingspapirer må leveres til nav for at du skal kunne få noe støtte fra de. Du må og ha flyttet slik at dere ikke lenger bor på samme sted og har et forhold.

Håper ting ordner seg for dere og om ikke så håper jeg overgangen til å bli alene går bra for deg :)

Back
Topp