Alenemor og student?

MammaNina

Elsker forumet
Noen som kan gi meg en oversikt over stønadene og beløpene når en er alenemor og student?
Dette gjelder ikke meg, men prøver å finne ut litt for datteren til sambo. Hun må også flytte fra nordnorge til østlandet.
Så at det lå linker i deres viktigste tråder, men tenkte kanskje noen her bare kunne gi meg et svar uten at jeg må regne og lese meg frem til det? [8D]

På forhånd takk for svar! [:)]

Om man ikke har annen inntekt enn studielån, og har hovedomsorgen for ett barn gjelder dette:

Overgangsstønad: 12.607 kr
Barnetrygd: 970 + 970 + 660 = 2.600 kr
Barnebidrag fra den andre parten (beregn barnebidrag på nav.no)
Eventuelt bostøtte (sjekk kalkulatoren på husbanken.no)
Eventuell utdanningsstønad fra NAV

(Tror det var det)

Jepp, jeg glemte støtte til barnetilsyn![:)]
64% av barnehageregningen får man dekt om man studerer 50- 100%.

ORIGINAL: Lykkelig og spent

ORIGINAL: Mimmi91

Barnetilsyn om hun må ha barnehage til ungen dekker da 20% av barnehage regningen.
Dekker ikke nav opptil 64% av utgifter til barnepass/bhg? [8|]

Stemmer det[;)]
Får som regel redusert regning også - jeg betaler kun for dene ene ungen, + nav dekker 64%, så sitter igjen med regning på ca 1000 kr jeg må ordne med selv.

hun kan også få omsorgstipend eller forsørgerstipend eller hva det nå het igjen fra lånekassen ... tror jeg da... hvis ikke nav dekker det istedet...

ORIGINAL: pustle

Barnetilsyn om hun må ha barnehage til ungen dekker da 20% av barnehage regningen.

Stemmer det[;)]
Får som regel redusert regning også - jeg betaler kun for dene ene ungen, + nav dekker 64%, så sitter igjen med regning på ca 1000 kr jeg må ordne med selv.

hvordan har du klart det???? jeg har også 2 barn,men bateler 2300kr selv[&:]

ORIGINAL: lille olle bolle

ORIGINAL: pustle

Stemmer det[;)]

hvordan har du klart det???? jeg har også 2 barn,men bateler 2300kr selv[&:]

Redusert pga lav inntekt - full os og full lån og stipend, men kun os blir regnet som inntekt, så stiller godt i kategorien som de med lav inntekt[;)] Dette kan du sjekke ut på din kommunes hjemmesider, der skal det stå satser for hvor mye det blir redusert etter hva som er husstandens inntekt. Min blir altså redusert fra, hmm er det litt over 4 000 det koster for to søsken i bhg, til 2 500, og deretter betaler nav 64% (som hos alle andre aleneforsørgere[;)]).
Du må ofte selv sjekke dette opp, og be om skjema for redusert betaling i barnehagen din[:)]
Ja, og så må du jo være i minst 50% stilling eller 50% student for å få nav til å dekke 64% [:)]

får du lån/stipend fra lånekassa, og samtidig OS vil stipendet gjøres om til lån etter endt utdanning.. (deler av det..) Fikk et sånt snilt brev i posten for en stund siden.. [8D]
I tillegg får man ikke bostøtte om man mottar noe fra lånekassa.. men en skal i teorien klare seg uten lånekassepenger (jeg gjorde det, null problem).

ORIGINAL: Dollface

får du lån/stipend fra lånekassa, og samtidig OS vil stipendet gjøres om til lån etter endt utdanning.. (deler av det..) Fikk et sånt snilt brev i posten for en stund siden.. [8D]
I tillegg får man ikke bostøtte om man mottar noe fra lånekassa.. men en skal i teorien klare seg uten lånekassepenger (jeg gjorde det, null problem).

Så lenge man har barn har man rett på bostøtte. Kun studenter uten barn som ikke har rett på det.

Back
Topp