Alenemamma Støtte?

• Trådstarter Trådstarter Alenemamma
  • Opprettet Opprettet
A

Alenemamma

Guest
Hallo, jeg blir førstegangs mamma i mars, og barnefaren har jeg ingen kontakt med i og med at han bor i utlandet. Noen her som vet hvilke støtte en alene mamma kan få? Bor fortsatt hos foreldrene mine, har nettopp blitt ferdig med vgs og har ikke jobb. Håper noen her kan hjelpe meg :)

Du får god veiledning fra NAV. Se på nettsidene deres.
Barnefaren må betale bidrag, og har krav på samvær selvom han bor i utlandet. NAV internasjonalt kan hjelpe deg med å kreve inn bidrag fra ham om du ikke får det til selv.

Gratulerer som snart mamma.

Hallo, jeg blir førstegangs mamma i mars, og barnefaren har jeg ingen kontakt med i og med at han bor i utlandet. Noen her som vet hvilke støtte en alene mamma kan få? Bor fortsatt hos foreldrene mine, har nettopp blitt ferdig med vgs og har ikke jobb. Håper noen her kan hjelpe meg :)
Du får i hvert fall engangsstønad av Nav :) gjennom husbanken kan du få startlån til kommunal bolig eller privat også. Ellers er Nav og Amathea verdt å kontakte. De er veldig greie og gir deg god info og veiledning

Søk om dobbel / utvida barnetrygd. Det kan du få så lenge du bor alene og evt til du har hatt samboer 1 år.
Du har og rett på barnetrygd. Og ein gangstønad.
Men du bør få deg ein jobb så du får penger når du er i permisjon. Tror ikkje du har rett på noe mer fast i mnd fra NAV uten at du har jobba eller studerer.
Det kan hende du kan søke om overgangsstønad. Men er ikkje sikker på reglene for det.

Du kan søke overgangsstønad, men sjekk da om du får både engangsstønad og overgangsstønad.
Som andre sier søk også utvidet barnetrygd og bidrag.

Jeg selv blir alenemamma i mars, jeg har fått god hjelp og veiledning hos nav, jeg er 19 år og har bodd hos mamma, jeg får hjelp med leilighet, du kan også søke om overgangsstønad, engangstønad også får du dobbel barnetrygd og farsbidrsg. Dette med overgangsstønad er at du kan være hjemme i 1 år før du må ut i jobb eller studier. Snakk med nav og hør hva de har og si :) ordner seg alltid !

Back
Topp