Aleneforeldre

Musa

Andre møte med forumet
Jeg er nært et samlivsbrudd og søker hjelp til dere andre aleneforeldre - og kanskje spesielt til dere som studerer.

Hvor mye får dere i stønader hver måned? Og hvordan er det å gå fra å være tre til to? Jeg skal på NAV på mandag, men synes det er greit å høre hvordan det er for dere som faktisk er aleneforeldre.

Jeg er så redd for hvordan dette skal bli. Jobber nå, men skal begynne å studere i Trondheim til høsten, en times kjøring fra der jeg bor nå. Tenkte å pendle, men hvis det nå blir skjærings på samboerforholdet ser jeg for meg at jeg vil flytte dit sammen med snuppa sålenge bf samtykker.
Hvordan blir det da å leve, forsørge oss, barnehage og alt som trengs for å ha en grei hverdag? Det er jo ikke en billig by å bå i, og siden jeg har lillemor på 20 mnd må jeg også ha en leilighet e.l. med to soverom...

Jeg var alene med T fra han ble laget til han var 2 år.. Startet studier etter å ha vært hjemme med han i ett år.
Da fikk jeg ikke penger fra lånekassa pga tidligere stryk/ikke møtt til eksamen, men jeg klarte meg fint med
overgangsstønad - som nå er ca 12.000 (minus skatt, men det er ikke så mye vanligvis..)
bostøtte - varierer med inntekt og boutgifter, jeg fikk 2000
bidrag - varierer veldig - jeg fikk 1500
barnetrygd + småbarnstillegg - 2600
utdanningsstønad - er en engangsutbetaling ved studiestart, jeg tror jeg fikk ca 6000. Så får du dekket rimeligste transportmåte til og fra studiested, vanligvis busskort. Jeg bodde slik til at det ikke gikk an å ta buss til bhg, skole, bhg, hjem, så jeg fikk kilometergodgjørelse på ca 2000 i mnd.
I tillegg fikk jeg redusert oppholdsbetaling i bhg fra kommunens side, og så dekket nav 64% av dette igjen. Så barnehagen kosta meg under 1000 kr i mnd for full plass.

Hvis du får penger fra lånekassa er vel det ca 8000 i mnd, men det blir gjort om til lån etter studiene da overgangsstønaden er "for mye" for lånekassas inntektsgrenser. I tillegg har du heller ikke rett på bostøtte om du mottar noe fra lånekassa, men dette blir jo et regnestykke du må se på selv :)

Det skal fint gå an å klare seg som alenemor og student, men alle situasjoner er jo forskjellig :)

Noen andre også?

Det er forresten snakk om høyskolestudie.

Dytt :)

Back
Topp