alene.. trenger leilighet :/

mamma900

Glad i forumet
Jeg er 19 år,ble dumpet av samboern (34 år, har en sønn fra før)  da jeg ble gravid ( selvom det var VELDIG planlagt ) vært litt av og på i ettertid.. men nå orker jeg ikke mere, å bestemt meg for å bli alene med barnet.

bor for tiden hos pappaen min nå (mamma bor litt utenfor byen , 40 min med bil )

jeg har planer om å finne meg leilighet å leie,men tjener dårlig de få timene jeg får jobb..og har ellers ingenting.   har så veldig lyst å ordne meg leilighet før snuppa kommer i slutten av juli/starten på august.

men man får jo ikke søke på stønader så,så lenge før ungen er født..i tillegg til at det er ganske høye depositum når man leier her, har med andre ord ikke mulighet alene med de få pengene jeg har til å ha leilighet klart (noe som hadde vært veldig greit, mtp at det er MANGE studenter i trondheim sommer/høsten,desto verre å finne noe å bo i..

noen som vet hvordan jeg kan få orden på dette? om det er mulig å få lån ellernoe? har jo ikke veldig stor inntekt..

Må si jeg ikke har særlig greie på disse tingene. Men jeg ville bedt om et møte med NAV og fått litt rede på rettighetene du har.
Ellers er det jo et forum for aleneforeldre her på BV. Det er helt sikkert mange som har greie på retigheter og regler der.

Ønsker deg masse lykke til. Dette klarer du helt sikkert kjempegodt!

Du kan jo søke kommunal leilighet, ikke det mest morsome sikkert, men du må tenke på snuppa di og veit du.
Ellers kan du jo OS (overgansstønad) 2 mnd før fødsel, nedkomst stønaden kan du søke på fra svangerskapets 27 uke.

Ønsker deg lykke til

hva er nedkomst stønad? er det engangsstønad?

hadde jo hjulpet veldig å få os støtte et par mnd før fødsel til husleie også engangsstønad til barnerommet og utstyr.. [:)]

Snakk med NAV. Som aleneforelder har du mange rettigheter:) Husk å meld ifra om at du er ale med barnet, du får lengre permisjon og mere penger og du har vel rett på bostøtte etter at lille snuppa de er kommet.

Bare hold hode ditt kaldt og si ifra dersom du trenger noen støttende ord. Men dette klarer du:) Tenk positivt:)

Er det ikke noe som heter BOSTØTTE også ??
Snakk med en rådgiver på NAV slik at du får hjelp til å søke kommunal bolig eller noe annet, og slik at de kan fortelle deg om det du kan søke av bidrag og engangsstønader.
Lykke til !!!

du kan søke bostøtte, dem dekker en del av husleien, MEN du må ha leilighet før du søker om det...
Det heter du kan få overgangsstønad 2mnd før babyen kommer, men mener jeg fikk mnd før jeg fikk...
etterpå får du jo også dobbel barnetrygd + småbarnstillegg og farsbidrag eller forskuddsbidrag fra nav.

ellers tiden fam til du har rett på alt dette så er det nok bare sosialen som hjelper, jeg fikk iallfall ikke
noe fra andre plasser [&:]

Men etterpå skal du klare deg [;)]
jeg har vell, på det minste, hatt utbetalt ca 16500kr som alenemamma......

ORIGINAL: Indigo

Må si jeg ikke har særlig greie på disse tingene. Men jeg ville bedt om et møte med NAV og fått litt rede på rettighetene du har.
Ellers er det jo et forum for aleneforeldre her på BV. Det er helt sikkert mange som har greie på retigheter og regler der.

Ønsker deg masse lykke til. Dette klarer du helt sikkert kjempegodt!

Ville fulgt dei rådene Indigo gir deg her. Nav har hjulpet mange eg kjenner i slike situasjoner. Lykke til! Du er en sterk person!

Back
Topp