Alene med kidsa

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Februarhjertene 2025
mannen skal på jobbtur.
Jeg blir alene med en på snart 3 og en på 1/2 år.

Beste tips for å overleve dagene?
Eldste skal i bhg på dagtid heldigvis.

Det jeg ser på som en utfordring er eventuelt nettene. Og legging.
Vi har hittil tatt en hver på kveld og natt, legger seg desverrre ikke likt. Eldste krever at en av oss er på rommet med han til han sovner og minstemann ammes i søvn, noe som også tar tid.

Har ikke vært i denne situasjonen. Vet ikke om dette er som å banne i kirka, men kan eldste sove sammen med deg i storsenga? Du ammer også baby der?

Jeg har alltid vært mye alene med barn.
Yngste hadde kolikk og skrek gjerne på den tiden eldste skulle legges.

Jeg amma yngste og leste bok for eldste.

Jeg hadde også tatt eldstemann i senga med meg om jeg måtte det, men har også ammet baby mens jeg la eldstemann i en sånn setting om jeg ikke husker feil.

Men hadde nok tatt ham i senga tror jeg

Har en på fire og en mnd gammel baby her, tar med baby i sengen til storebror, ammer og leser samtidig. Skifter begge santidig og går rett ifra legging med storebror videre. Styrete ja, men funke når du må.

Middag forbereder jeg litt enkelt på dagen slik at etter bgh går det enklere... ellers prøver jeg litt aktiviteter for storebror så baby... de må vente hver sin gang:) lykke til:)

Når jeg er alene med mine legger jeg begge i min seng. Eldste har med seg litt leker og/eller en bok som han sitter med mens lille sovner. Noen ganger hører vi også litt på musikk. Lykke til!

mannen skal på jobbtur.
Jeg blir alene med en på snart 3 og en på 1/2 år.

Beste tips for å overleve dagene?
Eldste skal i bhg på dagtid heldigvis.

Det jeg ser på som en utfordring er eventuelt nettene. Og legging.
Vi har hittil tatt en hver på kveld og natt, legger seg desverrre ikke likt. Eldste krever at en av oss er på rommet med han til han sovner og minstemann ammes i søvn, noe som også tar tid.

Har akkurat samme situasjon med barna (minste er snart ett år nå da), og mannen jobber på Nordsjøen.. Har endt opp med begge barna i senga ganske mange netter ja ;) absolutt enklest å legge dem når jeg kan ha dem i samme seng.. bortsett fra legging og netter (spesielt når en av dem er syke...), går det ganske greit nå som minste har blitt så stor. Men var ikke bare bare en periode der..

Tja. Overleve gjør du jo ;)
Men å planlegge litt om du ikke er vant til å være alene kan være en god idé. Kan dere samsove alle tre?

Tar det lang tid å få 3 åring til å sove?
Jeg ville ha lagt babyen i vippestol/lekegrind/reiseseng eller noe sånt mens jeg la 3 åringe for så å ta meg av babyen.

Nå er dette helt vanlig her i huset å har alltid vært det, bare det at her er det litt flere barn.
Tror ikke du skal ta sorgene på forskudd.

Jeg pleide å amme babyen mens jeg leste for guttene. Mellomste, som var tre år, trengte at jeg satt der til han sovnet, så da ammet jeg videre inne på hans rom. Eldste på fem fulgte jeg til køys og sang for, hadde babyen på armen.

Blir det mye styr er det en mulighet å ha begge i senga med deg om du føler for det.

Det går helt sikkert fint, men jeg skjønner godt du har behov for å tenke gjennom på forhånd når det er nytt for deg :-)

Man kommer gjerne en god vei med å ha en positiv innstilling istedenfor å krisemaksimere :)

Tenk at dette her, det klarer du fint! Om rutiner sklir litt ut disse dagene, så hva gjør det?
Du er mammaen, og du kan klare dette uten problem, ja det kan bli slitsomt, men tenk heller på den tiden du får sammen med barna alene :)

Velg enkle middager, legg deg sammen med barna for å sikkre deg mest mulig søvn, nyt det å kunne styre dagene selv :)

Jeg er mye alene med mine 3, minste hadde kolikk og hun sover fortsatt ikke hele natten, hun er 1 1/2 år.

Jeg har alltid en positiv innstilling, prøver å ha troen på at dette her, det klarer jeg! :)

Da minste var 3 mnd reiste jeg alene med 4 barn i alderen 3 mnd, 2 år, 7 år og 10 år , til Danmark, alle synes jeg var gal, men det var faktisk null problem!
Jeg viste jeg kom til å bli sliten, ja det ble travelt, men jammen hadde vi det veldig kjekt og! :happy:

Samsoving om mulig! Og hvis minste slår seg vrang så ikke ha dårlig samvittighet til å ty til eventuelt iPad/Barne-TV til eldste.

Middag ville jeg bedt mannen forbedre (haha) noe enkelt i forveien som kan varmes opp, eller ordnet det mens minste sover eller leker på dagtid.

Og la kaos være kaos. Klesvasken kan mannen ta når han er tilbake, hybelkaninene forsvinner ikke og lekene brukes nok dagen derpå ;)

Og ett glass med noe godt i til hu mor når alle endelig er lagt!

De gangene jeg har vært alene med barna (samme alder ca) så har jeg prøvd å legge henne for dupp, eventuelt byssa henne i søvn rett før han skulle legge seg sånn at jeg kunne legge han i fred i ro. Han sovner Ikke uten at en av oss er inne hos han.

Jeg ammet ofte minste da jeg var alene med begge. Og tok det som det kom, det løser seg alltid :)

Å være alene med to barn er ikke verdens undergang, altså. :P Men jeg er kanskje veldig vant til det.

Mine var like gamle som dine. Yngste var med på rommet under legging. Ammet mens jeg satt der og leste, men med eldste trengte vi ikke sitte på rommet med. Det gjør ingenting om rutinene blir endret litt med mindre du har barn som er litt sensitive for det. Hadde vurdert å ha begge i min seng.

Å være alene med to krever at en planlegger litt mer, men det er ikke noe krise om ting ikke går helt etter planen. Lag middag mens yngste sover, ha havregrøt til kvelds om du ikke orker/klarer/får tid til å lage middag. Eventuelt ostesmørbrød. Gjør husarbeid litt sånn innimellom, men forvent ikke at huset har samme standard som når dere er to voksne.

Dette går nok helt fint :)

Det handler selvsagt mest om hva mor og barn er vant til, for reelt finnes det jo mange alenemødre som klarer slikt hver eneste dag hele året. Og par hvor den ene pendler, eller jobber kveldsvakter eller whatnot. Men for oss som er vant til å være to, så føles det å være alene litt uoverkommelig. Overlever gjør heldigvis både mot og barn, men litt planlegging, deri å få litt gode råd på veien herfra, gjør det litt lettere.

Jeg er ganske sikker på at i tilfeller med "mannen bortreist" har jeg hatt begge ungene i min seng i en slik situasjon, men i "mannen borte i leggetiden men kommer jo hjem til sengen sin" vet jeg helt sikkert at jeg har sittet på sengekanten til eldste og sunget nattasang med lillesøster koblet på puppen, men mulig han var over den "må sitte der til han sover" alderen, tror jeg kan ha sagt noe om "ligg pent stille her mens jeg tar på henne pysj og legger henne så kommer jeg tilbake" og vips så sov han når jeg kom tilbake ;)

Er ikke der enda, men kommer til å være mye aleine med 3-åring og baby fra sommeren av. Kommer nok bare til å ha baby i bæresjal/på puppen (eller begge deler) når jeg legger 3-åringen, også får det bare gå :) Hvorvidt 3-åringen da legges i vår seng eller hos seg selv tar vi som det kommer, det orker jeg ikke tenke på enda. Han liker enn så lenge en armkrok når han sovner (samsover enda) og slik vi bor nå legges han på vårt rom, men om vi har rukket å flytte slik at det kanskje er plass til større seng hos ham (slik at vi kan sitte i senga sammen alle tre) kan det være han legges på eget rom om han har begynt å sove der :)

Back
Topp