Alene med 2 mill i huslån.... Går det?

Saturnia

Glad i forumet
Hei,
jeg har egentlig funnet en perfekt leilighet for meg og kidsa, og mine foreldre er villig til å være med å hjelpe med boliglånet (for banken sin del, alt skal betales av meg...)

Jeg har utbetalt ca 28 tusen i mnd (inkl barnetrygd, tilsynspenger, bidrag), og betaler kun SFO (exen betaler BHG på minste).. Nå er renta veldig lav, og jeg er blitt forespeilet og måtte ut med i underkant av 9 tusen i mnd på lånet.

Dere andre som er (aleneforsørgere eller )har ca samme beløp utbetalt, hvor stort lån har dere og hvordan er økonomien?

Har kidsa ca 70 %.

Om jeg vil komme med inn på boligmarked må jeg nesten opp i dette beløpet, og nå betaler jeg 7500kr i husleie i en sånn sett grei leilighet...

Jeg tror du fint kan klare det. Alt handler vel om hva man prioriterer økonomien sin til :)
Jeg har 21 000 utbetalt og har boliglån på 1,6 og syntes det kan være veldig stramt til tider.

Tror du fint vil klare det;)

Sett opp regnestykke med alt av utgifter..så vil du se hva du kan spare inn på og hvor mye du eventuelt vil ha igjen etter faste utgifter er betalt!

Jeg hadde mens jeg var singel i en periode omtrent samme i lån, og litt høyere inntekt (33000). Det gikk rundt, men lite rom for utskeielser. Faren for deg vil være om renta stiger mye....
På en annen side er det jo en mulighet for at du vil treffe en person som du kan dele utgiftene med...

En annen ting å tenke på, bare sånn i virkelig nødstilfelle, finnes det et ekstra soverom i huset ? Slik at du kan om det skulle bli krise, leie ut et soverom? Alltid greit å ha tenkt gjennom alle utveier før man tar på seg en større forpliktelse :-)

Jeg hadde hatt god råd med 28 tusen i mnd på 9 tusen i lån :) så lenge det er selveier vil jeg tro du klarer det helt fint.

Da har du jo 19k igjen til alt annet. Her i huset hadde det gått veldig bra :)

Jeg hadde 1,5 mill alene og mindre utbetalt den deg! Å jeg synes jeg fortsatt kunne shoppe og reise for det. Det handler vell om prioriteringer? :)

Inkludert studielån har jeg 3 mill alene med litt over 400.000 i årslønn. Jeg er gravid med nummer to, studerer i tillegg og klarer meg fint :) Det er som nevnt ovenfor, alt handler om prioriteringer. Snakk med banken og sett opp en nedbetalingsordning som passer for deg og din inntekt, min kontaktperson i banken har ihvertfall vært veldig behjelpelig med det :)

Ja det klarer du fint. Men min erfaring er ar banken ikke tror det. Jeg fikk til svar at jeg kunne låne 900 000 alene. Nå har jeg kjøpt hus med samboer som tjener ca like mye som meg til nesten 4 mill... Sterkt diskriminerende mot enslige

Sent from my iPhone using BV Forum

I tillegg til huslånet kommer forsikringer og kommunale avgifter osv også.
Og uforutsette utgifter. Klarer du det?

Eg har 2,2 i lån og ca samme som deg utvetalt i mnd. Og eg klare det fint. Aleine med 2 gutter.

Sent from my iPhone using BV Forum

Forsikring? Vi er 4 i hus å betaler ca 2.500 i forsikringer på alt. Skal du ha bil? Der går det fort tusenlapper i mnd. Telefon/internett? Osv. Dinside.no har en veldig fin kalkulator der du kan legge inn alt av utgifter å se hvor mye du kan ha i lån. Vi har inn ca 36.000 i mnd å synes at vårt lån på 1,8 er akkurat det vi klarer nå og fremtidig viss renta skulle øke. Drar ikke på fancy ferier, og har et helt standard forbruk.

Er alle de andre utgiftene jeg tenker på, ja.. Har en bil jeg er avhengig av pga jobb, så det må jeg ha! Men jobber heldigvis slik at jeg slipper unna bom/rushtids avgifter..

Forsikringer må man jo så klart ha!

Har fått lånet, da mine foreldre er med som kausjonister så er ikke det som stopper meg!

Det skal vel gå fint det?! Jeg har litt mindre utbetalt enn deg og har klart 9000 + husleie alene en periode (tilsammen 12000). I tillegg til alt av andre utgifter. Levde ikke akkurat livets glade dager på byen hver helg, men visse prioriteringer må til. Men hadde aldri under 1000 kroner igjen før neste lønning heller.

Er det selveier, eller følger det med div. faste utgifter i måneden?
Husk at de kommer i tillegg til lånet.
Jeg har ca. 1,1 i lån nå, og betaler litt over 7K i måneden på det - men med nesten 4K i faste utgifter til borettslaget i tillegg blir det jo noen kroner.
Slipper heldigvis å holde bil, så klarer meg fint på litt over 26K utbetalt. :)

Tror du vil klare det fint jeg :) det blir mye som må prioriteres innimellom, men det er det for barneforeldre generelt ;)

Det tror jeg du klarer fint! ;)
Jeg hadde 1,6 mill (under 300.000 i året) da jeg var alene med yngste og det gikk på et vis det også.

Back
Topp