Alene hjemme over natten?

*Meya*

Elsker forumet

Hmmm gubben og jeg tenker på mulighetene for å dra til Sverige en gang i blandt, og da må vi kjøre veldig tidlig om morgenen lørdag herfra, sånn at vi kommer til Oslo på formiddagen, og kan handle i Sverige, kjøre til svigers for å overnatte der, og så kjøre hjem lørdag formiddag. 

Dette tenkte vi da gjøre når jeg har fri fredag, sånn at vi kan jobbe litt ekstra i bedriften gubben starter nå, på fredagen, sånn at han kan ta fri lørdag og søndag. Meeeen, det er ett meeeeen her, ett stort ett :p og det er de to eldste. Vi kjenner ikke at vi gidder sette ut med alle ungene, og de har null lyst til å sitte i bil så lenge. De vil gjerne være alene hjemme, men er det ok? De er 13 og snart 12... Fra lørdag morgen til søndag ettermiddag. Vet ikke helt hva jeg føler. Gubben var ofte hjemme alene på den alderen når foreldrene dro på stevner og sånn, mens jeg aldri var alene før jeg flytta hjemmefra omtrent... 

Det er folk hjemme oppe, og de vil jo selvsagt følge med, og yngste sønnen oppe har sagt at han kan komme og være med de i ett par omganger på lørdagen, mot at vi tar med litt mat fra Sverige :p 

Jeg var hjemme alene over natta når jeg var 13, med lillebror på 8år....
Pappa jobba nattevakter så vi hadde ikke noe annet valg.
Gikk helt fint det altså.
Eneste problemet er jo hvis de pleier å krangle en del..

Kommer an på barna, men vil tro det går helt fint siden det er folk oppe også :)

kommer ann på ungene sier jeg
Selv var jeg allene fra jeg var 12 år med ansvar for mine 2 yngre søsken som da var 5 og 6år. Jeg hadde mulighetten til å gå tilnaboen hvis det var noe

Ja, uten naboen hadde jeg nok neppe turt tror jeg. Sønnen vil komme ned i blandt, og ungene kan også gå opp. De vil også komme ned og minne dem på om leggetid, og generelt høre etter om de krangler. 

Dessuten så er det jo kun de to eldste, vi tar jo med hun lille. 

Mat kan de lage, men de skal på middag til naboen da, men ellers kan de lage det meste av mat. Og telefon har de som de kan ringe oss med. 

jeg syns gjerne det er litt lenge å være alene. Det er jo ikke bare over natten, men fra tidlig om morgenen ene dagen, til godt utover dagen andre dagen.
Hadde ikke gjort det selv nei.

litt usikkeer her jeg.

Kan ikke huske jeg var hjemme alene så tidlig, men det har sikkert noe med at jeg var en hyperaktiv unge og at jeg ikke turte være hjemme alene. Mamman min jobbet lite i min barndom, og var fælt når hun ikke var hjemme.

Ville nok sett MYE på barnas personlighet, hvor lenge/mye de er vandt til å være alene, og hvor greit de kommer overens.

Også spurt de _selv_ om de vill det?

Kommer ann på barna. Den ene svigerbroren min på 11 kan fint være alene hjemme en natt, han på 14 er det bare å glemme å dra ifra...
Vet du hva de skal gjøre om det skjer noe, f.eks brann, kutt, fall? Hva gjør de om det ringer på døra og de ikke venter besøk? Har de mulighet til å ringe dere når som helst under turen? Klarer de å lage seg middag? 

De er vant til noen ganger å være alene fra de går til skolen, og til halv ti, om vi begge jobber kveld. 

De får kontakt med oss hele tiden, de kan ringe fra hustelefonen mens vi er inne i Sverige. Hun eldste fikk jo litt trening med sårskader i sommer, da det var hun som måtte fjerne fingeren til minsta fra døren på toget da fingertuppen nesten falt av :p de vet hvor de skal ringe, og hun eldste får ikke panikk i alle fall, og de vet at de bare går ut døren og ringer på neste, så har de hjelp der også, og der har de analog hustelefon om noe skjærer seg hos oss, vi har bredbåndstelefoni. Om nettet går ned innenfor arbeidstid på Nextgentel, kan de ringe vakt-telefonen som vi ringer på når vi er forsinket på jobb, evnt til en av kollegaene mine som har hjemmekontor og tilganger hjemmefra. Sånn om det blir krise, de kan jo resette ruter og koble om til annet uttak og sånn da, for å sjekke om hoveduttaket fungerer og alt det der. Vi har TV også på nett, så sånnsett så er det litt krise om nettet faller ut hehehe... Men det er jo yderst skjelden det skjer. 

Mat kan de lage, no problemo. Hun eldste kan lage biff og fløtegratinerte poteter om så er, så de skal nok ikke sulte. 

De vil være alene hjemme, dette er jo kun om det ikke er farens helg da, er det hans helg, er det jo i boks, men han kan skjelden og aldri bytte helg egentlig, og han har de kun annenhver helg uansett, aldri lenger eller noe ekstra i ferier, og bytter ikke helg. 

men om du allerede har bestemt deg, og ikke har tenkt å ta de rådene andre kommer med her inne, så hvorfor gidder du å spørre her inne? Selv om flertallet sier at de mener det er for tidlig, så sitter du jo og forsvarer det. Tydelig at du allerede har gjort deg opp en mening om hva du skal gjøre.

*yummymummy* skrev:
men om du allerede har bestemt deg, og ikke har tenkt å ta de rådene andre kommer med her inne, så hvorfor gidder du å spørre her inne? Selv om flertallet sier at de mener det er for tidlig, så sitter du jo og forsvarer det. Tydelig at du allerede har gjort deg opp en mening om hva du skal gjøre.

Det står ingen steder at hu har bestemt seg, det eneste jeg ser er en mamma som har tenkt masse på det, føler seg trygg på barna sine men alikevell er usikker og spørr om råd...

Min mening, de klarer seg nok kjempe fint :)

Lillesøsteren min var 12 når hun var alene hjemme sammen med meg på 14, det gikk helt fint, og vi elsket det! :D 

*yummymummy* skrev:

Vi har ikke bestemt oss. Eller, gubben og ungene har bestemt seg, og lagt planer med ungene, men jeg er vel kanskje ikke helt med. 

Ser jo at enkelte hater ideen, men de fleste mener jo at man kan se ann ungene da.

Høres ut som om barna dine kan klare dette veldig fint! Med nabo som reserve og all den oppfølgingen de kan få derfra syns jeg dette høres ut som om det kan være en veldig fin mestringserfaring for dem!

Usikker, men det er jo fordi jeg ikke har vært i situasjonen før. Høres jo fornuftige ut de ungene da, og hvis man har nære naboer man kan løpe til om det er noe så er jo det en trygghet.

Ville hatt et lite sikkerhetskurs med de først da, hva gjør man ved brann, hva gjør man ved skader (ringe ambulanse, osv), om det er noen som bryter seg inn eller lignende.....

Jeg er veldig husredd da så jeg hadde aaaaaldri torret å være hjemme alene hihi!

jeg var alene og barnevakt hele kvelden og halve natten for 3 barn (3mnd, 2 år og 8 år) når jeg var 13 år...ja og 2 bikkjer og 7 valper... heh... men jeg var ansvarsfull og moden for alderen - ikke alle som er det. Dersom det er noen de kan ringe til hvis noe skulle skje så synes jeg det er greit.

jeg hadde ikke hatt noen problemer med å latt de være alene ut i fra det du skriver. men jeg er også selv vokset opp med å være alene hele dager fra jeg var 12/13, der jeg passet mine søsken som var 5 og 7 år yngre siden våre foreldre var selvstendige og jobbet mye. det må nevnes at vår farmor var nærmeste nabo da.

du har jo naboer som du tydeligvis stoler på. ungene vil det selv og klarer å lage mat. ser ikke problemet. du kan skrive en lapp med viktige telefonnumre (drosje, 113, 112, deres nummer, besteforeldres nummer osv), forberede all mat på forhånd, slik at de bare må varme den i mikroen (da slipper du at de bruker komfyr og glemmer av den). du kan leie noen filmer. og så kan du kanskje ha en annen nabo som backup?

Filmer har de tilgang til på leie-greien på TV-dekoderen, vi kan gi de pinkoden. Eller ta opp noen filmer på PVR. 

Jeg er litt skeptisk :p men gubben og de har bestemt seg ser det ut til...

De lager seg heller mat selv, enn å varme noe i mikroen :p og vi kan ringe og minne dem på ovnen sånn i tilfelle da. 

Så lenge de ikke blir redde og sånn, så tror jeg ikke det er noe problem. :)

Back
Topp