"aldersgrense" på leker

Cici84

Glad i forumet
Noen som vet hva de legger til grunn når de setter aldersgrense på leker til barn?
Sitter og ser i en leketøyskatalog fra Brio nå. Helt enkle plastleker, feks en trillebår med sandleker står fra 3 år.. et sandskjell (kan brukes som basseng eller sandkasse) har alder fra 3 år.. Plastballer med radius 23cm har også alder fra 3 år..
er det fordi det kan være farlig for mindre barn eller er det fordi de normalt sett ikke har utbytte/glede av lekene?
I bhg har de mange sånne leker, og her hjemme har vi også kjøpt noen uteleker av plast (som helt sikker er anbefalt 3 år), men hun har mye glede av dem iallefall. kan liksom ikke se hvordan en spade, en bøtte og en ball kan være farlig og ikke anbefales til barn under 3 år...

Tror det har noe med fantasien å gjøre ??!!
At man ikke kan regne med en under det antatte aldersgrensen  at de skal klare å gjøre det som skal gjøres med den leken om du skjønner. Mener å ha hørt det før..

ORIGINAL: Veråna

Tror det har noe med fantasien å gjøre ??!!
At man ikke kan regne med en under det antatte aldersgrensen  at de skal klare å gjøre det som skal gjøres med den leken om du skjønner. Mener å ha hørt det før..

Ja, den tanken er jeg med på.. [:)] men hallo? tre år for å leke i en sandkasse? [8D] og 3 år for å klare å bruke en bøtte og en spade... her sitter tuppa og rører rundt i en plastkopp med en plastskje og serverer oss "grøt" med skjea etterpå, så de skjønner nå mer enn som så disse små [:)]

Vi har kjøpt sånn "sandskjell" som vi skal ha sand oppi når det blir finere i været.
Nå bruker hun den som stamp, og den kan brukes som basseng i sommer [:)]
Hun har og hatt den i stuen, sittet med leke sine oppi [:)]

Helt ærlig så ser jeg ofte forbi disse aldersgrensene [:)]

ORIGINAL: *Julia89*

Vi har kjøpt sånn "sandskjell" som vi skal ha sand oppi når det blir finere i været.

Ja, det gjør jeg også.. men i kveld ble jeg sittende og stusse litt over dette.. Hadde trodd at de setter grensene på et fornuftig og forståelig grunnlag..
Sitter med en Brio og en Ringo katalog, og tilsvarenede leker har i den ene katalogen 3 års-grense mens det ikke står noenting i den andre [:)]
Og helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor det står grenser på dem i det hele tatt [:)]
Mulig jeg har for lite (eller for mye) å tenke på på en fredagskveld [:D]

ORIGINAL: Cici84

ORIGINAL: *Julia89*

Ja, det gjør jeg også.. men i kveld ble jeg sittende og stusse litt over dette.. Hadde trodd at de setter grensene på et fornuftig og forståelig grunnlag..
Sitter med en Brio og en Ringo katalog, og tilsvarenede leker har i den ene katalogen 3 års-grense mens det ikke står noenting i den andre [:)]
Og helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor det står grenser på dem i det hele tatt [:)]
Mulig jeg har for lite (eller for mye) å tenke på på en fredagskveld [:D]

Skjønner absolutt hva du mener [;)]
Tenk over det ofte jeg også, når jeg er i lekebutikker.. Men skjelden jeg bryr meg! [8D]
Om de er sånne små leker de kan sette i halsen, så såklart kjøper jeg det ikke da [:)] 

Er enig med det som skrives over her, er nok som regel at en ikke kan regne med at en 1 åring vil forstå hva som skal gjøres med en trillebår i forhold til en 3 åring. Når det gjelder lego og andre ting med små deler er nok aldersgrensen satt med tanke på at lekene kan settes i halsen. Men enig med Julia89, jeg ser også forbi disse aldersgrensene og velger med omhu av leker som ikke har farlige deler [:)]

Jeg ser på selve leken. Er jo ikke en grense, bare en anbefaling. Jonas takler fint leker til 3+ [;)]

ORIGINAL: MariaR83

Er enig med det som skrives over her, er nok som regel at en ikke kan regne med at en 1 åring vil forstå hva som skal gjøres med en trillebår i forhold til en 3 åring. Når det gjelder lego og andre ting med små deler er nok aldersgrensen satt med tanke på at lekene kan settes i halsen. Men enig med Julia89, jeg ser også forbi disse aldersgrensene og velger med omhu av leker som ikke har farlige deler [:)]

Hm. Treåringen vår har en trillebår. Nå fikk jeg lyst å se om ettåringen skjønner hvordan hun skal bruke den... Oppdrag for morgendagen!

Back
Topp