Aldersgrense for å være fadder?

Spotlight

Betatt av forumet
Er det regler for hvor gammel en må være for å være fadder?
Jeg har så lysst å inkludere storesøster som er 9år i dåpen. Men hun er vel for ung til å være fadder? Men det er vel ikke regler for om hun kan bære eller ta av lua og slikt?

Hun kan være fadder, men ikke på papiret før hun er konfirmert. Altså dere er enige om det nå og så føres hun på som fadder senere. Sånn var det ihvertfall for nesten ti år siden da jeg var gjennom samme greien med min bror, han var tolv da jeg fikk jenta mi, og skulle få være fadder. Hadde ingenting å si i kirka, han bare gjorde som de andre fadrene, ingen som la seg opp i det. Bæring og ta av lue og sånn er også opp til dere hvordan dere vil gjøre.

Kan det stemme at de må være 16år??? Det var noe som datt ned i hodet på meg, lurer på om jeg har hørt det fra da mine barn skulle døpes?????Det er ingen regler for bæring og å ta av lua da[:D], i alle fall ikke som jeg kan erindre.

regelen er vel at man må være konfirmert før man blir fadder på papiret, men man kan være "fadder" når man er yngre om man har andre faddere også tror jeg ;) er ikke heeelt sikker, men tror jeg har hørt noe om det [:)]

Hvis de er under 15år trodde jeg d måtte være en underskrift fra en av foreldrene!
[;)]

Man må være konfirmant ja[:)] søsteren min blir konfirmant nå til høsten(altså starter undervisninga osv),og da var det greit at hun blir gudmor og skal bære gullet i dåpen[:D] er litt moro,fordi jeg er gudmoren hennes og bar henne i dåpen[:D]

Sto på papirene vi fikk fra kirken at fadder måtte være fylt 15 år. Var i en dåp engang der en nær slektning av dåpsbarnet var med frem til presten og tok av luen og fikk ta i mot dåpslyset. Da var han 12 år og fikk dermed ikke være fadder, men ble likevel inkludert på en fin måte [:)]

i papirene i fra kirken så står det av dem må vøre fylt 15 eller fylle 15 i løpet av året.. så hvis noen skal døpes nå til sommeren men fadderen fyller 15 til høsten eller til jul så går det greit. enkleste er å ringe kirkekontroet å høre [:)] 

Back
Topp