Aldersforskjell mellom søsken

Jeg tror ikke det finnes noen ideell aldersforskjell på barna!! Det kommer mye an på personlighet, oppdragelse, forutsetninger og forventninger! Selv vil jeg ha ca 2-3 år i mellom, men tror det kommer til å bli litt mer forskjell (hvertfall på den første og andre;))

Jeg vil gjerne ha ca tre år mellom, tenker jeg! Så får vi se hva virkeligheten bringer :) Gleder meg allerede til nestemann, men skal bare ha en til, så vil "spare" det litt ;) Fint å få litt tid alene med førstemann synes jeg. Også passer det bedre mtp å bli ferdig med studier og sånt!

Er både fordeler og ulemper både med å ha tettebarn og større aldersforskjell har jeg skjønt. Så jeg tenker jeg vil ha en til så fort som mulig siden vi er såpass gamle, og jeg ønsker at hun skal få søsken å vokse opp sammen med :)

Lurer veldig på når vi vil ha nr to :) på en måte vil jeg gjerne ha en til snart, for å ha en god lekekamerat og fordi jeg synes det er så koselig. Samtidig har jeg lyst til å vente fordi jeg vil gi lille all oppmerksomhet nå og er usikker på hvordan jeg skal få tid til to så små. I tillegg til at det er veldig koselig med baby, og jeg vil gjerne få den tiden til å vare litt :p

Her ble d 4 år.. Ønsket egentlig 2 år i mellom men slik ble d ikke.. Men tenker at d mest ideelle egentlig er 3 år.. Ikke for nært og ikke for langt i mellom. Og så er førstemann litt mer selvstendig da og kanskje bleie å duppefri;) men til oss ble d perfekt med 4 år:) var sånn d ble så:)

Jeg tror ikke det er en spesiell aldersforskjell som er perfekt for barna, jeg tror det avhenger av hva som passer best for foreldrene. Foreldre som har tid og overskudd, og som trives med situasjonen, det tror jeg er beste utgangspunkt for å jobbe med å skape gode søskenforhold. :)

Vi har 2 år mellom de to eldste, og de var 4,5 år og 6,5 år da yngste ble født. Alle aldersforskjellene har fungert supert hos oss. Jeg trivdes med to tette først, og de har hele tiden vært bestevenner. Jeg syntes det var fint at de var så tette i alder at de hadde mange like ønsker og behov. :) Nå med "store" barn og baby ser jeg hvor utrolig lettvint det er med selvhjulpne barn, som kan hjelpe til med babyen på nyttige måter. (2-åringer vil gjerne "hjelpe til", men de gjør ingenting nyttig.:p) Babyen og de store barna har masse glede av hverandre, aldersforskjell er ingen hindring for det. De leker fint sammen allerede nå. :) Selv om det kommer til å ta lengre tid å få jevnbyrdig lek med 7 års aldersforskjell sammenlignet med 2 års forskjell, så synes jeg det er viktig å huske at søsken faktisk er for resten av livet, og da er 7 år ingenting. :) Den av mine søstre som jeg har best forhold til er faktisk 14 år yngre enn meg, så jeg har aldri vært bekymret for store aldersforskjeller. :D

"Planen" var at det skulle være rundt 2-2,5 år mellom, men pga skole og en MA så ble det nesten 4 år. De to er så fantastisk søte med hverandre og har allerede et veldig sterkt bånd - ingen får lillesøster til å smile og le som storebror <3 Når jeg ser tilbake så ble dette helt perfekt for oss! Vi fikk gi storebror all oppmerksomhet over tid og opplever at det er utrolig deilig å ha en så "selvstendig" gutt og kan på den måten rekker å nyte lillesøster. Ikke noe snev av sjalusi mellom de to :)

Men med det sagt, så opplevde jeg det tøft å bli dratt ned på babystadiet igjen allikevel... Joda, hver tid har sin sjarm, men jeg må innrømme at jeg ikke er så altfor stor fan av babytiden. Skulle gjerne ha født en som var 6 mnd og som begynner smått og kommunisere. Jeg har veldig lyst på en nr. 3, men lurer på om vi bare skal kjøre på for å "bli ferdig" med babystadiet, mannen er ikke overbevist om det :P Hadde det vært opptil meg hadde jeg blitt gravid igjen snart og hatt 1,5 -2 år mellom, mannen vil vente ett år til og få rundt 2,5 år mellom.

Vi har i underkant av 1,5 år mellom våre. Det har fungert veldig bra, og de har stor glede av hverandre. Når vi først skifter bleier på én kan vi like godt skifte på en til, og når vi legger ett barn kl 19, kan vi like godt legge to da osv. De er ganske samkjørte allerede, og det er veldig kjekt! I tillegg får vi dra nytte av alle mulige søskenmoderasjoner i barnehage, skole og idrett i mange år :p
Det er unektelig litt hektisk innimellom, men det er det vel uansett hvor stor aldersforskjell det er mellom barna.

Back
Topp