Aldersforskjell barn

Vi var begge svært slitne med eldste, og har hatt mer å styre med enn vi selv forsto før vi fikk nr. 2, som ikke hadde kolikkplager og annet. Jeg hadde også en spontanabort mellom de to ungene, så det ble nesten 4 års mellomrom istedenfor 3 års mellomrom.

Ungene våre viser glede over hverandre, de krangler, de leker delvis sammen, og vi er glad for å ha fått akkurat dem. Vi har noen vennepar med ca samme alder på ungene, så da kan de leke sammen eller parvis der også. Gjelder å se mulighetene også, er ingen selvfølge med søsken heller.
 
Vi har 3 år mellom våre, det var det vi ville. Men tror absolutt at andre aldersforskjeller fungerer helt fint. For oss var det viktig at de ikke var for tett til at vi hadde kommet oss litt ovenpå med nr 1:p så ble ikke et tema å prøve før hun var over 2 år. Nå er vår nr 2 kun 2 uker så om de får et godt forhold eller ikke gjenstår jo å se, selvom det tror jeg har mindre med aldersforskjell å gjøre og mer med andre ting å gjøre.
Jeg har 2 mindre søstre med 3,5 og 7 år mellom, og vi har et veldig godt forhold:happy:
 
Har 7 år imellom , 20 mnd imellom og tvillinger.
Det ideelle er faktisk tvillinger. Samme sted i utviklingen, samme behov osv (mine er eneggede, da er det større sjanse for samme interesser og personlighet. Er ikke likt for alle som har tvillinger). De krangler ikke, deler fint på leker osv.

Ellers er det jo fordeler og utfordringer med de andre aldersforskjellene også.

Har selv søsken med 15 mnd, 6 år og 9 år yngre/eldre enn meg. Ikke noe nært forhold til noen som voksen. Lekte mye i oppveksten med h*n som er 15 mnd fra meg i alder.
 
Det er 2 år mellom mine, og jeg synes det har vært perfekt. Det blir minst 9 år imellom yngste og et nytt barn her hvis jeg blir gravid dette året.
Men når alt kommer til alt er jeg rimelig sikker på at det handler mer om personlighet enn aldersforskjell.
I min familie finnes det aldershopp på 8-10 år i hver eneste generasjon. Søsknene trives godt sammen likevel :)
 
Skulle ha to tette. Men sånn ble det ikke. Begynte når eldste var 1 år. Men tok 11 mnd å bli gravid. Vi har barn født i 2013, 2016 og 2019. De har en del glede av hverandre. Eldste kan nok kanskje bli litt lei innimellom men Hu er kjempe flink med dem. Når nr 2 ble født så skulle Hu skifte bleie, vaske og mate han. Hu fikk lov til alt siden vi sto jo sammen med hu og det gjorde at hu ikke følte seg utenfor. Hu har fått lov til alt Hu ville med nr 3 også. Nr 2 mangler en del så han er ikke så elskverdig som andre barn men han er tydelig glad i broren sin, men blir litt kræsj når nr 2 ikke eier empati. Men nr 2 setter stor pris på at nr 3 trøster han da. Sykehuset mente vi skulle komme tilbake i 22 siden det var så fine mellomrom. Men det skjer ikke, hehe. De har jo selvfølgelig forskjellige interesser så noe krangling blir det jo. Men er 17 mnd mellom meg og broren min og vi kranlga nok enda mer enn mine barn gjør.
 
Jeg har gode intervaller mellom mine. Yngste ble født på bursdagen til eldste som da ble 12. Også har jeg en gutt mellom der igjen som ble 8 nå.

Yngste får såååå mye oppmerksomhet av de to andre. De kan bære, trille, kose, passe og hjelpe til. Eldste er nesten som en reservemor og ser frem til å komme hjem etter skolen for å få kos.

Syns alle 3 gir hverandre veldig mye, på tross av aldersforskjell. De to eldste er det 4,5 år mellom og de har hengt sammen som erteris ganske lenge :)
 
3 år mellom 2. Og 3. 5 år mellom eldste og yngste. De eldste er ganske avhengige av hverandre og alltid hatt hverandre. Nå er yngste blitt 1 år og de store prøver å herse med henne og få henne til å gjøre som de vil. Hun begynner å få bli med på lekene deres, men vi må alltid passe på dem sammen. Det er lett for at ting kan skje.
For søsken forholdet så er det fint med tett alder, men for foreldrene så er det nok lettere med større aldersspenn
 
Vi satset på 2,5 år forskjell, men endte opp med 3,5 år. Synes det er veldig greit nå i dag. Eldste hadde sluttet med bleier, begynt å sove godt på natta og var generelt mye mer selvstendig. Er flink til å leke med mini og kan like enkelt gå bort om det blir litt mye :p Vi har hatt minimalt med søskensjalusi, så tror det hjalp at eldste forsto ting litt bedre.
 
Jeg har 3 yngre søsken hvor de 2 eldste er 1,5 år mellom og yngste er 6 år etter nr.2. De som er tette har aldri hatt noe særlig til felles/ lekt sammen, mens yngste og eldste har et veldig tett bånd.
Jeg kommer selv til å ha 4 år mellom mine barn og har aldri ønsket tette. Mye har nok med personlighet å gjøre, så det gjenstår å se hvordan mine barn leker sammen.
 
Blir minst 4 år her, skal i gang med søskenforsøk om noen uker. Ønsket meg mindre aldersforskjell, men ser nå at 4 år vil bli helt perfekt hvis vi er så heldige at det går raskt :)
 
Hvis du kunne velge, hva tenker du er ideell aldersforskjell på barna?

Jeg hadde opprinnelig lyst på 2 års mellomrom, men av diverse grunner ble ikke det aktuelt, og barnet vårt blir 2 år i sommer, uten at jeg er gravid.

Planen nå er å starte prøving i høst, i håp om et nytt sommerbarn 2022. Men det er noen forhold som gjør at vi vurderer å utsette det enda et år.

Dere som har barn med 3 og 4 års mellomrom, hvordan synes dere det er? Får barna glede av hverandre? Føler alle får tette barn om dagen :hungover:
Er selv vokst opp med en storesøster som var 4 år eldre. Vi hadde ingen glede av hverandre før hun flyttet hjemmefra :hilarious: Vi kranglet og slåss mye. Min tidligere svigermor fikk to jenter med 4 års mellomrom, og det er mye krangling der også. De leker ikke sammen. Jeg ble storesøster da jeg var 7,5 år, og vi kranglet aldri. Jeg var så stor at jeg gikk heller i en omsorgsrolle.

Mine yngste er det to år imellom, en jente (8) og en gutt (6). Og de leker mye sammen. Litt krangling har det jo vært innimellom, men de har langt mer glede av hverandre enn omvendt. Jeg har en bonusgutt som er (snart) 12år og han leker med begge mine. Herjer og krangler om hverandre med gutten min, men de savner hverandre når de ikke har sett hverandre på en stund (50/50 fordeling, så de er hos oss annenhver uke alle sammen). Tenker kjønn spiller en rolle, samtidig som personlighet spiller størst rolle.
 
Back
Topp