Albyl-E

hoppestokken

Forumet er livet
Sensommerbarna 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
Dere som har fått Albyl-E i svangerskapet, hvor stor dose har dere blitt satt på? Når begynte dere? Og på hvilket grunnlag har dere fått det anbefalt? Noen som har merket noen bivirkninger?
 
Dere som har fått Albyl-E i svangerskapet, hvor stor dose har dere blitt satt på? Når begynte dere? Og på hvilket grunnlag har dere fått det anbefalt? Noen som har merket noen bivirkninger?

Oppstart mellom uke 10-12, 150mg daglig til uke 36+0, pga tidligere morkakesvikt. Anbefaling fra overlegen var å ta tablettene sammen med mat på kvelden for best mulig opptak i kroppen. Ingen bivirkninger :)
 
Oppstart mellom uke 10-12, 150mg daglig til uke 36+0, pga tidligere morkakesvikt. Anbefaling fra overlegen var å ta tablettene sammen med mat på kvelden for best mulig opptak i kroppen. Ingen bivirkninger :)
Fikk du beskjed om å trappe ned i uke 36, eller slutte helt?
 
Fikk du beskjed om å trappe ned i uke 36, eller slutte helt?

Slutte helt :) alle jeg kjenner som har brukt 75-150mg skal bare slutte helt, da dosen er såpass lav. Men spør såklart legen i tilfelle du skal noe annet. Den doseringen og til uke 36 er også ganske vanlig når man tidligere har hatt sf, men det brukes mot forskjellige ting :)
 
Slutte helt :) alle jeg kjenner som har brukt 75-150mg skal bare slutte helt, da dosen er såpass lav. Men spør såklart legen i tilfelle du skal noe annet. Den doseringen og til uke 36 er også ganske vanlig når man tidligere har hatt sf, men det brukes mot forskjellige ting :)
Jeg ble anbefalt 150 mg til uke 36, så 75 mg til fødsel. Men synes hele grunnlaget jeg har blitt anbefalt det på er litt tynt. Hadde ingen problemer med morkake eller noe annet i forrige svangerskap. Men kan ha litt økt risiko for blodpropp. Men høres i alle fall ut som dosen er ganske vanlig
 
Jeg ble anbefalt 150 mg til uke 36, så 75 mg til fødsel. Men synes hele grunnlaget jeg har blitt anbefalt det på er litt tynt. Hadde ingen problemer med morkake eller noe annet i forrige svangerskap. Men kan ha litt økt risiko for blodpropp. Men høres i alle fall ut som dosen er ganske vanlig

Eneste forskjellen på å bruke blodfortynnende når du føder er at man ikke kan ha epidural tror jeg. Er derfor, og fordi det visstnok ikke har så mye effekt etter uke 36 at jeg bare ble bedt om å slutte helt. Men det betyr ikke at nedtrapping er feil for deg altså :) .
Det er vanlig dosering ja, brukes mye «føre var» i følge legen min fordi det er forbundet med mye positiv effekt og lite bivirkninger. :)
 
Eneste forskjellen på å bruke blodfortynnende når du føder er at man ikke kan ha epidural tror jeg. Er derfor, og fordi det visstnok ikke har så mye effekt etter uke 36 at jeg bare ble bedt om å slutte helt. Men det betyr ikke at nedtrapping er feil for deg altså :) .
Det er vanlig dosering ja, brukes mye «føre var» i følge legen min fordi det er forbundet med mye positiv effekt og lite bivirkninger. :)

Gyn som skrev resepten sa de kunne sette epidural og gjøre keisersnitt osv selv med den dosen o_O Men får forhøre meg litt. Mulig jeg slutter litt før fødsel :rolleyes:
 
Jeg startet opp med Albyl-E med en gang jeg ble gravid. 1 tablett om dagen, pga tidligere svangerskapsforgiftning og at førstemann var liten ved fødsel. De sa først at jeg skulle ta det frem til uke 36, men fikk ny beskjed om å ta det helt frem til fødsel. Jeg tok også fragmin pga antifosfolipid syndrom. Albyl-E hadde ikke så mye å si iforhold til epidural, men fragmin måtte det gå et vist antall timer fra siste dose til epidural ble satt.
 
Begynte med albyl e 75 mg ved positiv test. Skal brukes til uke 36. Bruker det nå som en prøve pga tidligere aborter, gyn ville gi det i tilfelle jeg skulle ha noe koaguleringsforstyrrelser som kunne forårsake abort. Ingen bivirkninger! Men merker at jeg fryser litt lettere enn før.
 
Får 75mg for forebygging av svangerskapsforgiftning
med oppstart 12+0. Fikk beskjed om at forskning ikke hadde vist noen effekt ved oppstart tidligere. Har ikke fått beskjed om hvor lenge jeg skal gå på det så jeg har antatt ut svangerskapet siden jeg ikke har fått beskjed om å stoppe.
 
Jeg sniker fra prøverforumet, men jeg har fått resept på Albyl-e og fått beskjed om å starte ved positiv graviditetstest, 75 mg per dag. Hadde morkakesvikt med betennelse (VUE) og problemer med navlesnor i forrige svangerskap. På resepten står det at jeg skal ta det til 2-3 uker før termin, men har fått beskjed at det kan vurderes undervegs om jeg skal fortsette helt til fødsel (men det er visst ikke sikkert det har effekt helt på slutten).
 
Takker for alle svar. Jeg har, i samråd med to andre leger, bestemt meg for å droppe Albyl-E. Men denne tråden kan sikkert være nyttig for andre :)
 
Back
Topp