Akutt lakenskrekk...

Escuro

Forumet er livet

Noen som vet åssen man fikser sånt? :-/

Han har hatt lakenskrekk deluxe de siste 4-5 dagene eller noe. Hyler rabiat når han legges i sengen, og slutter på sekundet idet han blir plukket opp. Våkner ørten ganger etter leggetid og bare vræler. Noen ganger høres det nesten ut som han hyperventilerer også, og hiver og snapper etter pusten lenge etter at jeg har fått roet han :(

I natt våknet han 3.30, og... vel, han har fremdeles ikke lagt seg igjen. Jeg forsøkte å bare la han skrike, for ofte er det det eneste som funker. Han pleier bare remje i 5-10 min, og så sovner han etterhvert. Normalt sett. Ikke i natt. Dvs han skrek noen minutter, tok pause, remjet rabiat, tok pause og sånn fortsatte det i 1,5 t før jeg kapitulerte og tok han ut på trilletur i 5-tiden engang. Men han ville ikke sove. Så nå leker han med biler istedet. 

Problemet er at han kommer ikke til å ta igjen noe særlig av denne søvnen heller, så jeg er redd for å komme inn i en ond sirkel. Noen som aner hva som hjelper mot lakenskrekk..? What to do?

Her har også det skjedd igjen, sukk...

Men jeg har en mistanke om at det er en dårlig kombi av flere ting. Av og til våkner han hyylgrinede pga mareritt, andre netter pga bare fjas egentlig.. :/

Han får ikke komme opp av senga (når han har skikkelig mareritt får han komme opp i armene mine). Jeg gir han smokken, sier nattinatt, legger han ned og går ut. Så går det en liten stund så er det på an igjen. Og jeg gjør det sammen igjen og igjen. 

Det er grisefrustrerende!! Disse to dagene nå har han ikke vært i barnehagen siden han og jeg har sovet så utrooolig dårlig på nettene. Han har faktisk sovet til 09.30 disse to dagene! Han sover ikke noe mer på dagen da eller sovner tidligere på kvelden, men da får jeg i alle fall sove litt på morgenen samtidig som han..

Jeg hååååper det stabiliserer seg mer nå som barnehagen har begynt igjen ( utenom disse to dagene jeg har hatt han hjemme...), det begynner å bli litt kaldere i været, er mindre bråk ute i gata på kveldene og han har ikke flere tenner på vei som jeg kan se.

Kan Milan ha noe reaksjon på at dere har flyttet? Skal ikke se bort i fra at det er hans måte å reagere på. Ikke at det trenger være en negativ greie, for unger får også reaksjoner på ting.

har ikke knotten begynt i barnehage også nå? tutta mi våkna opp og hylte og var i fra seg i begynnelsen av barnehagen, og det varte i hvertfall ett par uker... men om det var bhg eller tenner vet jeg ikke helt, det gav seg i allefall... :)

huff.... Når eg leser dette hugser eg med skrekk og gru tilbake på den tida joakim våkna fleirfoldige gongar iløpet av natta... :S
Eg har ingen råd, dessverre. Den perioden trur eg faktisk eg har laga ei tykk tåke over.. Kanskje fordi eg skal få lyst på fleire barn og tenke at eg orkar det:P
MEN....  det lille eg hugsa var at pappaen kunne legge han, så då måtte pappaen legge han i ei veke for at han skulle venne seg til å sovne igjen sjøl.

elles ville eg ikkje dulla for mykje med han. Kun gjett han smokken/kosekluten og ein kopp med vatn.. Du kan ikkje anna enn å la han skjønne at han ikkje blir vekkbrælt om natta, for det er sovetid.. Sjøl om det er såååå mykje lettare sagt enn gjort, når ein står midt oppi rabalderet og kroppen skriker etter lettvindte løysninga så ein kan legge seg under dyna, og midt oppi det har du eit viljesterkt barn som absolutt ikkje har lyst til å sove:P

kanskje han har vondt noe sted? feks ørebetennelse? da gjør det vondt å ligge.. eller gjør vondt hele tiden.. men er værst om natta.. 

Takk for svar gørrls :)

Han begynner i barnehagen i morgen, men det er jo ikke utenkelig at det kan være pga flyttingen. Vanskelig å vite. Skal forresten følge opp tipset ditt, susa. Får ta en tlf til legen i morgen og høre om de kan ta en titt på han, bare for å ikke overse noe.

Hei! Vi har også hatt et par slike perioder i sommer.... Det er helt grusomt :( Vi har prøvd ALT tror jeg. Han kunne skrike i et par timer i strekk, og flere ganger til natta, inkludert når han skulle legge seg. Så skikkelig lakenskrekk ja.
Men etter å å prøvd ALT. (Jeg prøvde til og med å legge meg oppi senga hans. Ja, sprinkelsenga!!!....) Men så fort jeg prøvde å snike meg ut så var det "på an igjen". Til slutt måtte vi bare la han grine. Tok tida, og gikk inn hvert 10 min. bare for å vise at vi var der. Var da helt korte; ga tutt, en kos og sa godnatt. Etterhvert gikk det over. Men den ene perioden varte i 2-3uker, og det var stridt....!
Så jeg følger med deg, og ønsker deg all lykke som finnes! Det går over,selv om det ikke føles slik nå ;)

Oi, har aldri vært borti så ekstrem skrekk tror eg. Sander har perioder han og, men det virker som han bare prøver å teste ut hvor streng vi er på rutinene hans. Det varer noen dager der han ikke vil legge seg, gråter og nekter å sovne. Men han slutter når vi tar han opp som du sier. Eg pleier bare å gå tilbake til det vi gjorde når vi tilvente han til å sove natten igjen. Ta han opp hvert 5 min og roe han og legge han ned igjen. La han skrike nye 5 min og gå inn igjen. Det pleier å ta kanskje mer en time første kveld/natt så går det gradvis ned før han legger seg som normalt igjen. Men som sagt så virker Milan sin skrekkk en god del verre så vet ikkje om det er så hjelp i det. Eg tror det er viktig å holde på de faste rutinene så godt du klarer/kan sånn at han skjønner at det ikke nytter å utfordre de

Been there....huff.....jeg velger å ikke ta han ut av rommet, men opp i armene mine om han er helt fra seg. Her nytter det ikke å bare la han grine når "han er sånn", så jeg stryker han på ryggen til han har roet seg, og lister meg ut.

Et lite tips til egensjekk av ørebetennelse er å dra i øret, utover----skriker han til da er det vondt---og han har nok ørebetennelse.

Takk for tipset Snickers, jeg dro han i ørene nå, men han syntes visst bare det var morsomt :D Han gliste iallfall og vendte andre øret til :P Men tenkte dobbeltsjekke hos legen uansett, det har vært litt kaldt og gufsete vær i det siste så man vet jo aldri..

Back
Topp