Akutt hjelp for overspising

Prox

Gift med forumet
Finnes det noe??

Skal inn til psykolog fra november, legen mener jeg er deprimert og at det er grunnen til overspising. Mangler metthetsfølelse og hele døgnet dreier seg kun om mat.. Gått opp 8kilo de siste 6-7 ukene og jeg får IKKE til å stoppe!!!

Kan jeg kreve annen hjelp fra legen for å få hjelp til å føle meg mett eller ett eller annet??
Går opp mer enn ett kilo i uka, det kan ikke fortsette til november , det må stoppes NÅ!

Må også bare fortelle at jeg VET hvordan jeg går ned i vekt, gjort det mange ganger i livet. Men dette er noe totalt annet! Jeg kan spise mat for en hel familie og jeg klarer virkelig ikke stoppe meg selv!

Helt utrolig å se meg selv , og kjenne at alle klær strammer og se at kroppen er stygg og ekkel uten at jeg klarer å gjøre noe med det :/:/:/

Plutselig forstår jeg hvorfor folk kan bli 200kilo!!! Men jeg vil stoppe NÅ, før det er for sent :(

Jeg ville oppsøkt en psykolog, jeg. Både for å få hjelp til depresjonen, og til å komme helt til bunns i spiseproblemet. Så legen kan kanskje henvise deg til det?

Jeg tviler på at legen kan gjøre så mye annet enn å henvise til psykolog dessverre, siden problemet ligger i hodet. Og du er vel ikke prioritert som hastesak heller vil jeg tro. Jeg kjenner noen som sliter med det samme som deg, og de har blitt skikkelig store før de har fått hjelp. Men jeg vet ikke hvor tidlig de søkte hjelp. Jeg tenker at du har sjansen til å ta problemet tidlig her, før kroppen blir for vant til vekta. Men det krever mye av deg. Kraftig viljestyrke må til. Finn ut hvor mange kalorier du trenger om dagen, og hold deg til det selv om du er sulten. Det er ikke lett i det hele tatt, vi vil jo gjerne spise når vi er sultne. Men det er psykisk sulten.
Men jeg kan gi deg noen tips da. Prøv å drikk ca 1/2 l vann før måltid 3 ganger om dagen. Du kan prøve å drikke varm te mens du spiser, for å forlenge måltidet uten å øke matinntaket. Da gir du kroppen tid til å merke at den er mett. Ofte er det slik at vi kaster i oss maten når vi er sultne, og da blir vi lett stappmette fordi det tar tid å sende de signaler som forteller kroppen at den er mett. Tygg maten godt, når vi tygger sendes det signaler til hjernen at vi blir mette. Spis langsomme karbohydrater, og kutt ut hvitt sukker. Men som sagt, psykisk sulten er vanskeligere å håndtere, så du må være forberedt på at du ikke nødvendigvis vil bli mett av ditt kaloribehov.

Last edited:
Jeg ville oppsøkt en psykolog, jeg. Både for å få hjelp til depresjonen, og til å komme helt til bunns i spiseproblemet. Så legen kan kanskje henvise deg til det?
Som skrevet i innlegget så har han det, har fått time i november, men hva gjør jeg i mellomtiden når kiloene kommer på i full fart? Til da veier jeg sikkert rundt 85-87kilo om det fortsetter sånn :(

Merkelig at du fikk time så sent. Du burde fått det før. Det er jo faktisk en spise forstyrrelse!!!

Merkelig at du fikk time så sent. Du burde fått det før. Det er jo faktisk en spise forstyrrelse!!!
Det finnes folk med selvmordstanker som ikke får hjelp, så at ts får hjelp allerede neste måned er faktisk ikke så ille. Jeg selv har ventet over et halvt år på å få psykolog pga angst og depresjon. Alt handler om hva som anses som akutt, og det kan være svært ulikt fra sted til sted. Det er horribelt :-(

Som skrevet i innlegget så har han det, har fått time i november, men hva gjør jeg i mellomtiden når kiloene kommer på i full fart? Til da veier jeg sikkert rundt 85-87kilo om det fortsetter sånn :(

November er jo forsåvidt bare 2 uker til. Men du kan såklart ringe psykologen og høre om du kan då komme inn noe før :)

Usj, dette høres helt vilt ut! Sa ikke legen noe om hva du skal gjøre i mellomtiden?

Så et program om fedme hvor de som var med ble delt i ulike grupper etter årsaken til fedmen. Overspisere var en egen gruppe, og legene i programmet forklarte at dette er en fysiologisk lidelse, ikke en psykologisk, i de fleste tilfeller. Man mangler noen signalstoffer som gir metthetsfølelse. Hvis du ikke får hjelp fra lege bør du med en gang undersøke muligheten for hjelp fra spesialister på spiseforstyrrelser og be legen din om henvisning dit med en gang. Ikke si fra deg psykologhjelp, du trenger det og, men det holder ikke. Google, ring rundt selv, undersøk det du kan!

Masse lykke til! Jeg overspiser også, langt fra så ille som deg, men nok til at jeg må ta tak i det. Hvis du har lyst og overskudd, så del gjerne erfaringer du får framover! Klem til deg!

har du alltid manglet metthetsfølelse?

Har overspist i mange år, men ikke sånn som nå- dette er sinnsykt! Har holdt samme vekt i mange år , men den har vært overvektig.
Siden 2012 har jeg vært slank og gått mye ned i vekt, fikk til å holde vekta helt fram til for noen uker siden.. Ble slutt mellom meg og barnefar og jeg er alene med to barn nå.. Levd i ett forferdelig usunt forhold med en syk mann som har en avhengighet som har ødelagt alt og livet er helt rassert..

Har du noen som helst idè om hvorfor du overspiser?
Hva skjedde i dagene/ukene før du begynte å overspise?

Kan du begynne å trene? Gå turer? Har du gode venner eller familie du kan snakke med?

Hva spiser du? Mat? Godteri?

http://www.spiseforstyrrelsesklinikken.no/
Det kan nok ha mye med forholdet til eksen, har vært usunt og tungt i mange år og jeg kom meg endelig ut for noen måneder siden.. Er mye som har skjedd og mye som skjer så handler nok om alt rundt det!

Sykler til jobb hver dag, trener ellers så ofte jeg kan.

Spiser mest godteri men kan godt spise en hel Grandiosa pluss noen brødskiver og noe annet til kveldsmat

Jeg kjenner verken metthet eller sult, så mitt beste råd er å veie maten og regne hvor mange kalorier du får i deg. Det er det som funker best for meg.

Jeg kjenner verken metthet eller sult, så mitt beste råd er å veie maten og regne hvor mange kalorier du får i deg. Det er det som funker best for meg.
Jeg har vært 'ekspert' på kaloritelling og sånt før, har også gått ned 10kilo ved å kutte brød og sånne ting tidligere.. Jeg vet hvordan jeg går nes i vekt, jeg vet hva jeg bør spise og ikke, men det er noe helt sprøtt- noe helt merkelig som jeg aldri har vært i nærheten av før som skjer inni hodet og kroppen min nå :( jeg får ikke til å stoppe!!!

Igår var jeg på sushibuffet og spiste sykt mye, pluss en diger yoghurtis med topping til dessert.. Så kom jeg hjem å spiste to brødskiver, en halv boks cottage cheese og tre knekkebrød.. Så avslutta jeg alt med en halv pose nidar favoritter

Jeg har vært 'ekspert' på kaloritelling og sånt før, har også gått ned 10kilo ved å kutte brød og sånne ting tidligere.. Jeg vet hvordan jeg går nes i vekt, jeg vet hva jeg bør spise og ikke, men det er noe helt sprøtt- noe helt merkelig som jeg aldri har vært i nærheten av før som skjer inni hodet og kroppen min nå :( jeg får ikke til å stoppe!!!

Igår var jeg på sushibuffet og spiste sykt mye, pluss en diger yoghurtis med topping til dessert.. Så kom jeg hjem å spiste to brødskiver, en halv boks cottage cheese og tre knekkebrød.. Så avslutta jeg alt med en halv pose nidar favoritter
Det blir gjerne slik når maten skal døyve den psykiske smerten. Det er egentlig det samme som selvskading, men de færreste tenker over det.

Det blir gjerne slik når maten skal døyve den psykiske smerten. Det er egentlig det samme som selvskading, men de færreste tenker over det.
Har kontaktet flere organisasjoner for spiseforstyrrelser nå! Spent på om det finnes noe slags akutt hjelp for sånt

Nmr til IKS (interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser) er 22 94 00 10.

Eplecidereddik og kromtabletter skal jo være apetitthemmende, men vet ikke om det vil ha virkning når årsaken er psykisk. (For da spiser du jo ikke av sult.)

Bare for å være sikker på at jeg har spurt, går du på noen medisiner? Vær obs på når du begynner hos psykolog at noen meds har ulvehunger som bivirkning, så du ikke får noe sånt på toppen.

Jeg mente ikke for å gå ned i vekt, men som en måte for å prøve å få overtak og kontroll på spisingen.

Back
Topp