Akupunktur

HelHaf

Forelsket i forumet
Hei!

Noen som har erfaring med dette under forsøk? Hvor mange behandlinger må man ha og når? Mye koster det? Vurderer dette nå, på drammen naturmedisinske senter... Erfaringer?

Jeg hadde 4 forsøk uten og ett med og ble gravid så selv om det kan være tilfeldig, er jeg veldig positiv. Eneste forsøket hvor vi fikk to befruktede egg som kunne brukes også. Startet litt før sprayen en gang pr uke og så to ganger under sprøytene. En siste gang dagen før innsett og så var det gjort. Betalte vel 550 første time og 450 de neste gangene. Gikk til www.youpingakupunktur.no i Oslo.

Jeg synes det er bortkastet penger rett og slett.Jeg prøvde på 1.forsøket og det endte med negativ resultat. Jeg vet ikke om det hjalp når det gjelder bivirkninger av hormonbehandlingen eller om det var bare placebo effekt.Tror ikke at akupunktur øker ikke sjansen betraktelig. Jeg betalte da ca 3-4000 hvis jeg husker riktig. Jeg ble gravid uten akupunktur.

Varierende erfaringer da...

Men, nå har jeg to terapauter å velge mellom.. 2 bekjente som anbefaler hver sin.. Hvordan skal jeg velge? Siv Anett Høgfoss på Drammen naturmedisinske, eller Lene Kerrisson på Sund Helse i Asker..

Noen som har noen erfaring med en av de?

Jeg har god erfaring, selv om jeg ikke har lykkes enda. Har brukt akupunktur under 4 av 8 forsøk. Med akupunktur har jeg utelukkende fått flere og bedre egg, samt en veldig bra slimhinne. Ble også gravid på det ene forsøket, men mistet. Legene klødde seg i hodet for hvordan jeg kunne få så mange egg med så lav amh.. Doblet nemlig antallet egg etter å ha begynt med akupunktur! Fra 4 til 8 egg. Så jeg er overbevist. Jeg har gått en gang i uken fra spraystart.

Jeg har brukt akupunktur ved 6 ivf forsøk og ble gravid.Begynte med akupunktur 1g i uken mens jeg sprayet, 2g i uken ved sprøyting, rett før uttak og rett før innsett. Overbevist at det er det som fungerte!!! Hvis det var placebo,så det er bra det også.Det viktigste er at jeg ble gravid!!!!

Jeg ser jo nå at dette blir dyre greier! ?

Prøv å finne noen faglige artikler og lese om akupunktur+ IVF. Det er det jeg har kommet på at akupunktur kanskje øker sjansen med 1 eller 2 % og det er ikke så mye..Men du må bestemme selv hva du vil gjøre...Legene på Riksen har ikke noe tro på akupunktur forresten.

Jeg vurdere også akupunktur ved neste forsøk, men også mot kvalmen.
Tror det kan være noe i det. Som elmodi sier, spiller det liten rolle om det er placebo,
så lenge det hjelper :) Men som du sier er det jo et økonomisk spørsmål også, selvfølgelig.

Når det gjelder forskning finnes det både forskning som sier at det ikke har effekt, men også forskning som har vist signifikant positiv effekt. Sånn er det vel med all forskning.

Legger ved link til to som er positive til akupunktur. Den ene gjelder akupunktur på selve innsett dagen, den andre akupunktur i lutealfasen. Har ikke lest de i detalj, kun konklusjonen.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0015028206002123

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0015028206002135

Last edited:
Takk for fine innspill :)

Dette er tydeligvis en tøff bransje med mye konkurranse.. Har hørt med 2 forskjellige nå, og den siste jeg ringte til og fikk time hos (som jeg valgte å avbestille) ble veldig rar og skeptisk til at jeg hadde hørt med hun første. Viste seg at de hadde jobbet sammen for 20 år siden.. Å slenge dritt om en annen behandler foran kunden sin er veldig usmakelig synes jeg! Da mistet jeg all troen på han! Forvirret.no

Uff, ja det var jo helt unødvendig av ham. Lite sympatisk.

Avbestilte hos han jeg... Får høre med hun første om hun har mulighet.. Akkurat nå er hun syk..

Eg brukte akupunktur ved mange av mine forsøk, også då når eg vart gravid:) Har stor tru på at det funkar bra! Eg fekk og akupunktur for å få modningen i gang før fødsel + fekk akupunkturnåler i ryggen under fødsel. På meg så var det min fysioterapeut som satte nålene i bli-gravidprosessen så det var ikkje så dyrt:)

Har fått time nå på tirsdag! Så er veldig spent!

Spennende! Masse lykke til :-) Jeg har også brukt det noe mot bekkenplager med stor suksess. Hadde en fastlege som brukte det da jeg hadde senebetennelse i håndleddet en gang og jeg klarte å fortsette i fysisk jobb og det gikk over. Jeg var i utgangspunktet skeptisk, men er ike det mer. Hvorfor ikke prøve noe som kan hjelpe og er uten bivirkninger?

Da har jeg vært på første akupunktur time. Veldig fornøyd! Positivt inntrykk :) gleder meg til neste time om 2 uker!

Hvor gikk du pocahontas
Jeg var hos Jorunn Krokeide på Ajk-klinikken i Pilestredet Park i Oslo. Var der én gang som sagt etter innsett. Jeg ble gravid, men mistet mirakelet mitt i uke 9 selv om vi hadde sett bankende hjerte.
Etter aborten har jeg vært hos Mille på Familieklinikken. Hun fikk orden på blødningen min etter aborten og jeg kommer til å fortsette hos henne gjennom neste forsøk. Veldig varm og god dame i tillegg til kunnskapene hun innehar.

Da har jeg vært på første akupunktur time. Veldig fornøyd! Positivt inntrykk :) gleder meg til neste time om 2 uker!
Kan jeg spørre hvor mye det koster for timen? Gyn ønsker at jeg skal prøve det ut, men jeg er litt skeptisk :p

Back
Topp