Aktivitetstråd

fawkes

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Tenkte vi kunne ha en tråd for aktivitet- og treningsmotivasjon ☺️ Her kan vi dele treningstips, skryte litt av oss selv etter fysisk aktivitet (det må være lov :angel4 ) og inspirere hverandre.

Du må selvfølgelig ikke være noen toppidrettsutøver for å skrive noe i denne tråden. Alle former for fysisk aktivitet og aktivitetsnivåer er velkomne her :dance011

Kan starte jeg da. Jeg trener 4-7 ganger i uka, antall økter varierer litt etter hva jeg rekker. Jeg trener mest funksjonell styrke, men også noe kondisjon og styrketrening med vekter. Treningen gjør jeg hjemme i kjelleren og det har fungert veldig bra. Noen ganger gjør jeg øvelser fra eget hode, men oftest følger jeg en av videoene til MadFit på YouTube. Hun har mange gode økter, synes jeg. Emkfit har også mye bra, men fokuserer mer på en miks av dansing og aerobic i HiiT-format.

Det hører med til historien at jeg siden mai har vært gjennom en livsstilsendring og har gått ned ca 12 kg. Fysisk aktivitet har vært viktig i den prosessen fordi det har gitt meg så mye glede og motivasjon til å passe på kostholdet. (Men det er hovedsakelig fokus på kosthold som er årsaken til vektnedgangen.) Kroppen er merkbart sterkere og selv om jeg har gjort en bra jobb hittil, anses jeg fortsatt som overvektig. Nå som jeg er gravid skal jeg selvsagt ikke slanke meg aktivt, men jeg kommer til å passe på kostholdet også under graviditeten. Jeg ønsker meg ikke tilbake der jeg var.

Last edited:
Kan starte jeg da. Jeg trener 4-7 ganger i uka, antall økter varierer litt etter hva jeg rekker. Jeg trener mest funksjonell styrke, men også noe kondisjon og styrketrening med vekter. Treningen gjør jeg hjemme i kjelleren og det har fungert veldig bra. Noen ganger gjør jeg øvelser fra eget hode, men oftest følger jeg en av videoene til MadFit på YouTube. Hun har mange gode økter, synes jeg. Emkfit har også mye bra, men fokuserer mer på en miks av dansing og aerobic i HiiT-format.

Det hører med til historien at jeg siden mai har vært gjennom en livsstilsendring og har gått ned ca 12 kg. Fysisk aktivitet har vært viktig i den prosessen fordi det har gitt meg så mye glede og motivasjon til å passe på kostholdet. (Men det er hovedsakelig fokus på kosthold som er årsaken til vektnedgangen.) Kroppen er merkbart sterkere og selv om jeg har gjort en bra jobb hittil, anses jeg fortsatt som overvektig. Nå som jeg er gravid skal jeg selvsagt ikke slanke meg aktivt, men jeg kommer til å passe på kostholdet også under graviditeten. Jeg ønsker meg ikke tilbake der jeg var.
Kjempegodt jobba å gå ned så mye! Du er god :gen014

Jeg trener også, 2-3 intervall økter på tredemølle eller romaskin. Og noe styrke. Trener på treningssenter.
Pleier å holde meg aktiv med trening utendørs, sykler mye og jogger litt og går på ski om vinteren.
La på meg 15 kg etter svangerskapet sist, i permisjonstiden og året etter. Jeg mistet all motivasjon og spiste for mye snop. Men sluttet med det i vår og gikk tilbake til gamle gode vaner. Har gått ned 8-9 kg, og skal fortsette med denne livsstilen fremover.
Trene jevnt og spise lavkarbo. Da har jeg det bra, og håper å ikke legge på meg mer.
La ikke på meg mye i forrige svangerskap, var normalvektig etter fødsel, men jeg ble litt nedfor i tiden etterpå og la på meg. Var litt ensomt med permisjon i koronapandemiem.

Trente og var aktiv gjennom hele svangerskapet sist, og skal gjøre mitt beste for det i dette svangerskapet også :)

Jeg trener til vanlig 4-7 ganger i uken, stort sett styrke, men noe kondisjon og yoga også. Det blir stort sett unnagjort på senter eller treningsrommet på jobb.
Sist svangerskap var jeg nærmest sengeliggende med kvalme de første 4-ish månedene, deretter ble det noe hjemmetrening (strikker osv) pga korona. Tror forøvrig ikke jeg hadde kommet meg på treningssenter uten korona heller. Håper inderlig at formen holder seg så jeg orker å fortsette treningen, men har mine tvil.

Så fint at vi er flere som trener! Heier på dere :dance011 :smiley-bounce016

Jeg håper jo jeg får til å trene gjennom hele svangerskapet, men erfaringer fra de to tidligere graviditetene mine er ikke så gode med tanke på fysisk aktivitet. Er lov å håpe at det blir annerledes nå. Utgangspunktet mitt er annerledes denne gangen, og jeg skal hvert fall fortsette så lenge jeg får til ☺️ Må sikkert justere litt underveis, men det tar jeg som det kommer.

Noen som har tips til styrketrenings øvelser, og forsåvidt kondisjonstrening?. Jeg trener på senter. Jeg har også gjennomgått en livsstilendring, og håper ikke jeg må gi slipp på trening. Nekter å falle tilbake dit jeg var. Nå må jeg vel trene annerledes? Men jeg er heeelt blank og livredd for å gjøre feil. Tips? vurderer å få en pt til å gi tips, men kunne jo hende noen av dere hadde noen også.

Noen som har tips til styrketrenings øvelser, og forsåvidt kondisjonstrening?. Jeg trener på senter. Jeg har også gjennomgått en livsstilendring, og håper ikke jeg må gi slipp på trening. Nekter å falle tilbake dit jeg var. Nå må jeg vel trene annerledes? Men jeg er heeelt blank og livredd for å gjøre feil. Tips? vurderer å få en pt til å gi tips, men kunne jo hende noen av dere hadde noen også.
Du kan trene som normalt selv om du er gravid! Det reverserer mange myter der ute, men trening er bra. Så lenge alt føles riktig og bra, er det bare og fortsette.

Jeg trente helt til nest siste mnd i forrige svangerskap, men da ble det for mye kulemage, bekkenløsning og vondt rygg, så holdt meg til gåturer på slutten.

Som Livvea skriver, så kan du trene som normalt, så lenge det ikke gjør vondt/er ubehagelig. Også er det ikke disse månedene du skal sikte på å ta personlig rekorder og virkelig presse deg selv. Tiden er kommet for å lytte til kroppen ;)

Som Livvea skriver, så kan du trene som normalt, så lenge det ikke gjør vondt/er ubehagelig. Også er det ikke disse månedene du skal sikte på å ta personlig rekorder og virkelig presse deg selv. Tiden er kommet for å lytte til kroppen ;)
Hehe. Nei, det var absolutt ikke planen.

Huff, her går treningen ikke bra denne uka. Forrige uke var grei med tre gode økter. Denne uka har jeg ikke trent noe enda og vært lite aktiv. Merker godt at kvalmen har kommet for fullt :sorry: Skal prøve å få til en økt i kveld. Selv om jeg vet det er lurt å lytte til kroppen (og hodet), så føles det så kjipt hvis alt jeg har jobbet for mtp trening bare forsvinner ut vinduet pga dårlig form i disse ukene.

Pga kvalmen har jegikke orket på trene på flere uker. Det synes jeg er dumt, og kostholdet også er ikke tipptopp. Hat en avtale med meg selv om at det er greit akkurat nå, men så fort kvalmen roer seg, vil jeg trene igjen. Og med skjerpet kosthold igjen. Gikk jo så fint i forrige svangerskapet, men da var jeg heller ikke kvalm.
Så denne kvalmen kom litt overaskende på meg.

Jobber 100%, studerer 50-75% og er hjemme alene med en treåring 50% så her skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal rekke over alt. Men fikk til en trilletur på 5 km i går og en på 3 km i dag. En god start og godt å ha en tråd for litt ekstra motivasjon her inne.

Fra trening flere dager i uken til at 2 km føles som marathon her. Med en gang jeg gjør noe fysisk eller ikke lytter til kroppen er kvalmen mye værre. Idag ble det ingen trening, i morgen håper jeg få til en trilletur når 2 åringen skal sove!

Fra trening flere dager i uken til at 2 km føles som marathon her. Med en gang jeg gjør noe fysisk eller ikke lytter til kroppen er kvalmen mye værre. Idag ble det ingen trening, i morgen håper jeg få til en trilletur når 2 åringen skal sove!
Sånn med meg og!

Sånn med meg og!
Fikk en 40 minutters trilletur idag da og var på svømmehallen med familie. Bedre enn ingenting Men merket idag når vi badet at det skal jeg blir flinkere til i graviditeten( om det gør veien). Var flink til det med førstemann og er jo god trening

Jeg trente mye.. i vår hadde jeg gått ned 15kg på 1 år, og var endelig fornøyd med meg selv. Nå skal jeg opp igjen, formen er ikke på topp og jeg har 0 til overs etter leggingen på kvelden.
Håper dette er noe som kan snu, blir i det minste motivert av dere andre her da!

Fikk til en 4,5 km gåtur i dag. Kjente bekkenet ble litt ond siste kilometeren. Så kanskje på tide å finne frem yogamatta

Jeg blir så imponert over dere her inne med all den treningen. Bra jobba :hello2 selv er jeg ikke like flink med treningen. Og trener ikke noe fast. Men hei. Jegjobber i barnehage, og der er det konstant full rulle, også har jeg to barn allerede under 5 år. Så jeg synes jeg har en aktiv hverdag til tross :laughing001:hello2

Back
Topp