Aktiviteter barna liker å drive med alene

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Ja, hva liker barna deres å gjøre litt for seg selv?
Teodor har ikke vært en racer på å leke for seg selv, men det begynner å komme seg. 
Nå som jeg blir drøye tre uker alene har jeg litt behov for at han underholder seg selv litt mer også. 
Det som har vært stas i det siste er smålego. Han har drevet mest med Duplo, men har en liten eske med litt Lego som han liker. Da har vi funnet frem treningsmatta og så har han ligget der og lekt (etter å ha fått litt hjelp til å bygge en liten sjørøverskute og finne frem papegøyen og småtingene som hører til). Det varierer veldig hvor lenge han kan holde på slik for seg selv, men noen ganger er det ganske lenge. 
Han er glad i mange ting, men blir fort rastløs... Så tegning og maling f.eks, fungerer ikke så lenge. 
Det må være en slags lek hvor han blir litt mer oppslukt på en måte. 
Det spørs om det blir innkjøp av noen flere filmer altså, bare for å ha i bakhånd
 
Hmmm, når jeg tenker etter så tror jeg kanskje ikke at han leker så mye for seg selv lengre. En sjelden gang bygger han togbane eller leker med duplo alene. Det han sitter lengst alene med er nok slike små perler som han pusler på en plate, og jeg stryker så de henger sammen. (Hva heter det egentlig?) Ellers kan han sitte alene med puslespill ganske lenge, modelleire er morsomt, og av og til leser han litt for seg selv i en bok. Alt av rollelek, lekekjøkken, dukker, biler, bondegårder osv vil han ha med noen andre på. Her er det ganske lettvint siden lillesøster som oftest mer enn villig er med på leken.
 


Sukkertopp skrev:
Hmmm, når jeg tenker etter så tror jeg kanskje ikke at han leker så mye for seg selv lengre. En sjelden gang bygger han togbane eller leker med duplo alene. Det han sitter lengst alene med er nok slike små perler som han pusler på en plate, og jeg stryker så de henger sammen. (Hva heter det egentlig?) Ellers kan han sitte alene med puslespill ganske lenge, modelleire er morsomt, og av og til leser han litt for seg selv i en bok. Alt av rollelek, lekekjøkken, dukker, biler, bondegårder osv vil han ha med noen andre på. Her er det ganske lettvint siden lillesøster som oftest mer enn villig er med på leken.


Jeg kaller det nobbyperler, men mange kaller det bare småperler :)
 
Amelia liker veldig godt å leke for seg selv og har egentlig alltid gjort det :) De sier at hun mange ganger velger å leke alene i bhg også...

Hun liker godt å drive med moddelleire, klipp og lim, kjøkken- og dukkelek. Kan også leke en stund med togbane og duplo (ønsker oss smålego til bursdagen :)) om hun blir satt litt i gang....

Hun kan leke lenge ved å ordne med bamser, fylle og ta ut ting av veskene og sekkene sine også :)
 
Takk for mange tips!
Han har nettopp begynt med smålego, fikk noe til jul, men har ikke vist noen interesse. 
Nå er det tydeligvis litt spennende da, så vi vet hvertfall hva han må ønske seg til bursdag =) 
Kanskje vi skulle reist og kjøpt bittelitt mer slik at det er lettere å leke med det han har? Han får ikke gjort så mye med det han har og den ene delen av det er til å bygge fly, bil og båt som er skikkelig vanskelig... 
Nei, jeg gruer meg bittelitt til å være alene, mest pga bekkenet, men heldigvis er han så stor at han forstår forklaringen også, om jeg må ta det med ro. 
 
Hun elsker å klippe, lime, tegne, male, perle, lage kort...pakke inn "gaver" (dette kan være blyanter, penner, leker osv.) er og en aktivitet hun holdt mye på med en stund, særlig etter jul, og etterjulstida har vart helt fram til nå. Hun vil helst at vi leser julehistorier omtrent hver kveld. 
Og så ser hun en del på nett-tv, en serie på spansk som heter Caillou. Den er egentlig kanadisk, men dubbet til spansk, synd den ikke finnes på norsk, for den er herlig. Og Caillou er på samme alder som våre og har en lillesøster. Uansett, dette har nok bidratt til at spansken nå begynner å renne ut av henne. PLUTSELIG sier hun lange setninger på spansk. 
Veldig gøy:) Men nå svarer jeg visst på mer enn spørsmålet ditt:)
 
Jeg måtte bestille litt mer lego, rett og slett. 
Mormor var innom i går og skulle leke sammen med Teodor. 
Det hadde ikke nok lego til å lage en GARASJE engang, det var helt håpløst

Så da har vi to pakker på vei i posten! 
 
Hehe, bra du finner en løsning på garasjeproblemet. :) Jeg har hatt smålegoen på loftet en periode, fordi han aldri ryddet den opp etter seg. ("Aaaaaaalt for mange biter, mamma.") Han leker fint med duplo, så han har faktisk ikke spurt etter legoen. Kanskje jeg skal ta den ned igjen likevel, og se om det går bedre nå.
 
Ja, det er viktig å ha nok av leker til å bygge med :)

Vi har følt det på den måten ang. Brio togbanen. Hun har bare hatt en 8-talls-bane, og da går det ikke an å bygge på så mange andre spennende måter....

Men så hadde svigermor funnet fram lekene fra barna var små så vi fikk togbanen deres fra de var små :)
 
Angående ryddeproblematikken når det gjelder Lego har jeg sett mange lure tips, som jeg tenker å la meg inspirere av!
Jeg har masse stoff liggende, så jeg skal klippe til og sy et stort stoffstykke med løpegang og tre en snor i....ÆSJ, jeg suger på å forklare, så her kommer bilde fra Google


Snurpes samen og henges på en krok e.l.
 


Fru H skrev:
Angående ryddeproblematikken når det gjelder Lego har jeg sett mange lure tips, som jeg tenker å la meg inspirere av!
Jeg har masse stoff liggende, så jeg skal klippe til og sy et stort stoffstykke med løpegang og tre en snor i....ÆSJ, jeg suger på å forklare, så her kommer bilde fra Google


Snurpes samen og henges på en krok e.l.


Sånn har vi i bhg, og de er veldig kjekke!

Spesielt til å legge på et rundt bord :)
 
Det så ut som en lettvint måte å rydde på ja. Men hvordan er det å bygge på et slikt underlag? Synes å huske fra jeg var barn at vi alltid bygde lego rett på gulvet, fordi teppeunderlag fikk de små klossene til å velte? Det går greit med et tynt tøystykke eller?

*trinemor*: Bygger dere lego på bord i barnehagen? Det høres også ut til å være verdt et forsøk. Da kunne vi bare kostet klossene ned i kassene etterpå.

Felix har arvet to digre kasser med lego, så litt av ryddeproblemet er at det faktisk er alt for mye for ham. Jeg ville aldri fått plass til alt på et slikt tøy, men det ville sikkert vært bedre uansett å bare ta fram litt.
 
Teodor har lært at det fungerer dårlig å drive med Lego på gymmatta som ligger fremme :-p
Så han bruker gulvet. 
Men jeg tenker at et tynt bomullsstoff ikke vil ha så mye å si?
Jeg er jammen ikke sikker...
Skal også kjøpe en stor Lego-plate som han kan bygge på.
 
Sukkertopp: Ja, det er veldig fint å sitte ved et lite rundt bord med barnestoler til å bygge lego :)
 
Back
Topp