Aktivisering av baby

Tea31

Flørter med forumet
Hei!

Jeg har en liten en på 7 uker som er mye våken på dagen. Føler hun blir mye liggende å stirre i taket. Er litt usikker på hva jeg skal aktivisere hun med?

Vi har prøvd babygym - hun skjønner ikke denne enda. Så begrenser seg hvor lenge hun vil ligge der. Å synge for hun kan jeg gjøre, men orker ikke det hele dagen. Og begrenser seg også hvor spennende det er å prate med en baby som bare ligger der

Noen som vil dele hva de gjør?
 
Som førstegangsmor sitter jeg med akuratt samme spørsmål og tanker- det er begrenset hva vi kan snakke om og hvor lenge jeg kan synge, også begynner hun å bli utålmodig når hun blir lagt ned til å stirre i taket.

Vi har festet en sånn rangle-rad på nestet hennes (som på en babygym) og den lager masse ranglelyder, virker som hun liker å ligge å se på den. Ellers sitter hun litt i vippestol, og i tripp trapp når jeg holder på med middag f.ex. Så bare det å skifte litt på hvor hun befinner seg må vel være greit- nye ting å se på og ikke bare taket.
 
Om de stirrer i taket eller på babygym-leker spiller ikke så stor rolle så lenge de er fornøyde. Absolutt alt rundt dem er jo nytt og stimulerer dem når de er så unge. Hun her veksler mellom å se på taket, eller mot vinduet pga lys, og babygymmen.

Våkentiden er jo heller ikke kjempelang. Her er det ca 1,5 time. 30-45 minutter går med på mat, så 5-10 min kanskje på rape-posisjon (og dermed mer kos), 15 minutter på bleieskift, noen få minutter på magen samtidig som litt babygym, så er det en liten stund med pludring og kos/sang på armen, og da er det brått sovetid igjen. Ikke alltid hun vil ligge under babygymmen, da blir hun på armen.

Det hender hun går over ca 90 min våkentid også, men da får jeg det gjerne igjen på kvelden i form av skrik og uro, så jeg prøver å få henne til å sove etter 90-120 min våken.

Er hun våken lengre og ikke vil ligge for seg selv, så sitter jeg mye med henne. Om jeg bysser, skifter stilling på henne ofte, snakker, lager grimaser, synger eller bare lar hun ligge på magen mens jeg sitter bakoverlent, kommer an på om hun er urolig eller bare vil ha nærhet og kos mens hun er våken.

Hadde hun orket sele så kunne hun ha sittet i den mens jeg ryddet og sånn, men selv om jeg nå får til den riktig, så liker hun den ikke enda. Ellers hadde jeg gjort det en del.

De kan fort bli overstimulerte, så dere trenger ikke føle at dere må gjøre noe med dem hele tiden. Ser de vekk (etter øyekontakt) gjesper eller tar hendene veldig til ansiktet så har de "fått nok" for en stund :)
 
Snart 6 uker her. Ikke den store aktiviseringen her enda, men passer på å snakke, synge og lage grimaser når hun er våken :happy: får stadig mer kontakt, og hun smiler og rekker tunge når jeg gjør det først :love2
hun aksepterer mer å sitte i vippestol nå, har også et par leker hengende over som hun kan se på. Veldig glad i å høre på musikk, blir veldig rolig da og sovner ofte av. Idag satt hun litt mer oppreist når vi var ute og trillet tur, spennende å se og høre på verden utenfor huset :joyful:
 
Om de stirrer i taket eller på babygym-leker spiller ikke så stor rolle så lenge de er fornøyde. Absolutt alt rundt dem er jo nytt og stimulerer dem når de er så unge. Hun her veksler mellom å se på taket, eller mot vinduet pga lys, og babygymmen.

Våkentiden er jo heller ikke kjempelang. Her er det ca 1,5 time. 30-45 minutter går med på mat, så 5-10 min kanskje på rape-posisjon (og dermed mer kos), 15 minutter på bleieskift, noen få minutter på magen samtidig som litt babygym, så er det en liten stund med pludring og kos/sang på armen, og da er det brått sovetid igjen. Ikke alltid hun vil ligge under babygymmen, da blir hun på armen.

Det hender hun går over ca 90 min våkentid også, men da får jeg det gjerne igjen på kvelden i form av skrik og uro, så jeg prøver å få henne til å sove etter 90-120 min våken.

Er hun våken lengre og ikke vil ligge for seg selv, så sitter jeg mye med henne. Om jeg bysser, skifter stilling på henne ofte, snakker, lager grimaser, synger eller bare lar hun ligge på magen mens jeg sitter bakoverlent, kommer an på om hun er urolig eller bare vil ha nærhet og kos mens hun er våken.

Hadde hun orket sele så kunne hun ha sittet i den mens jeg ryddet og sånn, men selv om jeg nå får til den riktig, så liker hun den ikke enda. Ellers hadde jeg gjort det en del.

De kan fort bli overstimulerte, så dere trenger ikke føle at dere må gjøre noe med dem hele tiden. Ser de vekk (etter øyekontakt) gjesper eller tar hendene veldig til ansiktet så har de "fått nok" for en stund :)
Hadde hun sovet så hadde jeg ikke stresset. Men i motsetning til ditt barn sover hun ikke på dagen hun sover så fremt jeg holder kan hun sove litt, men så fort jeg legger hun ned våkner hun. Så her er deg ikke noe våkenvindu..

Derav mitt spørsmål om hva de i lignende situasjon gjør☺️
 
Hadde hun sovet så hadde jeg ikke stresset. Men i motsetning til ditt barn sover hun ikke på dagen hun sover så fremt jeg holder kan hun sove litt, men så fort jeg legger hun ned våkner hun. Så her er deg ikke noe våkenvindu..

Derav mitt spørsmål om hva de i lignende situasjon gjør☺️
Min på 6 uker elsker å stirre på alt som er høykontrast, svart hvitt og sånt. Har noe i gymmen som er det samt en bok jeg setter på høykant. Da ligger han med glede og koser seg i sånn 10 min kanskje? Vi har og lest litt bøker. Ellers ble han veldig stimulert hvis jeg går rundt med liggebaggen i vogna med skyggen/kalesjen nede slik at han kan titte opp. Har bare gjort dette inne på kjøpesentre men da kan du kanskje kombinere med shopping?

Ellers sover min også mye mer enn det du forteller om men bæresjal er fint både for våkentid og å få ham til å sovne. Tenker det er jo stimulerende for ham å bli med på rydding og oppvask og sånt uansett?
 
Jeg leste bøker for eldste her. Vi var medlem i godboken og fikk da fine bøker å lese. I starten leste vi bare bildene.

Ellers er babysang en fin aktivitet.
 
Hadde hun sovet så hadde jeg ikke stresset. Men i motsetning til ditt barn sover hun ikke på dagen hun sover så fremt jeg holder kan hun sove litt, men så fort jeg legger hun ned våkner hun. Så her er deg ikke noe våkenvindu..

DÅerav mitt spørsmål om hva de i lignende situasjon gjør☺️
Første babyen min var slik. Sov veldig lite og kun på meg, både natt og dag. Så da satt jeg der da, og lot henne sove på meg. Ganske intenst og slitsomt når de er slike våkne klistremerker. Min var fornøyd da, og ikke veldig mye skriking.

Men, svaret mitt er ikke noe annerledes om hun sover veldig lite og våkenvinduet er timevis hver dag istedet for halvannen time.

Det trenger ikke være veldig mye som skjer så lenge hun er fornøyd. Ligger hun under babygymmen og illskriker, så tar man de opp. Ligger de på rygg i armkroken og skriker, så skifter vi jo stilling på dem. Men aktiv stimulering trenger de ikke i så mange timer hver dag, det handler i grunn mest om at de skal ha det fint.
 
Hadde hun sovet så hadde jeg ikke stresset. Men i motsetning til ditt barn sover hun ikke på dagen hun sover så fremt jeg holder kan hun sove litt, men så fort jeg legger hun ned våkner hun. Så her er deg ikke noe våkenvindu..

Derav mitt spørsmål om hva de i lignende situasjon gjør☺️
Sniker fra mai. Min første var slik som du beskriver og husker forøvrig jeg tenkte litt det samme. Men det er vanskelig å aktivisere en så liten baby og de får nok stimuli gjennom bare å følge med på ting som skjer og litt enkel mattetrening, samt blikkontakt med deg. Gå evt også turer hvis baby aksepterer/liker det. Jeg måtte pent venne meg til å sove noen lurer sammen med baby på dagtid, da det var eneste måten å få hun til å sove på i starten. Vente hu gradvis til å ta smokk i stede for å bare sovne til pupp og la meg inntil hu i seng/sofa til hu sovna med smokken og så snek jeg meg forsiktig vekk. Da slipper man liksom å legge ned baby og risikere at de våkner sånn hvert fall.
 
Jeg vil oppdatere at vi fikk besøk av helsesøster som så babygym opphenget vårt. Og hun sa at først og fremst ser hun sannsynligvis ikke noe av det (noe som er jo både sant og usant- jeg vet de har knalldårlig syn, men ser veldig ut som hun ser på den, og den lager jo også litt ranglelyd) og de anbefaler ikke leker før 3 mnd- anbefaler heller å lese, synge og ansiktet ditt gir nok stimulering. Er det vi fikk beskjed om.

Min baby også sovner på meg med en gang etter amming og med en gang vi legger henne vekk så er hun knallvåken og urolig og virker som hun synes det er forferdelig kjedelig :(
 
Jeg vil oppdatere at vi fikk besøk av helsesøster som så babygym opphenget vårt. Og hun sa at først og fremst ser hun sannsynligvis ikke noe av det (noe som er jo både sant og usant- jeg vet de har knalldårlig syn, men ser veldig ut som hun ser på den, og den lager jo også litt ranglelyd) og de anbefaler ikke leker før 3 mnd- anbefaler heller å lese, synge og ansiktet ditt gir nok stimulering. Er det vi fikk beskjed om.

Min baby også sovner på meg med en gang etter amming og med en gang vi legger henne vekk så er hun knallvåken og urolig og virker som hun synes det er forferdelig kjedelig :(
Jeg slår nok et slag for svøping jeg altså, beklager om jeg messer om det :p

Gjorde det ikke med to første, men med hun her... gjett om! Og så vellykket. Hun hadde ikke hatt 90-120 min våkentid uten svøp. Da er hun våken mye lengre og blir mer urolig, til dels nye skrik også. Veldig ofte når hun er slik så er hun trøtt og finner ikke roen. Når hun svøpes så sovner hun innen et par minutter.

Ikke sikkert det er slik for alle selvsagt, men refleksene deres, hvor raskt de blir (over)stimulert og slitne er jo ikke så variabelt de første ukene.
 
Jeg slår nok et slag for svøping jeg altså, beklager om jeg messer om det :p

Gjorde det ikke med to første, men med hun her... gjett om! Og så vellykket. Hun hadde ikke hatt 90-120 min våkentid uten svøp. Da er hun våken mye lengre og blir mer urolig, til dels nye skrik også. Veldig ofte når hun er slik så er hun trøtt og finner ikke roen. Når hun svøpes så sovner hun innen et par minutter.

Ikke sikkert det er slik for alle selvsagt, men refleksene deres, hvor raskt de blir (over)stimulert og slitne er jo ikke så variabelt de første ukene.
Jeg har prøvd i går kveld, og det fungerte :) men kan ikke svøpe baby hver gang hun er våken, litt våkentid må hun også få, og da var det jo snakk om den aktiviseringen :)
 
Jeg har prøvd i går kveld, og det fungerte :) men kan ikke svøpe baby hver gang hun er våken, litt våkentid må hun også få, og da var det jo snakk om den aktiviseringen :)
Det er sant :) ikke mye de trenger som sagt, men det de får/skal ha av blikk-kontakt, sang, snakke og nærhet er jo kjempeviktig selv om det ikke er timevis de første ukene/månedene.

Jeg tenkte mer på de som har baby som er våken i timevis, de må jo bli veldig slitne og oveestimulerte. Min blir hvert fall det, og da har svøpingen gjort at hun faller til ro og får sovne. Hun ligger svøpt om natten også, får mhe bedre søvn av det, ellers går det sjeldent mer enn en times tid.
 
Her er aktiviseringen stort sett å bli med meg på det jeg skal gjøre, i tillegg til litt babygym og magetrening. Hun er to måneder nå. Det hun liker best er å bli underholdt av storesøstrene…

Hadde hun vært mer våken - og jeg behov for å komme meg ut, hadde jeg vurdert babysang nå og kanskje mor-barn trening. Kjempefine aktiviteter sammen med barnet der det fremdeles er med deg, men der du også får litt fellesskapsfølelse og sanger og øvelser som kan være fine hjemme også.
 
Back
Topp