Aktiv mental forberedelse til fødsel?

Aléria

Gift med forumet
Julistrålene 2025 ♡
Junilykke2018
Marshmallows2021
Som førstegangsfødende med termin i slutten av mai har jeg begynt å tenke på dette med aktiv mental forberedelse til fødsel. Kanskje noen av dere mer erfarne fødedamer har noen tips å komme med? :happy:Artikler/bøker å lese om fødselens stadier, youtubevideoer med pusteteknikker etc? Hva følte dere var til hjelp ved deres tidligere fødsler?

Som førstegangsfødende med termin i slutten av mai har jeg begynt å tenke på dette med aktiv mental forberedelse til fødsel. Kanskje noen av dere mer erfarne fødedamer har noen tips å komme med? :happy:Artikler/bøker å lese om fødselens stadier, youtubevideoer med pusteteknikker etc? Hva følte dere var til hjelp ved deres tidligere fødsler?

Jeg vil anbefale å lese denne.

Og ikke overtenk det med pusting. Det holder i massevis at du puster dypt og rolig, inn nesa og ut munnen. Øv litt på å slappe av i kroppen når du har smerter, tenk på å åpne opp i bekkenet, og vær slapp i kroppen. Jo mer du spenner deg, jo vondere blir det. Og tenk på at for hver rie du har vært gjennom, så har du en rie mindre som venter.

Mitt aller beste tips - etter 4 fødsler.. Hør på JM.. Pust når hun sier det og press når hun sier det. Prøv å ikke bruke energi på å "skrike, rope", Bruk heller energien til å grynte et press. hehe, (men akkurat dette er lettere sagt enn gjort)..

Hvis du er kjempegod på å høre etter jm, kan du minske risikoen for å revne osv =) :oops:

Signerer på den over her. Det beste du kan gjøre er å lytte til jordmor.

Og om du sliter med og puste når du har smerter som jeg kan oppleve noen ganger. (hyperventilerer) Si i fra om dette på forhånd så JM er klar over det. Da kan du få god hjelp av lystgassmasken som går over munn, og nese. Du trenger ikke ha lystgass i den. Du kan få kun oksygen. Den hjelper alltid meg til og ta kontroll på og puste skikkelig :D

Back
Topp