Akta Graco bilsete

Jippi!!!:D

Andre møte med forumet
Hei!
Vi har lånt med oss et Akta Graco bilsete med base hjem idag, men når vi prøver å montere det i bilen får vi ikke plass!! Har en skoda Oktavia 2006 modell.
Eneste løsningen er å sette bilsetet i framsetet...men vi synes ikke det blir noen god løsning...

Noen flere med samme problem?

Hmm jeg har hatt babysetet til akta i en en mazda 323, gikk fint det men måtte sette opp ryggen på forsetet litt bare

Nei, har ikke prøvd i midten, men tror setet blir ustødig da...det er liksom en "midtdeler" i midten...:p Å det er ingen god løsning å ha stolen i framsetet...synes det blir mindre trygt...:)

hehe...hadde det bare vært så enkelt....:p Skjønner like lite som meg han..hehe...:)
Vi får jo plass til setet bak, men da blir det så utrolig lite plass foran, så vi må sitte med knærne nesten opp i haka...:p litt tragisk.... hehe...

om du kjører passasjer setet helt fram, er det likevel ikke plass? hadde selv det setet. Hadde selv ingen problemer med å få plass til setet, og mindre bil enn deg[:)]

Jeg har en skoda octavia 2007 mod og fikk plass til det i min[8|]

jo, hvis vi kjører setet helt fram, blir det ikke noe problem, men vi kan jo ikke ha setet helt framme i dashbordet i et år liksom...:p

bebbimagan!: Hvordan gjorde dere det da? Har jo ikke lyst til å bytte setet heller, det er så mange som skryter av det og sier det er veldig sikkert!

ORIGINAL: Jippi!!!:D

jo, hvis vi kjører setet helt fram, blir det ikke noe problem, men vi kan jo ikke ha setet helt framme i dashbordet i et år liksom...:p

er ofte slik når en skal ha bilstoler bak desverre. Tror ikke akta stolen er noe større enn de andre stolene heller. man venner seg til det[;)]

Nå har vi lirket lenge her...fått til litt mer plass i framsetet, har montert setet bak passasjersetet.
Men nå er problemet hvordan vi skal få festet det skikkelig...:p hehe.. dukker stadig opp nye problemer!:P
Men tror vi gir oss for kvelden og prøver igjen i morgen, litt lysere ute da...:p

ORIGINAL: Jippi!!!:D

bebbimagan!: Hvordan gjorde dere det da? Har jo ikke lyst til å bytte setet heller, det er så mange som skryter av det og sier det er veldig sikkert!

Bare satt det i isofixen[:)] Men har dere den nyeste skodaen? Mulig den nye er litt større.. Fikk helt grei plass foran, der satt venninna mi som er 180 høy og hadde det fint[:D]

Vi hadde også Akta Graco sitt babysete. Ble en smule trangt i forsetet, men det gikk akkurat, liksom. Nå har vi byttet til Akta Graco Duologic (bakovervendt det også), og har faktisk fått mye bedre plass! Hehe. Tror faktisk babysetet tar mer plass, selv om det er litt ulogisk.. det nye setet vårt ser jo mye større ut [8|]
Men men, er strålende fornøyd vi!

Men når dere har sånn trepunktsbelte(?) sånn med belte over skulderen... festet dere begge selene til stolen...? Blir da så ustødig når vi prøver å feste det...Synes det er litt rart at setet kun skal festes med selen og ikke noe annet...:p Setet blir jo helt løst jo..

okej...
men skal da begge selene festes under låsen...? både den som går tvers over og den som går over skulderen...? Den selen som går over skulderen drar med seg basen opp mot vinduet skjønner dere...:p

Jepp, begge selene skal gjennom låsinga, om dere strammer alt dere klarer så skal det ikke være noe problem.. Og som de andre sier her, det blir dårlig plass framme, men det gjør jo ingenting så lenge barnet sitter trygt[;)]

Ja, det viktigste er jo at barnet sitter trygt. Tror egentlig ikke jeg var klar over hvor mye plass et slikt sete tok...;)

Vi har den stolen, og den tar mye mer plass enn en vanlig maxi cosi stol, pga basen... Og i vår bil sitter den som støpt. [:)]

Kan ikke si at jeg sitter noe behagelig i framsetet, men det bryr jeg meg fint lite om. Ungens sikkerhet er viktigere enn min comfort... [:)]

Om det ikke passer så ville jeg byttet. Det heter seg at man alltid bør prøve bilsete før man kjøper, nettopp av den grunn at ikke alle seter passer like godt i alle biler.

Ang. plassering, det er ikke farlig å ha barnet i forsetet så lenge dere kobler ut airbagen. Enkelte forskere mener faktisk at det kan være litt tryggere, fordi dashbordet er den hardeste konstruksjonen i bilen og ved en kollisjon vil den være sterkere enn en sete rygg.

Har samlet litt fakta om de forskjellige meningene her:
http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/hvor-plassere-barnesetet.html

ta med bilen og setet tilbake til forhandler og få dem til å feste det skikkelig for deg. det er det sikreste om dere er litt usikker på feste måten..
jeg satt med 90grader rygg i 9,5mnd, men man venner seg til det og etter et pat turer tenker man ikke så mye på det lenger.
et supert sete forresten.

Back
Topp