Aksjer, fond osv

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
Jeg begynte så vidt å spare litt i forskjellige fond i februar, gjennom DnB spareappen. I dag har jeg kjøpt mine første aksjer, ikke for mer enn 3000kr, men dette har jeg null snøring på :p det er greit hvis jeg taper 3000kr, men vil gjerne se i praksis hvordan det går før jeg handler mer.

er det noen her som har noen gode fond eller aksjer å tipse om? Jeg kommer ikke til å gjøre store investeringer nå uansett, det har jeg ikke råd til. Jeg er bare ute etter tips & triks fra andre :) jeg ser for meg sparehorisont/resultater først om 5-10 år, så får jeg heller evt få en hyggelig overraskelse om jeg blir rik før den tid :p

Jeg har nettopp invistert litt penger i waior, rett og slett for jeg har trua på at second hand barneklær blir mer og mer av om noen år ;) men ingen geni selv, og invistert kun «lommerusk» ;)

Jeg kan en god del og er ganske interessert i temaet selv.
Så gøy at du er i gang, jeg blir skikkelig glad når jeg ser at fler og fler kvinner investerer :)
Først og fremst noen råd. enkeltaksjer er komplisert.
Er du skikkelig interessert, les og les om temaet. Før kjøper enkeltaksjer leser jeg meg godt opp om selskapet og forsøker å analysere.
Jeg vil egentlig fraråde kjøp av enkeltaksjer, iallefall slik du beskriver. Det er veldig fort å "brenne" seg.

Litt for å forklare mer, om du er bankkunde hos DnB betaler du 49 kr i kurtasje, dvs per transaksjoner Et kjøp og salg koster da 98 kr. Om du kjøper enkeltaksjer for 3000 kr, må aksjen stige 3,26% før du er i 0. og selvfølgelig mer for å begynne å tjene noe.
Om du kjøper fond for alt, har du lite kostnader, vil umiddelbart bli med på fortjenesten. Fond er også mye mindre risiko enn enkeltaksjer.

Man bør også spre risiko over ulike selskaper, i ulike bransjer og ulike børser og det er superlett.

Enkelt aksjer tørr jeg ikke å anbefale noen.

Fond så har jeg noen av disse som gjør det godt :
- KLP aksje global mer samfunnsansvar
- Storebrand index nye markeder
- BGF next generation technonogy a2
- JPM US Technonogy

Jeg sparer både i Nordnet og Kron. nordnet gir deg 1 mnd med kurtasje til 1 kr, veldig gøy for å øve seg på kjøp og salg, da slipper man å tenker på at fortjenesten spises opp av kurtasje.
Kron har en av de beste fonds robot på markedet, du svarer på spørsmål før du lager konto, så skreddersyr de fondsportefølje til deg. Jeg har vervekode hos kron, hvis du har lyst å prøve kan jeg sende deg den, da får både du og jeg 200 kr hver når du har satt inn første innskudd. Du vil også få egen vervekode og dele etterpå.

Så gøy at du er i gang, jeg blir skikkelig glad når jeg ser at fler og fler kvinner investerer :)
Er du skikkelig interessert, les og les om temaet. Før kjøper enkeltaksjer leser jeg meg godt opp om selskapet og forsøker å analysere.
Jeg vil egentlig fraråde kjøp av enkeltaksjer, iallefall slik du beskriver. Det er veldig fort å "brenne" seg.

Litt for å forklare mer, om du er bankkunde hos DnB betaler du 49 kr i kurtasje, dvs per transaksjoner Et kjøp og salg koster da 98 kr. Om du kjøper enkeltaksjer for 3000 kr, må aksjen stige 3,26% før du er i 0. og selvfølgelig mer for å begynne å tjene noe.
Om du kjøper fond for alt, har du lite kostnader, vil umiddelbart bli med på fortjenesten. Fond er også mye mindre risiko enn enkeltaksjer.

Man bør også spre risiko over ulike selskaper, i ulike bransjer og ulike børser og det er superlett.

- JPM US Technonogy

Jeg sparer både i Nordnet og Kron. nordnet gir deg 1 mnd med kurtasje til 1 kr, veldig gøy for å øve seg på kjøp og salg, da slipper man å tenker på at fortjenesten spises opp av kurtasje.
Kron har en av de beste fonds robot på markedet, du svarer på spørsmål før du lager konto, så skreddersyr de fondsportefølje til deg. Jeg har vervekode hos kron, hvis du har lyst å prøve kan jeg sende deg den, da får både du og jeg 200 kr hver når du har satt inn første innskudd. Du vil også få egen vervekode og dele etterpå.

tusen takk for svar :D

jeg syns det er spennende med fond IG aksjer, og har i flere år tenkt til at jeg skal starte sparing. Likevel syns jeg det kan være tungt å lese seg skikkelig opp. Derfor har jeg spytta inn en liten sum jeg kan tape, og tenker at jeg lærer underveis.

skjønner at jeg må sjekke ut kron og nordnet også, føler jeg skjønner mer nå enn jeg gjorde ved juletider :)

- JPM US Technonogy

Må lese litt, men kanskje du kan verve meg? :) Jeg forstår nada, men vil så gjerne lære! Men jeg kommer ikke i gang, vet ikke hvordan man begynner... Har gjort det jeg må gjøre i egen bank for å komme i gang der, men har ikke investert noe for det fikk jeg ikke til....

Jeg er 600 i pluss og begynte å spare i januar, det er virkelig gøy og gir motivasjon til å spare videre

Kan jeg spørre hvor mye du har satt inn for å få så mye pluss på kort tid? :)

Jeg begynte så vidt å spare litt i forskjellige fond i februar, gjennom DnB spareappen. I dag har jeg kjøpt mine første aksjer, ikke for mer enn 3000kr, men dette har jeg null snøring på :p det er greit hvis jeg taper 3000kr, men vil gjerne se i praksis hvordan det går før jeg handler mer.

er det noen her som har noen gode fond eller aksjer å tipse om? Jeg kommer ikke til å gjøre store investeringer nå uansett, det har jeg ikke råd til. Jeg er bare ute etter tips & triks fra andre :) jeg ser for meg sparehorisont/resultater først om 5-10 år, så får jeg heller evt få en hyggelig overraskelse om jeg blir rik før den tid :p
Vil anbefale deg å høre podcasten «Fond for dummies» av Pengerådet med Hallgeir. De har også mange andre episoder om fond og aksjer, veldig lærerikt!

Jeg sparer i kron, skjønner ingenting men ser pengene vokser og det liker jeg :)
Det er det som er greit med kron, man behøver ikke kunne noe, de ordner porteføljen til deg.
Hvis du likevel er interessert i å se hvilke fond du er investert i så ser du det inne i appen under investeringer.

Jeg sparer i fond. Setter inn 1000kr i mnd, og har foreløpig gevinst på litt over 5000kr siden i fjor på denne tida :) har null peiling på det, men ser da at det vokser jevnt og trutt. Har nettopp startet opp samme type sparing for ungene (200kr i mnd totalt for dem) det steg 8kr første mnd, så mye bedre avkastning på det enn banksparing :D

Satte tilside noen penger da jeg bygget hus.
De står på aksjesparekonto i
Srbank og har mer enn doblet seg på 10 år

Satte tilside noen penger da jeg bygget hus.
De står på aksjesparekonto i
Srbank og har mer enn doblet seg på 10 år

det er digg :D om 8år har vi første konfirmasjon, mopedlappen, lappen på bil osv her i huset. Håper jeg kan ha noe gevinst å avse da :p jeg har egen sparekonto til formålet også, men det er alltid kjekt å ha penger :D

er det noen her som har noen gode fond eller aksjer å tipse om? Jeg kommer ikke til å gjøre store investeringer nå uansett, det har jeg ikke råd til. Jeg er bare ute etter tips & triks fra andre :) jeg ser for meg sparehorisont/resultater først om 5-10 år, så får jeg heller evt få en hyggelig overraskelse om jeg blir rik før den tid :p[/Fond, for meg så har DNB teknologi og DNB global index vært trygge, stabile og gitt god avkastning.

Last edited:
Back
Topp