Jeg kan en god del og er ganske interessert i temaet selv.
Så gøy at du er i gang, jeg blir skikkelig glad når jeg ser at fler og fler kvinner investerer

Først og fremst noen råd. enkeltaksjer er komplisert.
Er du skikkelig interessert, les og les om temaet. Før kjøper enkeltaksjer leser jeg meg godt opp om selskapet og forsøker å analysere.
Jeg vil egentlig fraråde kjøp av enkeltaksjer, iallefall slik du beskriver. Det er veldig fort å "brenne" seg.
Litt for å forklare mer, om du er bankkunde hos DnB betaler du 49 kr i kurtasje, dvs per transaksjoner Et kjøp og salg koster da 98 kr. Om du kjøper enkeltaksjer for 3000 kr, må aksjen stige 3,26% før du er i 0. og selvfølgelig mer for å begynne å tjene noe.
Om du kjøper fond for alt, har du lite kostnader, vil umiddelbart bli med på fortjenesten. Fond er også mye mindre risiko enn enkeltaksjer.
Man bør også spre risiko over ulike selskaper, i ulike bransjer og ulike børser og det er superlett.
Enkelt aksjer tørr jeg ikke å anbefale noen.
Fond så har jeg noen av disse som gjør det godt :
- KLP aksje global mer samfunnsansvar
- Storebrand index nye markeder
- BGF next generation technonogy a2
- JPM US Technonogy
Jeg sparer både i Nordnet og Kron. nordnet gir deg 1 mnd med kurtasje til 1 kr, veldig gøy for å øve seg på kjøp og salg, da slipper man å tenker på at fortjenesten spises opp av kurtasje.
Kron har en av de beste fonds robot på markedet, du svarer på spørsmål før du lager konto, så skreddersyr de fondsportefølje til deg. Jeg har vervekode hos kron, hvis du har lyst å prøve kan jeg sende deg den, da får både du og jeg 200 kr hver når du har satt inn første innskudd. Du vil også få egen vervekode og dele etterpå.