Akseptabelt eller ikke?

Et kallenavn skrev:

Jeg har ikke svar på hvordan alt kan løses, men etter å ha lest igjennom alle innleggene reagerer jeg på at de spiser lunsj så sent.

Her må det være mulig å endre litt. Halv ett er jo alt for sent for de barna som har vært der fra barnehagen åpnet vil jeg tro.

Hvis de spiser en time tidligere vil jo mye bli bedre. Da kommer de ut før, og barnet ditt kan legge seg før.

Hvis de i tillegg er ute litt lengre på ettermiddagen, så vil hun få mer utetid.

Det er da heller ingenting i veien for å bli ute til henting. Er vel ikke så viktig å komme seg inn kl 15 vel?

Jeg tror  ikke barna sulter da. De spiser frokost mellom 8. og 8.30 (hender vel det tar litt lenger tid også.) Også har defrukt i 10-10.30 tiden. Men ja, det hadde løst problemet veldig om de hadde hatt lunch en time tidligere, og fortsatt blitt ute til kl. 15.00.

Nei, det burde ikke være så viktig og komme seg inn kl. 15,men de skylder på surt og kaldt vær. Hadde forstått det de dagene det var veldig kaldt, men vi har jo ikke hatt minusgrader enda en gang.

Vi fant ut at det ikke er mye rart jentungen er så sur og grinete for tiden, når hun ikke er ute i løpet av en hel barnehageuke. Hun får jo ikke luftet vettet! Det er veldig begrenset hvor mye utetid vi får gitt henne i ukedagene også, med tanke på middag, nedroing, medisinering, kvelds, bad og stell.

I bhg vi hadde prinsen var de nesten aldri ute... Nå i den nye er de ute etter frokost ( ca 9 - 9.30) til 11 (noen ganger spises også lunsjen ute), så sover de som skal sove og de andre er ute.... Inn til 14.30-15 maten (om ikke denne spises ute) for så å være ute igjen etter 15.00 til henting.... Det er seff noen dager de er mer inne enn andre, litt vært avhengig er det jo... 

Jeg hadde tatt en prat med de og hørt hva bhg instrukser og satsing`s område ligger på.. 

I vår bhg bruker en eller to personer å ta med seg ei gruppe ut på formiddagen. Da får alle være litt ute :) Kanskje du kan foreslå noe sånt?
Vi gjør dette fordi mange barn sover og alle skal få være ute :)

Hadde samme problem med min yngste. Der hjalp det med turdag, som da ble lagt til tidligere på dagen en dag i uken, da ble det hvertfall noen timer ute hver uke.
Dette bør du ta opp med styrer i barnehagen, og evt. PPT - de skal tilrettelegge for ditt barn også. Det er jo ikke sånn at ALLE de andre barna blir skadelidensde fordi om ditt barns avdeling har tidligere utetid f.eks to dager i uken, det bør de kunne få til.
Lykke til :-)

Småting skrev:
Hadde samme problem med min yngste. Der hjalp det med turdag, som da ble lagt til tidligere på dagen en dag i uken, da ble det hvertfall noen timer ute hver uke.
Dette bør du ta opp med styrer i barnehagen, og evt. PPT - de skal tilrettelegge for ditt barn også. Det er jo ikke sånn at ALLE de andre barna blir skadelidensde fordi om ditt barns avdeling har tidligere utetid f.eks to dager i uken, det bør de kunne få til.
Lykke til :-)

Ja, jeg skal ta det opp! :)

Jeg jobber i bhg og den bhg dere har barnet deres i høres helt på bærtur ut. 

Nå jobber jeg på småbarnsavdelingen da. Men vi går ut ca kl 10. Vi er ute i ca 1 time. Vi spiser i 11 tiden. Og ungene legger vi rundt 12. Så er det opp igjen alt i mellom 13 og 14.30. ca 14.30 spiser vi matpakker og så går vi ut mellom 15.00-15.30 og blir ute til kl 17. Vi har ett barn som sover 2 ganger om dagen(1,5 år da). Og selvfølgelig er det midt i utetidene våre. Men han sover fra 10-12. Vi pleier å sende han ut til de store barna mens de er ute. det pleier å gå greit. Da får han vært ute en times tid før bleieskift og matings igjen. Og så etter en lur til så er han ute fra 16 til han blir henta. 

Og når det gjelder storebarnsavdelingen så er det ute midt på dagen(12-15). Og så fra ca 15.45-17. Og de går på tur med alle sammen 1 dag i uka. 

Jeg synes det høres ut som dårlig planlegging fra personalets side og dårlige holdninger blant personalet ang å være ute i dårlig vær. 

Jeg er enig med alle de andre over her så skriver ikke noe mer enn dette. 

Men det her bør du ta opp ja! 

Synes alt høres litt merkelig ut jeg...Jeg jobber  selv som pedleder.
Det skal være mulig å tilrettelegge mye bedre enn dette! Og dagsrytmen til den avdelingen(eller bhg generelt) er ikke god.

Regner med at barnehagen har normal åpningstid? altså.. da åpner de jo halv 8... Og da vente med lunsj helt til 12.30 er alt for sent! Man trenger ikke så mye tid på formiddagen til frilek/pedagogisk opplegg. 
Her bør de legge opp dagen helt annerledes. De burde spise lunsj senest 11.30, men selv det synes jeg er lovlig sent.
Dessuten burde de jobbe  mer med tilreggeleggingen! 

Jeg hadde ikke akseptert dette i det hele tatt! Hadde dette skjedd i min barnehage hadde jeg lagt meg flat, og tatt fatt i det med en gang.
Bare å ta dette opp på samtalen på tirsdag! Er viktig å belyse dette problemet.
Det å være så lite ute er ikke akseptabelt! Og det at det bare er 5åringene son drar på tur, finner jeg også veldig merkelig! 
Har man en handlingsplan skal den følges! Hvis ikke er det jo ikke noe vits i å ha den...

Lykke til på samtalen på tirsdag :0) 

Sorry at dette ble så langt. Hilsen spes.ped'n ;)

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! :) Og spesielt takknemlig er jeg jo for at alle er enig med meg, for da føler jeg at jeg kan gå litt hardere ut i forhold til barnehagen! Jeg vil at jentungen min skal få med seg mest mulig av det alle de andre gjør, selv om hun har spesielle behov og trenger søvn. Og det ser jo ut som bør være mulig, om bare barnehagen ønsker og være behjelpelige. Jeg er jo veldig rett for at jeg ikke får medhold men...

Jeg synes det er merkelig, og lurer på hvordan resterende barnehager i kommunen er, for vår barnehage kommer med topp resultat på alle spørsmål i de årlige undersøkelsene om hva foreldrene synes om barnehagen. Men jeg vil ha tilrettelegging for hvert enkelt barn, jeg vil ha utetid for hvert enkelt barn, og jeg har også ett sterkt ønske om turer for hvert enkelt barn!

Jeg håper inderlig at dette kan gjøres noe med, og at barnehagen er villig til og endre noe, for dette er veldig trasig og trist!

Uakseptabelt, uten tvil. Dere må rett og slett bare samarbeide om å finne en løsning :)

hope<3 skrev:
Går de ikke ut før lunsj ?
Jobber i barnehage, vi går ut før lunsj og etter lunsj, gjerne på ettermiddagen også

Samme i vår bhg. de er ute hele tiden, men likevell får de masse tid inne hvor de lager ting og gjør ting :)  finnes ikke dårlig vær, men dårlig klær :)

i vår barnehage spiser de også lunch "sent".. kl 12 eller litt over 12 har de lunch... syns ikke det er så gæli seint jeg da men.... her er de ute fra kl.10 og til lunch og ute etter lunch en gang og til de hentes hvis været er greit vel og merke...

Cutie Funny Bubbles skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Dollface skrev:

Hun har fått tildelt litt ekstraressurser, men ikke veldig mye. De har en 100% stilling i barnehagen som skal deles på 5 barn. 50% på jentungen sin avdeling, og 50% på en annen avdeling. Men hun jobber ikke halve dager på hver avdeling, hun jobber to og tre dager i uken. Så de ressursene kan jo ikke benyttes hver dag.

dette er og en ting jeg ville ha tatt opp. Nå vet jeg ikke vedtaket på jenta di. Men jeg har en gutt som har fått 5 timer i uka. Og her kommer da ekstrahjelpen da han skal trenes. Eller da han har den timen sin. Dem trener ikke en time med han enda.
Og her og er det ei som har 100% stilling. Og hun deler seg over ale 4 avdelningene som trenger henne i de periodene dem trenger henne. Men her er da bhg veldig flinke til å tilrettelegge.

Der er de i allefall ikke veldig behjelpelige. Men det er greit nok, hvis de kan løse utesituasjonen uten henne, så legger de til rette for rolige perioder de dagene hun ikke er der også, så vidt jeg forstår i allefall.

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Tusen takk for alle tilbakemeldinger! :) Og spesielt takknemlig er jeg jo for at alle er enig med meg, for da føler jeg at jeg kan gå litt hardere ut i forhold til barnehagen! Jeg vil at jentungen min skal få med seg mest mulig av det alle de andre gjør, selv om hun har spesielle behov og trenger søvn. Og det ser jo ut som bør være mulig, om bare barnehagen ønsker og være behjelpelige. Jeg er jo veldig rett for at jeg ikke får medhold men...

Jeg synes det er merkelig, og lurer på hvordan resterende barnehager i kommunen er, for vår barnehage kommer med topp resultat på alle spørsmål i de årlige undersøkelsene om hva foreldrene synes om barnehagen. Men jeg vil ha tilrettelegging for hvert enkelt barn, jeg vil ha utetid for hvert enkelt barn, og jeg har også ett sterkt ønske om turer for hvert enkelt barn!

Jeg håper inderlig at dette kan gjøres noe med, og at barnehagen er villig til og endre noe, for dette er veldig trasig og trist!

Hva mener du egentlig her??

DenicaD skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

En barnehage som kan tilrettelegge etter hvert enkelt barns behov (og da snakker jeg barnas behov og ikke foreldrenes ønsker), og dermed at alle barn skal få utetid, at ingen skal bli ekskludert pga. spesielle behov eller søvn. Og jeg ønsker en barnehage som lar alle barn gå på tur, ikke bare femåringene. :)

Frk. Tvert I. Mot skrev:

DenicaD skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

En barnehage som kan tilrettelegge etter hvert enkelt barns behov (og da snakker jeg barnas behov og ikke foreldrenes ønsker), og dermed at alle barn skal få utetid, at ingen skal bli ekskludert pga. spesielle behov eller søvn. Og jeg ønsker en barnehage som lar alle barn gå på tur, ikke bare femåringene. :)

Ja selvfølgelig. Men må også tenke på at det er grupper i barnehagen.

Hørtes for meg ut som (i din setning) at hvert barn skulle ha en utetid, en turtid, osv..

Det er jo et felleskap i bhg. 

Men selvfølgelig er det viktig at _alle_ får bli med på aktivitetene.

Jeg tror det er barnehagen som må gjøre noe med rutinene sine jeg!
Hva gjør de på dagen før samlingen?? Syns det var sen lunsj og sen samling.
Hvorfor går de ikke på tur?

Jenta mi går på småbarnsavdeling, de er på tur fast en dag i uka, og gjerne flere dager også. Samling har de rett etter lunsj, kl 9. Så går de ut, og inn til lunsj, som er kl 11. Så går de vanligvis ut igjen, og er ute til de blir hentet. Dersom det er spesielt surt, begrenser de utetiden noe. Men det er meget sjelden at de ikke er ute noe i løpet av dagen.

DenicaD skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

DenicaD skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Ja selvfølgelig. Men må også tenke på at det er grupper i barnehagen.

Hørtes for meg ut som (i din setning) at hvert barn skulle ha en utetid, en turtid, osv..

Det er jo et felleskap i bhg. 

Men selvfølgelig er det viktig at _alle_ får bli med på aktivitetene.

Nei nei nei, selvfølgelig ikke!

Er de virkelig bare ute i en times tid hver dag?

På småbarnsavdelingen vår er de ute fra ca 9.30 til 11.30 nesten hver dag, inn for å spise (når de ikke spiser ute, forrige uke spiste de ute to av dagene), legge barna, frukt rundt 14.30, og så gjerne ut igjen - ihvertfall hvis det er noenlunde vær til det. De dagene de har et prosjekt på formiddagen går de IHVERTFALL ut på ettermiddagen!
Og hvorfor går de inn igjen klokken tre?? Hvorfor ikke bare være ute til ungene blir hentet?

Synes dette høres ut som et problem med de ansatte, mer enn et problem med rutinene... Neida, det er ikke superdigg å være ute ALLTID, men når man jobber i barnehage så må man nesten regne med at halve arbeidstiden tilbringes ute... Synes jeg...

Sover ho ikke ute i friskluft heller?

Syns du skulle kuttet ned den ene timen ho sover jeg da, om det betyr at ho legger seg litt tidligere på kvelden eller noe er jo bare en vanesak eller få de til å la ho sove mellom frukt tid og lunchen f.eks. skjønner at bhg ikke kan endre spisetider i bhg kun for en unge.

Men syns det er rart de kun er ute en-to timer om dagen.. Der ungene mine går er de minste ute mellom frokost og lunch sammen med de store, etter lunch er det stortsett kun de store som er ute for da sover mange av de små.

Henter snuppa mi på snart 5 ute hver eneste dag..selv i 20 minus er de ute hvertfall 30-60 minutter for litt frisk luft (kun de store)

Back
Topp