Akseptabelt eller ikke?

Rebecca85 skrev:
Sover ho ikke ute i friskluft heller?

Syns du skulle kuttet ned den ene timen ho sover jeg da, om det betyr at ho legger seg litt tidligere på kvelden eller noe er jo bare en vanesak eller få de til å la ho sove mellom frukt tid og lunchen f.eks. skjønner at bhg ikke kan endre spisetider i bhg kun for en unge.

Men syns det er rart de kun er ute en-to timer om dagen.. Der ungene mine går er de minste ute mellom frokost og lunch sammen med de store, etter lunch er det stortsett kun de store som er ute for da sover mange av de små.

Henter snuppa mi på snart 5 ute hver eneste dag..selv i 20 minus er de ute hvertfall 30-60 minutter for litt frisk luft (kun de store)

Nei, hun sover inne, det gjør alle barna i barnehagen. Tror neppe du hadde fått henne til og sove i vogn heller, hun er ingen baby lenger. ;p

De trenger jo ikke og flyttelunchen for at hun skal få utetid? De kan ha utetid på formiddagen, lenger på ettermiddagen etc. etc. Hadde de ikke hatt andre muligheter enn og flytte lunch er det en sak, men barnehagedagen består av ganske mange flere timer enn lunchtiden da,så på ett eller annet vis burde det være mulig.

Og hvis barnehagen hadde klart og fått henne til og sove før lunch, så skulle de gjerne fått lov til det. De har ikke forsøkt, men det går nok neppe heller. Tror ikke hun sovner kl. elleve liksom. :p

Og nei, du ville nok IKKE kuttet ut den timen på dagtid! ;) Det er ikke bare en vanesak, og det hjelper ingenting og legge henne en time tidligere på kvelden. Hadde det fungert hadde vi jo selvfølgelig gjort det, men som sagt det er forsøkt og ikke ett alternativ enda. Det er ikke for og være vanskelig, men fordi det ikke fungerer.

Morellskatten skrev:
Er de virkelig bare ute i en times tid hver dag?

På småbarnsavdelingen vår er de ute fra ca 9.30 til 11.30 nesten hver dag, inn for å spise (når de ikke spiser ute, forrige uke spiste de ute to av dagene), legge barna, frukt rundt 14.30, og så gjerne ut igjen - ihvertfall hvis det er noenlunde vær til det. De dagene de har et prosjekt på formiddagen går de IHVERTFALL ut på ettermiddagen!
Og hvorfor går de inn igjen klokken tre?? Hvorfor ikke bare være ute til ungene blir hentet?

Synes dette høres ut som et problem med de ansatte, mer enn et problem med rutinene... Neida, det er ikke superdigg å være ute ALLTID, men når man jobber i barnehage så må man nesten regne med at halve arbeidstiden tilbringes ute... Synes jeg...

Nei, de er ute to timer. :p Fra ca. 13-15. Det vil si at jentungen legges 13, sovner ca. 13.30 og vekkes 14.30.

Min unge, som snart er ett, hadde krepert av å være inne fra morgenen av og helt til klokken ett... Skjønner ikke helt hvordan de kan forsvare å gå ut såpass sent, og skjønner ikke hvordan de kan forklare at de "må" inn igjen til klokken tre... Virkelig ikke...
Vet at på storavdelingen i vår barnehage er de veldig ofte(minst 2 dager i uken) ute hele dagene, fra titiden til de hentes...

Nesten så jeg hadde vurdert å tenke på å kanskje sjekke ut alternative barnehager i området... (vet ikke om hun går i barnehage i nærmiljøet, men jeg har hørt VELDIG masse positivt om Kari Trestakk-barnehagen like borti der...) Ikke at det er det enkleste å få til, å bytte barnehage altså, og spesielt ikke når dere har diverse planer og vedtak... Og så begynner hun vel på skolen til høsten? Eller er ikke det før neste høst det?
Men likevel... Hadde nok sett meg litt om etter grønnere gress...

Morellskatten skrev:
Min unge, som snart er ett, hadde krepert av å være inne fra morgenen av og helt til klokken ett... Skjønner ikke helt hvordan de kan forsvare å gå ut såpass sent, og skjønner ikke hvordan de kan forklare at de "må" inn igjen til klokken tre... Virkelig ikke...
Vet at på storavdelingen i vår barnehage er de veldig ofte(minst 2 dager i uken) ute hele dagene, fra titiden til de hentes...

Nesten så jeg hadde vurdert å tenke på å kanskje sjekke ut alternative barnehager i området... (vet ikke om hun går i barnehage i nærmiljøet, men jeg har hørt VELDIG masse positivt om Kari Trestakk-barnehagen like borti der...) Ikke at det er det enkleste å få til, å bytte barnehage altså, og spesielt ikke når dere har diverse planer og vedtak... Og så begynner hun vel på skolen til høsten? Eller er ikke det før neste høst det?
Men likevel... Hadde nok sett meg litt om etter grønnere gress...

Jeg har selvfølgelig lekt med tanken, men jeg har veldig liten lyst til og bytte barnehage. Og ventelistene her er lange som ett ondt år! Vi har gangavstand til barnehagen, og det må vi fortsette og ha.

En annen grunn er at hun blir ekstremt sliten av mye mennesker og ting som skjer, og har brukt 3 måneder på og bli trygg på byttet fra liten til stor avdeling i samme barnehage, og da har jeg veldig liten lyst til og sende henne til en ny barnehage hvor alt og alle er ukjent.

Nei, vi får se hvordan det går på møtet på tirsdag, så får vi tenke ut ifra det. Men jeg håper jo også at hun snart vil klare seg en hel dag uten og sove da..

Klart det hadde vært best å få ordnet det der hun er :)
Satse på at dere klarer å finne en løsning på det - og det er ikke bare for jenten din det hadde vært bedre med mye mer utetid altså - jeg tenker at ALLE ungene på den avdelingen hadde hatt nytte av det jeg, og det hadde jeg nevnt på tirsdag hvis jeg var deg...
Og altså, må hun sove så må hun sove. Det er vanskelig å "slå av" den knappen emoticon

Morellskatten skrev:
Klart det hadde vært best å få ordnet det der hun er :)
Satse på at dere klarer å finne en løsning på det - og det er ikke bare for jenten din det hadde vært bedre med mye mer utetid altså - jeg tenker at ALLE ungene på den avdelingen hadde hatt nytte av det jeg, og det hadde jeg nevnt på tirsdag hvis jeg var deg...
Og altså, må hun sove så må hun sove. Det er vanskelig å "slå av" den knappen emoticon

Jepp! Hadde jeg klart det hadde jeg gjort det! emoticon

I vår barnehage går ungene ut klokka halv ni og har en økt før lunsj. De fleste dager har de også en økt ute etter lunsj, men kanskje ikke for alle de minste. Det kommer litt an på været. Mine to eldste går der og det hender svært sjelden at de er inne hele dagen. Gutten vår på snart to sover dupp fra halv tolv til halv ett, men er altså ute både før og etter det. Kan du ikke spørre hvorfor de aldri er ute før lunsj da? 

Synest ikke at det er rart at du reagerer, opplegget i den barnehagen deres høres utrolig sært ut. For det første så skal det være mulig å tilrettelegge for barn med spesielle behov. Luncen burde vært unnagjort til senest kl 12, fruktmåltidet burde vært ca 1430, det er jo da de har behov for ett lite "påfyll" mellom lunch og middag. Hvis jenten din har behov for for trening i utelek sammen med andre barn bude de jo ihvertfall vektlagt dette. Og når det kommer til turdager kun for 5 årigene kjenner jeg at jeg blir veldig oppgitt. Turtrening burde jo startet allerede på småbarnsavd...!

I mini sin barnehage er rutinene slik:

7.30-8.45- frokost

9.00 - samlingstund

9.30- ut å leke ( foruten om tirsdag for ene gruppen og torsdag for den andre gruppen da de har forming frem til lunch)

11.00- lunch

11.45- legges de som skal sove ute i vognhuset eller ute

12.30- går de som ikke sover ut 

14.30- fruktmåltid

De begynte forrige uke med fruktmåltidet inne igjen pga været. 

Har selv jobbet i 3 forskjellige barnehager, og har aldri vært borti så lite utetid og så sen lunch.

Syns det er veldig rart de tar med barna inn igjen før de blir henta. At det er surt og kaldt er absolutt ingen unnskyldning, det er bare å kle på seg godt nok. Hvis de syns det er surt og kaldt nå, hvordan blir det da til vinteren...? Og det må da bli ekstra jobb for de voksne med av og på kledning av alle barna når de skal dra de inn igjen? Syns det kan virke som de voksne bare vil inn og sitte og drikke kaffe eller noe... Kjenner ikke til barnehagen, så skal ikke si at det er det de gjør, men det er mitt første inntrykk...

Når det gjelder lunchen, hvis jeg selv skulle gått fra frokost og helt til 12.30 kun med å få litt frukt hadde jeg gått med hodepine hver dag og vært i ganske dårlig humør når klokka nærma seg lunch... 

Du har virkelig vært uheldig med avdelingene du har jenta di på. 
På snuppa sin avdeling har de fast turdag en dag i uken, de er som regel alltid ute når jeg henter henne  rundt 15.30-16.00, og de er ofte ute på formiddagen.. Jeg er kjempefornøyd med opplegget i barnehagen, men synes jo det er rart at ikke småbarn og storbarn kan følge samme dagsrytme.. Hun kunne ikke fått være med på samling og lunsj med småbarn da (siden det begynner kl 11), og legge seg etter det? Så får hun iallefall litt utetid? (siden de voksne på hennes avdeling tydeligvis er allergisk mot å være ute)

*Becca* skrev:
På snuppa sin avdeling har de fast turdag en dag i uken, de er som regel alltid ute når jeg henter henne  rundt 15.30-16.00, og de er ofte ute på formiddagen.. Jeg er kjempefornøyd med opplegget i barnehagen, men synes jo det er rart at ikke småbarn og storbarn kan følge samme dagsrytme.. Hun kunne ikke fått være med på samling og lunsj med småbarn da (siden det begynner kl 11), og legge seg etter det? Så får hun iallefall litt utetid? (siden de voksne på hennes avdeling tydeligvis er allergisk mot å være ute)

Ja, jeg har nok det! Jeg har sett deres avdeling harvært mye ute i alle år. Og jeg trodde de store også var det, men det må i såfall være den andre avdelingen der også.

Det er jo verdt og tenke på, om hun ikke kan være med små barn ja. Uff, jeg føler dette er så vanskelig, og en tap-tap situasjon jor jentungen!

Nei, jeg håper inderlig de kan gå ut litt på formiddagen også, det hadde absolutt vært det beste! Jeg synes hun skal kunne få både samlingsstung og lunch med avdelingen sin, sove OG utetid jeg. Synes egentlig ikke det er så storforlangende.
:(

Frk. Tvert I. Mot skrev:

*Becca* skrev:

Ja, jeg har nok det! Jeg har sett deres avdeling harvært mye ute i alle år. Og jeg trodde de store også var det, men det må i såfall være den andre avdelingen der også.

Det er jo verdt og tenke på, om hun ikke kan være med små barn ja. Uff, jeg føler dette er så vanskelig, og en tap-tap situasjon jor jentungen!

Nei, jeg håper inderlig de kan gå ut litt på formiddagen også, det hadde absolutt vært det beste! Jeg synes hun skal kunne få både samlingsstung og lunch med avdelingen sin, sove OG utetid jeg. Synes egentlig ikke det er så storforlangende.

Ja, den ene storbarnsavdelingen er mye ute vet jeg. De er stort sett ute sammen med småbarn. Snuppa mi sover jo ikke, så hun er mye ute med den ene storbarnsavdelingen når de andre sover. 

Jeg synes overhodet ikke du er storforlangende! Spesielt ikke når de får det til på småbarn. Da burde de iallefall klare det på storbarn. Og det er helt tåpelig at det skal gå inn klokken 15! Det er jo da alle småbarna kommer ut, og den ene storbarnsavdelingen er ofte ute etter det også. Skal da den ene avdelingen sitte inne og se på at de andre barna er ute og leker? 

*Becca* skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

*Becca* skrev:

Ja, den ene storbarnsavdelingen er mye ute vet jeg. De er stort sett ute sammen med småbarn. Snuppa mi sover jo ikke, så hun er mye ute med den ene storbarnsavdelingen når de andre sover. 

Jeg synes overhodet ikke du er storforlangende! Spesielt ikke når de får det til på småbarn. Da burde de iallefall klare det på storbarn. Og det er helt tåpelig at det skal gå inn klokken 15! Det er jo da alle småbarna kommer ut, og den ene storbarnsavdelingen er ofte ute etter det også. Skal da den ene avdelingen sitte inne og se på at de andre barna er ute og leker? 

Nei, det er helt elendig!

Jeg syntes de var lite ute på småbarnsavdelingen hun gikk på jeg, og så dere og store var mye ute, så jeg så frem til hun begynte på stor avdeling. Men nå er hun jo enda mindre ute enn før. Den timen på småbarn var jo mye bedre enn null utetid i løpet av en hel uke!

Fatter ikke at det skal være så forskjellig fra avdeling til avdeling i samme barnehage! Vi har vært maks uheldige der, både med småbarnsavdelingen og den store avdelingen. :(

Her er det frokost 0800-0830, etter det skal de små barna ut å leke, lunsj 1045-1115 da skal både små og store barn ut. De som skal sove blir da lagt rundtom 1200, så er de ute til mat kl 1400 og etter det tror jeg det er store barna sin tur å være alene ute, ikke sikker:P har ikke satt meg inn i hva store barna gjør siden mi ikke er med der:P
Så jenta mi får vel rundt 3 timer utetid hver dag

Syns de kan fikse litt på rutinene sine så det blir mer utetid, evnt at de spiser ett måltid ute om det er mulighet for det. Kan de ikke gi frukt til lunsj i stedenfor ett eget fruktmåltid, også flytte lunsjen litt frem f.eks?

MetteJ skrev:
Her er det frokost 0800-0830, etter det skal de små barna ut å leke, lunsj 1045-1115 da skal både små og store barn ut. De som skal sove blir da lagt rundtom 1200, så er de ute til mat kl 1400 og etter det tror jeg det er store barna sin tur å være alene ute, ikke sikker:P har ikke satt meg inn i hva store barna gjør siden mi ikke er med der:P
Så jenta mi får vel rundt 3 timer utetid hver dag

Syns de kan fikse litt på rutinene sine så det blir mer utetid, evnt at de spiser ett måltid ute om det er mulighet for det. Kan de ikke gi frukt til lunsj i stedenfor ett eget fruktmåltid, også flytte lunsjen litt frem f.eks?

Det er jo mye de kunne gjort, og mange måter de kunne løst det på, men jeg tviler vel på at de er villige til og endre hele dagsrutinen (med flytting av samlingsstund og lunch blandt annet) fordi ett eneste barn sover. Men vi får se hva de sier.

Back
Topp