Akseptabelt eller ikke?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Uken som har vært har ikke jentungen fått utetid i barnehagen en eneste gang. Noe som ikke er helt uvanlig. Er hun heldig får hun 10-30 min. 1-3 ganger i uken.

Grunnen til det er at hun sover i barnehagen enda. Hun er den eneste på stor avdeling som gjør det. Behovet hennes for denne søvnen er stort, så den kan ikke kuttes ut enda, det er forsøkt.

De går ut etter lunch, og da legger jentungen seg. Hun bruker en del tid på og sovne, og sover en time. Vekkes senest halv tre. Men kl. tre går de inn igjen, så da blir det veldig,veldig, ofte til at hun ikke får gå ut.

På den ene siden forstår jeg at barnehagen ikke kan endre alle rutiner pga. ett barn. På den andre siden synes jeg ikke det er akseptabelt at det kan gå flere uker uten at hun får utetid i barnehagen! Spesielt fordi det i handlingsplanen hennes står at hun sliter litt i utetiden, fort blir passiv, og at dette er noe de må jobbe med. Men hvordan skal de klare det når hun ikke har utetid?

Hva tenker dere? Er det greit at ett barn blir uten utetid i barnehagen? Eller bør barnehagen klare og legge bedre til rette?

Går de ikke ut før lunsj ?
Jobber i barnehage, vi går ut før lunsj og etter lunsj, gjerne på ettermiddagen også

hope<3 skrev:
Går de ikke ut før lunsj ?
Jobber i barnehage, vi går ut før lunsj og etter lunsj, gjerne på ettermiddagen også

På "sommeren", når det er fint vær og varmt hender det de er ute en tur før lunch også, og når de går ut etter lunch blir de ute resten av dagen. Men om høsten og vinteren er de bare ute fra de har spist lunch og til kl. tre. Kanskje de går inn enda tidligere også om det er veldig surt.

sånn var det i den gamle bhg til T også, og da han var 3 var han en av de minste på stor avdeling, og den eneste som sov fremdeles... Derfor kuttet de ut sovingen... Det går ikke an å endre på søvnrutinene da? At dere står opp tidlig, og lar henne få luren tidligere? Evt at de kan gi henne lunsj tidligere og legge henne når de andre lunsjer, så hun kan få mere utetid?
For ett barn med spesielle behov bør det jo gå an å tilrettelegge litt, evt søke om midler så de kan få inn en assistent til å hjelpe med dette?

Dollface skrev:
sånn var det i den gamle bhg til T også, og da han var 3 var han en av de minste på stor avdeling, og den eneste som sov fremdeles... Derfor kuttet de ut sovingen... Det går ikke an å endre på søvnrutinene da? At dere står opp tidlig, og lar henne få luren tidligere? Evt at de kan gi henne lunsj tidligere og legge henne når de andre lunsjer, så hun kan få mere utetid?
For ett barn med spesielle behov bør det jo gå an å tilrettelegge litt, evt søke om midler så de kan få inn en assistent til å hjelpe med dette?

Hun kunne nok sovnet tidligere hun, men ikke før sammlingsstund/lunch, det måtte blitt på de tider de startet med det. Men det er jo ikke så lett og tilrettelegge dette, siden de ikke spiser matpakke men smørelunch, og gjerne varmlunch en gang i uken.

Hun har fått tildelt litt ekstraressurser, men ikke veldig mye. De har en 100% stilling i barnehagen som skal deles på 5 barn. 50% på jentungen sin avdeling, og 50% på en annen avdeling. Men hun jobber ikke halve dager på hver avdeling, hun jobber to og tre dager i uken. Så de ressursene kan jo ikke benyttes hver dag.

Vi skal på foreldresamtale på tirsdag, så jeg kommer til og nevne dette med utetiden da. Vi skal snakke om handlingsplanen, som skrives og skal sendes inn til ppt (eller noe) fordi hun har ekstra ressurser. Jeg synes det blir feil og påpeke ett problem i den planen, og si at det skal de ta tak i, også ikke legge til rett for at hun utsettes for "problemet", så det kan jobbes med.

Men ville lufte tankene litt her for og få noen inspill før jeg tar det opp i barnehagen på tirsdag.

gu så teit. En eneste årstid å være mye ute på :P 
Hadde tatt det opp med barnehagen. syntes det var lite utetid ,ikke bare for ditt barn men for alle....Hadde ikke vært fornøyd med så lite utetid.
Hvorfor i all værden kan de ikke være ute mer om høsten og vinteren ...forstår det ikke jeg =)Er jo da det er kjekt jo =)

Jeg synes dette høres veldig rart ut. Forstår veldig godt at du reagerer!!
I bhg til jenta mi er de ute før lunsj og veldig ofte etterpå + spiser ettermiddagsmaten ute om det ikke høljer ned.
Ville tatt det opp med pedleder.

kan jo smøre noen skiver til henne og legge henne om formiddagen?
hvis de har bemanning til det.  og rom til å legge henne på.

hun går nok glipp av noen pedagogiske opplegg inne da, men da er hun våken til utetiden?

har de en utetid om dagen, er det jo viktig å få den med seg.

Hva gjør de før lunch da?

Her i vår bhg så har de grupper med pedagoisk opplegg før lunch og utetid etter lunch. (litt frilek er det jo og før lunch)

Skulle de snudd på det og gått ut før lunch så ville hun jo da her gåt glipp av annet opplegg i bhg som hun kanskje og trenger. Så noe vil hun gå glipp av unasett når de går ut eller har annet opplegg når hun bruker en del tid på søvn enda.  

Hvordan er det når de går på tur da(regner med at de går på tur)?

Kanskje få til å ta noen dager motsatt? Altså ute først så opplegg etter lunch, da får hun med seg litt av begge deler?

¤Sunshine¤ skrev:
kan jo smøre noen skiver til henne og legge henne om formiddagen?
hvis de har bemanning til det.  og rom til å legge henne på.

hun går nok glipp av noen pedagogiske opplegg inne da, men da er hun våken til utetiden?

har de en utetid om dagen, er det jo viktig å få den med seg.

Jeg synes egentlig ikke det er bra nok heller. Det er flere problemer som skal jobbes med i følge handlingsplanen. Hun sliter også litt når alle barna er samlet, eller i allefall mange, og da er jo samlingsstund osv. viktig og få med seg også.

Samtidig er hun snart fire år, og allerede meget klar over de tingene hun går glipp av når hun sover.Det begynner og bli sårt og ikke få vært med på aktiviteter alle de andre er med på, slik som på gymen, som de er på i sovetiden en gang i uken. Det går helt fint de dagene noen er igjen i barnehagen, men de dagene alle går er hun skikkelig lei seg! Jeg føler det er måte på hvor mye man kan forlange at en fireåring forstår. Hun vil jo ikke sove, og forstår ikke helt hvorfor hun må og trenger det, og i tillegg at hun da skal gå glipp av utetid/gym eller fellessamling og felles lunch, da sklir hun jo helt ut av fellesskapet. Spesielt i siste scenario. En ting er med 1-2 åringer, men 4 åringer er en annen sak synes jeg.

Ja, jeg er kravstor, kanskje for kravstor, men jeg må jo bare forsøke og kjempe for det beste for mitt barn. Jeg mener egentlig at det eneste riktige blir at de har litt utetid på formiddagen også, eller at de er ute en halvtime lenger på ettermiddagen, så hun i allefall får litt tid.

5ifamilien? skrev:
Hva gjør de før lunch da?

Her i vår bhg så har de grupper med pedagoisk opplegg før lunch og utetid etter lunch. (litt frilek er det jo og før lunch)

Skulle de snudd på det og gått ut før lunch så ville hun jo da her gåt glipp av annet opplegg i bhg som hun kanskje og trenger. Så noe vil hun gå glipp av unasett når de går ut eller har annet opplegg når hun bruker en del tid på søvn enda.  

Hvordan er det når de går på tur da(regner med at de går på tur)?

Kanskje få til å ta noen dager motsatt? Altså ute først så opplegg etter lunch, da får hun med seg litt av begge deler?

Nei, de går aldri på tur (ikke hittils i allefall), det er det bare fem årsgruppen som gjør.

Ja, de har vel sikkert pedagogisk opplegg og frilek på formiddagen, men ser jo bare her inne at mange barnehager har utetid både før og etter lunch, og jeg går jo ut i fra at de også har pedagogisk opplegg og frilek?

Nei, jeg vet ikke hvordan man skal løse det jeg. Vet bare at jeg er veldig lite fornøyd.

men tid spiser det lunsj egentlig?

I vår bhg. Spiser de lunsj 11-11.30 så legger de små seg, når de står opp er det ut... om det ikke er skikkelig drittvær..

Jeg har hentet de flere ganger ute enn inne, for å si det sånn.. På sommeren var de ute fra barnehagen åpnet til den stengte.

Der jeg jobber er jeg også ivrig på å være ute etter ettermiddagsmat kl 14. Så pleier å være ute i 14.30 til 16-17 tiden..

Ellers er de ute fra morraen av ca kl 9 til 10.30

DenicaD skrev:

men tid spiser det lunsj egentlig?

I vår bhg. Spiser de lunsj 11-11.30 så legger de små seg, når de står opp er det ut... om det ikke er skikkelig drittvær..

Jeg har hentet de flere ganger ute enn inne, for å si det sånn.. På sommeren var de ute fra barnehagen åpnet til den stengte.

Der jeg jobber er jeg også ivrig på å være ute etter ettermiddagsmat kl 14. Så pleier å være ute i 14.30 til 16-17 tiden..

Ellers er de ute fra morraen av ca kl 9 til 10.30

De har samlingsstund kl. 11.45 og lunch kl. 12.30. Det vil si legging ca. kl. 13.00. Men veldig ofte blir det også litt forsinkelser. Jentungen bruker også litt tid på og sovne, så om hun sovner etter en halvtime så sover hun til halv tre. Da må hun gjerne vekkes, og på med utetøy, og siden de går inn kl. 15.00 så er det ofte de bare lar være fordi det blir mer stress enn utbytte.

Hadde de bare kunne vært en halvtime lenger ute, eller 30-60 min ute på formiddagen, så hadde hun i allefall fåt 30 min. Ikke mye og skryte av, men nok til at de kan få observert og jobbet bittelitt med passiviteten hennes ute.

Suns d va utrolig lite utetid på storavdeling.

I barnehagen t guttane har di 1 utedag i ukå, då e di ute fra etter frokost t lunch så ut igjenn t stengetid. e inne litt etter lunch om d e veldig surt ute.

så har di 2 turdager, halve gruppå på tur kver dag, den gruppå som ikke e på tur e inne å drive på me aktiviteter ol

ellers e di ute fra etter lunch t stengetid kver dag

Høres ut som de trenger nye rutiner, ikke pga ditt barn, men for alle barna egentlig.

L går jo på småbarnsavd (der de fleste har sovetid) og det har vært 2 dager på et helt år de ikke har vært ute. Og det er jo ikke dårligere vær nede hos dere enn her oppe :-P

Her er alle ute både før og etter lunsj (om det er veldig dårlig vær hender det de ikke går ut etter lunsj, men alltid før).

Men om deres bhg bare ønsker én fast uteperiode, så må det da være mye bedre å legge den til før lunsj slik at alle kan være med? Barnehagen skal tilrettelegge så langt det lar seg gjøre, og i akkurat dette tilfellet høres det jo såre enkelt ut.

Synes forøvrig de hadde vel sen luchtid også...

Blir helt matt jeg.. Jobber selv i en barnehage, dog en naturbarnehage, men blir helt oppgitt over manglende evne til å tenke litt alternativt.. Pedagogisk opplegg inne før lunsj.. Hva me då gjøre dette ute? Så og si alt som gjøres ikke kan gjøres ute med litt planlegging. 
Å det med at de er mindre ute bare for at sola ikke skinner og det er 20 grader ute er jo også bare tull.. Så mye bra klær som vi foreldre sender med bara våres, så kan de være ute mye mer.. Ungene elsker jo å være ute, og om det regner en dag, så elsker barn vann og sølepytter. Har en misstanke om at det er alt for mange voksne rundt om i barnehager som ikke kan og kle seg ordentlig, og dermed ikke liker å være ute når været ikke er på sitt beste..

Jeg ville absolutt tatt opp dette med utetid i barnehagen her ja. Jeg hadde nok ikke akseptert så lite utetid uansett om barnet har spesielle behov eller ikke. 

Jeg hadde tatt det opp. Hvorfor er de så lite ute? Barn har som oftest ikke vondt av å være ute, og det finnes jo faktisk klær å bruke både på høst og vinter også, så det syns jeg var rart. Skjønner det er vanskelig å tilrettelegge for en unge, men spør du meg, så burde de ikke være så spikra på når de går ut, men være ut når det passer seg sånn. Og gjerne litt mer enn 2-3 timer om dagen... Men det er min mening da.

Så sent de spiser!!
Ville absolutt tatt det opp. 
Her har de samling ca 09.30, går gjerne ut en tur, spiser lunch, og er som oftest ute igjen frem til ettermiddagsmat i 14.30-15-tiden. OG ut igjen etter det om været er greit.

Deilig og se at så mange er enige med meg, både i at det ikke er akseptabelt, og at det bør gå ann og gjøre noe med! Det gir meg litt mer guts når jeg skal ta det opp på tirsdag!

Jeg har ikke svar på hvordan alt kan løses, men etter å ha lest igjennom alle innleggene reagerer jeg på at de spiser lunsj så sent.

Her må det være mulig å endre litt. Halv ett er jo alt for sent for de barna som har vært der fra barnehagen åpnet vil jeg tro.

Hvis de spiser en time tidligere vil jo mye bli bedre. Da kommer de ut før, og barnet ditt kan legge seg før.

Hvis de i tillegg er ute litt lengre på ettermiddagen, så vil hun få mer utetid.

Det er da heller ingenting i veien for å bli ute til henting. Er vel ikke så viktig å komme seg inn kl 15 vel?

Back
Topp