Ahus full Fødeavd...!

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
En jordmor på ahus fortalte nettopp at de nå er overbelastet av fødende, og at både fødestuene, barselavdelingen og barselhotellet er fullt..! De vurderer å «fortette» som hun sa, ved at man må ligge to på enkeltrommene..!!! Glad jeg skal hjem nå kl 18 :wideyed:
De håper at det skal gå akkurat da, med folk som kommer og reiser, men foreløpig er det visst ingen ledige rom..!
 
Har ligget på obs-posten med igangsett siden torsdag og er førstemann på kølisten til fødestue nå. Her sa de at de ev henviser videre spontanfødende til Oslo-sykehusene isteden hvis de ikke får plass til oss som ligger og venter på fødestue, men virker som det roer seg nå.

Var rolig på føden fredag etter at det var fullt torsdag, men så smalt det inatt igjen.

Slik jeg skjønte det nå ved vaktskifte, er at barsel er «korken» i skrivende stund. At de ikke får tømt fødestuene før barsel har kapasitet å ta imot dem som født, så det blir litt kjedeeffekt etter fødetoppen torsdag. :) Men tror det er mange som blir skrevet ut derifra nå i ettermiddag.

Skal ikke være lett dette. Heldigvis er alle fantastiske her så vi blir veldig godt ivaretatt uansett:)
 
Har ligget på obs-posten med igangsett siden torsdag og er førstemann på kølisten til fødestue nå. Her sa de at de ev henviser videre spontanfødende til Oslo-sykehusene isteden hvis de ikke får plass til oss som ligger og venter på fødestue, men virker som det roer seg nå.

Var rolig på føden fredag etter at det var fullt torsdag, men så smalt det inatt igjen.

Slik jeg skjønte det nå ved vaktskifte, er at barsel er «korken» i skrivende stund. At de ikke får tømt fødestuene før barsel har kapasitet å ta imot dem som født, så det blir litt kjedeeffekt etter fødetoppen torsdag. :) Men tror det er mange som blir skrevet ut derifra nå i ettermiddag.

Skal ikke være lett dette. Heldigvis er alle fantastiske her så vi blir veldig godt ivaretatt uansett:)
Jeg drar kl 18, så da blir det et ledig rom :joyful:
 
Jeg drar kl 18, så da blir det et ledig rom :joyful:

Wohoo! ;p Grattis med vel overstått.

Får håpe de jekker litt på kravene om tidlig hjemreise nå siden det er så fullt. Hørt noe om det? Får de som vil reise rett etter fødselen det nå kanskje?

Ser det som en gylden anledning til å få dem til å gå med på det nå, bare jeg får en plass å trykke ut denne lille først da ;)
 
Takk :) Ja de kan ikke nekte noen å dra fikk jeg beskjed om ;) Jeg har 45min reisevei, så jeg valgte å ikke gidde å dra tidlig og så hit igjen til føllingsprøven etter 48t. Men man kan dra når man vil :)
 
Takk :) Ja de kan ikke nekte noen å dra fikk jeg beskjed om ;) Jeg har 45min reisevei, så jeg valgte å ikke gidde å dra tidlig og så hit igjen til føllingsprøven etter 48t. Men man kan dra når man vil :)


Åh tusen takk for info! Det er jo fantastisk gode nyheter!!
 
En jordmor på ahus fortalte nettopp at de nå er overbelastet av fødende, og at både fødestuene, barselavdelingen og barselhotellet er fullt..! De vurderer å «fortette» som hun sa, ved at man må ligge to på enkeltrommene..!!! Glad jeg skal hjem nå kl 18 :wideyed:
De håper at det skal gå akkurat da, med folk som kommer og reiser, men foreløpig er det visst ingen ledige rom..!
Og jeg ble «nektet» å dra hjem... Merkelig opplegg. Var sikkert ikke så fullt for noen dager siden da jeg var der.
 
Takk :) Ja de kan ikke nekte noen å dra fikk jeg beskjed om ;) Jeg har 45min reisevei, så jeg valgte å ikke gidde å dra tidlig og så hit igjen til føllingsprøven etter 48t. Men man kan dra når man vil :)
Man har jo retten på sin side til å dra hjem straks man vil, men med tanke på all innsatsen de la i å overtale meg til å ikke dra hjem etter fødsel, så virker det ikke som om de helt liker at fødene har den retten.
 
Fødte inatt og reiste hjem idag tidlig. Trengte ikke argumentere eller «spørre om lov» heldigvis :)

De var helt enig både på føden og barsel at det er godt å dra hjem raskt. De sjekket han før vi reiste bare, oksygen i blodet, pust, temp, og satte bare opp en time på tirsdag på barneavdelingen til oss :)

Og vi hadde en relativt hard og komplisert fødsel, men som løste seg fint til slutt allikevel. De må nesten ha fått nye retningslinjer siste døgn siden det er så forskjell på samme sykehus!?!
 
Fødte inatt og reiste hjem idag tidlig. Trengte ikke argumentere eller «spørre om lov» heldigvis :)

De var helt enig både på føden og barsel at det er godt å dra hjem raskt. De sjekket han før vi reiste bare, oksygen i blodet, pust, temp, og satte bare opp en time på tirsdag på barneavdelingen til oss :)

Og vi hadde en relativt hard og komplisert fødsel, men som løste seg fint til slutt allikevel. De må nesten ha fått nye retningslinjer siste døgn siden det er så forskjell på samme sykehus!?!
De har ikke oppdatert informasjonen på hjemmesiden. Men der står det også at man blir fulgt ut etter barseloppholdet. Det skjedde ikke for meg enda jeg spurte. Jeg fikk bare pekt ut retningen til heisen og måtte bære både bag og baby selv. Det var ikke noe problem det altså, men det strider mot informasjonen på hjemmesiden.
 
De har ikke oppdatert informasjonen på hjemmesiden. Men der står det også at man blir fulgt ut etter barseloppholdet. Det skjedde ikke for meg enda jeg spurte. Jeg fikk bare pekt ut retningen til heisen og måtte bære både bag og baby selv. Det var ikke noe problem det altså, men det strider mot informasjonen på hjemmesiden.
Synes det er så drøyt jeg.. Må bære med deg baby og baggasje uten noen form for hjelp :mad:
 
Fødte inatt og reiste hjem idag tidlig. Trengte ikke argumentere eller «spørre om lov» heldigvis :)

De var helt enig både på føden og barsel at det er godt å dra hjem raskt. De sjekket han før vi reiste bare, oksygen i blodet, pust, temp, og satte bare opp en time på tirsdag på barneavdelingen til oss :)

Og vi hadde en relativt hard og komplisert fødsel, men som løste seg fint til slutt allikevel. De må nesten ha fått nye retningslinjer siste døgn siden det er så forskjell på samme sykehus!?!

Fikk du lov til å ha med deg partneren på hele fødselen? Har også lyst å spør om fødehistorien din, men kan se for meg det ikke er det du har lyst til å bedrive tiden din med akkurat nå :p
 
Synes det er så drøyt jeg.. Må bære med deg baby og baggasje uten noen form for hjelp :mad:
Jeg var heldigvis i fin form, og klarte det uten problemer. Men enig i at det ikke burde vært sånn.
 
De har ikke oppdatert informasjonen på hjemmesiden. Men der står det også at man blir fulgt ut etter barseloppholdet. Det skjedde ikke for meg enda jeg spurte. Jeg fikk bare pekt ut retningen til heisen og måtte bære både bag og baby selv. Det var ikke noe problem det altså, men det strider mot informasjonen på hjemmesiden.

Dette høres mer og mer merkelig ut. Nesten som to helt ulike sykehus. Jeg må virkelig vært utrolig heldig tror jeg. Alt handler jo om folkene på vakt uansett retningslinjer, og du kan dessverre ikke truffet på de beste i staben. :(

Etter fødsel fikk vi 3 timer på fødestuen med far. Etter det fikk vi et enerom på barsel i noen timer på morgenen etter fødselen, slik at jeg kunne slappe litt av før vi dro og de rakk å sjekke bebis. Mannen fikk følge oss inn på rommet og dro så og sov hjemme et par timer, mens vi ammet og koste oss før vi fikk en deilig 17-maifrokost.

Vi måtte så vente på «transport» ned hvor bebis måtte ligge i seng og bagasjen i kurv under. Jeg fikk ikke lov å bære noe. Så måtte mannen komme inn døren på baksiden (inngang ungdomsavdelingen inng 3) og ta over bagasjen.

Følte nesten rutinen var litt «amerikansk» og ventet nesten på rullestol, for de var så nøye på rutinen og at jeg ikke måtte løfte noe etter fødselen.

Men utover det, håper jeg du var fornøyd med oppeholdet. Fantastisk sykehus å føde på ❤️
 
Dette høres mer og mer merkelig ut. Nesten som to helt ulike sykehus. Jeg må virkelig vært utrolig heldig tror jeg. Alt handler jo om folkene på vakt uansett retningslinjer, og du kan dessverre ikke truffet på de beste i staben. :(

Etter fødsel fikk vi 3 timer på fødestuen med far. Etter det fikk vi et enerom på barsel i noen timer på morgenen etter fødselen, slik at jeg kunne slappe litt av før vi dro og de rakk å sjekke bebis. Mannen fikk følge oss inn på rommet og dro så og sov hjemme et par timer, mens vi ammet og koste oss før vi fikk en deilig 17-maifrokost.

Vi måtte så vente på «transport» ned hvor bebis måtte ligge i seng og bagasjen i kurv under. Jeg fikk ikke lov å bære noe. Så måtte mannen komme inn døren på baksiden (inngang ungdomsavdelingen inng 3) og ta over bagasjen.

Følte nesten rutinen var litt «amerikansk» og ventet nesten på rullestol, for de var så nøye på rutinen og at jeg ikke måtte løfte noe etter fødselen.

Men utover det, håper jeg du var fornøyd med oppeholdet. Fantastisk sykehus å føde på ❤️
Oppholdet var greit nok. Gørrkjedelig riktignok, men det kunne de jo ikke gjort stort med:) Veldig fornøyd med fødslene jeg har hatt på Ahus. Jeg må innrømme at jeg virkelig ikke skjønner hvorfor vi måtte være der. Det kom aldri noen innom for å måle temperatur eller noe annet på baby, eller for å undersøke meg. Jeg fikk levert 4 brett med mat per dag og det var all kontakt med mennesker utenom gjennom telefon. Glad jeg hadde lader...;)

Første undersøkelse av baby ble gjort etter ca 36 timer. 24-timers-kontrollen. Den hadde vi sagt vi kunne komme inn for. Og så var det blodprøver og gulsottest 12 timer senere.

Ingen klemte på magen min for å sjekke om livmora trakk seg sammen noen gang, men det var i grunn bare behagelig.
 
Dette høres mer og mer merkelig ut. Nesten som to helt ulike sykehus. Jeg må virkelig vært utrolig heldig tror jeg. Alt handler jo om folkene på vakt uansett retningslinjer, og du kan dessverre ikke truffet på de beste i staben. :(

Etter fødsel fikk vi 3 timer på fødestuen med far. Etter det fikk vi et enerom på barsel i noen timer på morgenen etter fødselen, slik at jeg kunne slappe litt av før vi dro og de rakk å sjekke bebis. Mannen fikk følge oss inn på rommet og dro så og sov hjemme et par timer, mens vi ammet og koste oss før vi fikk en deilig 17-maifrokost.

Vi måtte så vente på «transport» ned hvor bebis måtte ligge i seng og bagasjen i kurv under. Jeg fikk ikke lov å bære noe. Så måtte mannen komme inn døren på baksiden (inngang ungdomsavdelingen inng 3) og ta over bagasjen.

Følte nesten rutinen var litt «amerikansk» og ventet nesten på rullestol, for de var så nøye på rutinen og at jeg ikke måtte løfte noe etter fødselen.

Men utover det, håper jeg du var fornøyd med oppeholdet. Fantastisk sykehus å føde på ❤️
Dette høres jo helt herlig ut, håper jeg opplever det slik også. Vel og merke på KK i Bergen da men jeg krysser fingrene.
Jeg har to fødsler bak meg fra før, den første på Storken hvor alt var kjempe behagelig og fint både under fødsel og på barsel, mens fødsel nr 2 på føden og barsel var så som så. 2 forskjellige opplevelser med andre ord
Hadde vært kjekt hvis jeg får en ok opplevelse igjen denne gangen.
 
Fikk du lov til å ha med deg partneren på hele fødselen? Har også lyst å spør om fødehistorien din, men kan se for meg det ikke er det du har lyst til å bedrive tiden din med akkurat nå :p

Vi ble satt igang, så «startet» selve fødselen på fødestue, så han fikk komme direkte. Før det hadde jeg ligget alene 2 dager på obs med mislykket forsøk på igangsett med piller. Men sekundet vi ble flyttet derifra var han med hele veien.

Selve fødselshistorien i detalj må jeg ta når jeg fått alt litt på avstand, men grunnen til komplikasjonene var en konisering med arrvev. Som gjorde at de rett og slett ikke fant hullet i livmorhalsåpningen når de skulle inn og løsne på arrvevet. Riene var intense men arrvevet ga ikke etter. 3 leger og 2 gynekologer brukte 2 timer med all verdens instrumenter oppi der under intense stormrier med 10 sek pauser. Til slutt måtte de ha avstemming seg imellom på om det faktisk var riktig, eller om noen av dem hadde innsigelse og var redd de ville kutte feil og revne livmoren. Heldigvis var det riktig og når de kuttet smatt vi fra 0 til 7 cm og vannet gikk med en smell. Vi var minutter unna hastekeisersnitt så glad at de tok besluttet å gjøre det uten å være 100% sikker.

Etter det stoppet de riene med et drypp i en halvtime og satte en epidural slik at bebis rakk å hente seg inn og jeg samle litt krefter. Så stoppet de epiduralen og fjernet dryppet slik at riene kom tilbake og vi seilet i mål.

Intenst men alt gikk bra. Ville aldri trodd en 10 år gammel konisering ville by på problemer, men jaggu. :)
 
Back
Topp