Agresiv katt

Brigdid

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Katten vår kan være ganske så agresiv til tider. Han er værst med sønnen vår. Han kan sitte å gjemme seg i gresset pg hoppe helt uprovesert frem å ta han. Han hopper opp så han tar forpotene i halsen på guttungen. Og dette et ikke for å leke. Og han er sånn både inne og ute. Han kan angripe meg også. Er en hannkatt og han er nå 1 år og 3 mnd. Han har vel egentlig vært litt agresiv hele tiden. Men nå har jeg begynt og tenke mer på det aiden vi skal ha en baby til. Og er så redd for hvordan det skal gå med baby og den katten.
Kastrerte katten for noen uker siden. Han er en liten slosskjempe og denne katten. Har vært i flere slosskamper med andre katter. Var hos dyrlegen med han pga av skader etter slosskamp og da mente de att katten min var ikke en som stakk av fra slosskamper, men gikk med hodet inn i slosskampen.
Noen til hva jeg kan gjøre for att han ikke skal være så agresiv?

Ble litt langt og rotete det her.

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Tror det er vanskelig å endre lynnet på en katt, men det kan jo hende han roer seg nå når han er blitt kastrert. Vi har en kastrert hannkatt, han er ekstremt rolig. Han er da heller ikke en som går først inn i kampen, og holder seg unna ungene. Vi har et par grunnregler, han får alldri være på soverommene til barna ( han har egen soveplass i kjelleren) og han må være ute hver natt. Har egentlig ikke noe godt råd, kanskje dere bare må se det ann. Lykke til :)

Du burde kastrert ham ved 6 mnd alderen.. Men det er en mulighet for at han roer seg, men det kan ta noen mnd før dere ser endring i atferd.
Katter er dyr med sterke instinkter, og det er derfor lurt å sette seg inn i hva det vil si å være eier av en hannkatt. Kattunger er søte og små, men det innebærer også et ansvar i lang tid fremover.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg vet det er ett stort ansvar. Er vokst opp med katt på småbruk og har selv hatt flere katter.. Men aldri vært borti en som han her. Han er ikke bare agresiv altså. Han er veldig kosete også. Men er det att han tar guttungen min jeg ikke liker.

Han kan roe seg nå som kastrat, men tar noen mnd før alt er ute av systemet. Som oppdretter så har jeg vært borti at katter som kjeder seg og ikke har nok selskap(tenker da evt annen katt el dyr) har da blitt litt aggresive eller veldig voldsomme i leken, men roet seg når de har fått en kompis. Men ville sett an hvordan kastreringen fungerer først, men greit å ha i bakhode :)

hmm, selv elsker jeg alt av dyr, men jeg tror aldrig jeg hadde akseptert agrisivitet hos noen av dyra mine, mot noen.
Men vent litt å så om han roer seg etter kastreringen :)

Hmm.. godt mulig at han er sjalu på sønnen din. Hvem kom først inn i huset? Prøv å involvert sønnen din med at han mater katten, koser sammen med deg, leker med katteleker (sånn med liten fiskestang er genial til barn). Kanskje forstår pus at sønnen din er et familiemedlem og ikke en konkurrent :)
Lykke til!

Forresten, Animal planet har et program om umulig katter, eller katter fra helvete som de kaller det. På lørdag kl 21. Er veldig morsomt, og man kan få gode tips.

Vi fikk katten etter sønnen vår. Og sønnen vår koser med han og leker, men kan jo kanskje være litt voldsom til tider.

Back
Topp