Afipran

Spent.no

Forelsket i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Fått beskjed at afipran kun skal brukes i 5 dager i strekk. Nå har jeg brukt det i 2 perioder med litt mellomrom i mellom. Men jeg er fortsatt utrolig kvalm. Tok afipran i dag, er dag 6. I morgen skal jeg på sykehuset og lurer på hvordan jeg skal komme meg dit med den kvalmen uten afipran. Hva gjør dere som er så kvalm

Jeg gikk på Afripan i et strekk fra ca februar og til juli og fjor. Fikk beskjed fra jordmor om at det kun var i tredje trimester man burde unngå det.

Jeg fikk også beskjed om at 5-dagersregelen ikke gjaldt ved svangerskapskvalme, men hadde null effekt på meg så jeg byttet etter 6 dager.

Jeg var nettopp hos legen, han sa at man har helt sluttet å gi afipran til gravide. Han mente at nye studier viser at det kan gjøre skade på foster.

Jeg ønsket meg noe kvalmestillende, da jeg hele tiden brekker meg. Han ville helst at jeg skulle være uten medisiner så lenge jeg får i meg mat

Jeg var nettopp hos legen, han sa at man har helt sluttet å gi afipran til gravide. Han mente at nye studier viser at det kan gjøre skade på foster.

Jeg ønsket meg noe kvalmestillende, da jeg hele tiden brekker meg. Han ville helst at jeg skulle være uten medisiner så lenge jeg får i meg mat
Min lege sa at de anbefaler Postafen og Phenergan. Sistnevnte har jeg nå fått på resept av henne.

Jeg fikk Afipran og det reddet meg! Har en flink og nøyaktig lege som jeg stoler på. Hun er også generelt restriktiv med å gi medisiner i svangerskapet, men Afipran var ok. Jeg tok så lite som mulig. Tok i en ukes tid når kvalmen var på det aller verste.

Jeg fikk utskrevet Afripran i dag, iflg min lege var det det vanligste alternativet til Postafen ved svangerskapskvalme.

Jeg fikk utskrevet Afripran i dag, iflg min lege var det det vanligste alternativet til Postafen ved svangerskapskvalme.
Det er så forskjellig fra lege til lege altså.... men på SUS på gyn gir de IKKE afipran lenger. Det gjorde de i 2017. De sier forskning viser mulige nevrologiske problemer hos mor ved langvarig bruk. Det er nok mange leger i dette landet som trenger en oppdatering, og ikke alle er like flinke på å følge med på hva som er det beste.

Fra Felleskatalogen om Afipran:

Graviditet, amming og fertilitet

Graviditet: Kan brukes, men bør unngås på slutten av graviditeten pga. risiko for ekstrapyramidalt syndrom hos nyfødte. Om metoklopramid brukes bør neonatal overvåkning utføres. En stor mengde data indikerer ikke potensial for misdannelser eller føtotoksisitet.

Det er så forskjellig fra lege til lege altså.... men på SUS på gyn gir de IKKE afipran lenger. Det gjorde de i 2017. De sier forskning viser mulige nevrologiske problemer hos mor ved langvarig bruk. Det er nok mange leger i dette landet som trenger en oppdatering, og ikke alle er like flinke på å følge med på hva som er det beste.
Ja, jeg synes dette er så rart!
Jeg hadde Afirpan hjemme, men legen min ønsket ikke at jeg skulle bruke dem. Hun skrev ut Phenergan.

Ja, jeg synes dette er så rart!
Jeg hadde Afirpan hjemme, men legen min ønsket ikke at jeg skulle bruke dem. Hun skrev ut Phenergan.
Felleskatalogen om Phenergan:

Graviditet, amming og fertilitet
Graviditet: Risiko vurderes som liten, men bør ikke brukes hvis ikke fordelen oppveier risiko. Bør ikke brukes i 3. trimester.

Så ut fra det er det ikke tryggere med det enn Afipran... Rare greier. Håper uansett du føler deg bedre snart og slipper bruke det lenge :-)

Jeg tenker man må bli enig med sin lege og føle selv hva man kan bruke under svangerskapet. Jeg brukte afipran 3 ganger i forrige svangerskap, slutten av 2016.

Men denne gangen fikk jeg ikke bruke det, legen min sa at de ikke skriver ut det hos dem pga nyere forskning. Så da får jeg stole på han, men det betyr ikke at jeg tenker noen andres leger tar feil altså.:happy:

Back
Topp