Afipran stikkpiller

Dramadama

Gift med forumet
Er det noen som vet om afipran stikkpiller er verre enn de vanlige små som man putter i munnen?

Hvordan værre da...?

Kvelmestillende sant?
I såfall kommer det jo ann på situasjonen (kaster man opp masse og ofte er stikkpiller bedre), Men om det bare er for å stille kvalme ville jeg nok heller svelgt en tabelett enn å ta den rktalt.

monaogmini skrev:
Kvelmestillende sant?
I såfall kommer det jo ann på situasjonen (kaster man opp masse og ofte er stikkpiller bedre), Men om det bare er for å stille kvalme ville jeg nok heller svelgt en tabelett enn å ta den rktalt.

Ja, jeg kaster opp uten stopp. Det er så vondt når det ikke er noe å kaste opp :( Klarer ikke holde på noe lenger, og har det bare helt forferdelig. Fikk prøve en stikkpille i helga som jeg fikk av legevakta, og da var jeg i storform dagen etter. Var som en miniferie!!

Forvirretmor: Jeg fikk bare høre at man helst ikke skulle ta noe mot kvalmen, men at afipran kunne brukes med omhu. Og det tok jeg som at det ikke var heeeelt optimalt. Men jeg hadde vel ikke fått det om det var farlig..

Dramadama skrev:
monaogmini skrev:
Kvelmestillende sant?

Ja, jeg kaster opp uten stopp. Det er så vondt når det ikke er noe å kaste opp :( Klarer ikke holde på noe lenger, og har det bare helt forferdelig. Fikk prøve en stikkpille i helga som jeg fikk av legevakta, og da var jeg i storform dagen etter. Var som en miniferie!!

Forvirretmor: Jeg fikk bare høre at man helst ikke skulle ta noe mot kvalmen, men at afipran kunne brukes med omhu. Og det tok jeg som at det ikke var heeeelt optimalt. Men jeg hadde vel ikke fått det om det var farlig..

Virkestoffet er jo det samme så på den måten vil det jo ikke utgjøre noe forskjell sånn sett.
Jeg kjenner til det.Sist jeg var gravid fikk jeg de av den ene legen jeg gikk til for jeg var dårlig døgnet rundt,og ingen sa noe til meg om at jeg ikke kunne ta de så jeg kjørte på jeg,dagen lang... Kom til neste lege og han sa "De kan du kaste med en gang!" Da satt jeg der igjen da,møkk dårlig... Gikk ned 10 kg på bare noen uker.
Uff,håper det snart letter hos deg!

Dramadama skrev:
monaogmini skrev:
Kvelmestillende sant?

Siden du kaster opp uten stopp ville jeg tatt stikkpiller, de du tar oralt rekker nok ikke å virke før de kommer opp igjen. Slik du beskriver det er nok det lureste å ta stikkpiller. (hadde det litt sån under graviditeten jeg også, og legen annbefalte stikkpiller)

har selv prøvd både flytende, vanlige og stikkpillevarianten
og det eneneste som hjalp litt var stikkpiller for de fikk tid til å virke litt, det andre kom jo bare opp med en gang.
desverre funket det ikke godt på meg

Jeg har gått på både afipran (stikkpiller), postafen, sofran og stemetil (tror det het det)... Det er verre for fosteret at du ikke klarer å holde på noe enn at du tar en tablett/stikkpille.. Jeg ble tilslutt innlagt med drypp og nasalsonde før de klarte få kroppen min til å respondere på kvalmestillende, fordi jeg nektet å ta de i begynnelsen.. Endte opp med å gå på postafen morgen og kveld til uke 17... Snuppa har det supert i magen :) 

Afipran har en del hurtigere virkning en postafen, så om du føler deg ok en dag trenger du jo ikke ta, men om du er dårlig og kaster opp vil jeg anbefale deg å ta en pille med en gang :)

En stikkpille er 20mg, dvs to av de små tablettene på 10mg

Da har jeg sendt melding til legesenteret og spurt om jeg kan få en resept på det. Håper virkelig at jeg får det!
Samboern min er borte i et døgn nå, og jeg vet ikke åssen jeg skal få det til med babyen. Har "dumpa" henne hos bestemora hennes i dag. Misunner virkelig ikke alenemødre eller gressenker!!

Nemi.Marselia: Uff... Kjipt at du har vært så mye dårlig :(  Spesielt når det har vart hele svangerskapet :-S

Aner ikke, vi har kun brukt flytende afipran... Visste ikke at det fantes stikkpiller.
Min datter fikk det over lengre tid 3 ganger daglig og det var for å stimulere tarmen til å "melke" maten i riktig retning, hun var plaget med mye og store oppkast, men det gikk helt fint å gi det via svelg.. Aner jo ikke hva som er årsaken til at dere velger stikkpiller, men her gikk det fint med flytende afripran selv om det var mye oppkast og gulp :)

Om man leser i felleskatalogen står det at afipran sannsynligvis er ufarlig å bruke for gravide - likevel er en del leger veldig skeptiske.. Men blir man innlagt er det det første man gir så jeg ser ikke poenget med å unngå det hjemme.. Jeg har fått det i begge mine svangerskap og det har hatt god effekt på kvalmen.. Effekten av afipran er at det får mageinnholdet til å tømme seg raskere i tarmen slik at man slipper å gå med den "kvernende" følelsen i magen i timesvis som gir kvalmen..Mageinnholdet flushes videre og dermed holder man på maten.. Absolutt verdt et forsøk vil jeg si, og det er ingen forskjell på å ta de oralt eller som stikkpiller - grunnen til at stikkpillene er dobbelt så sterke er fordi mindre av medisinen taes opp rektalt - så de er IKKE dobbelt så sterke.. 

Tusen takk for alle beroligende svar! Da skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for å bruke de.
Jeg kan hente resept på piller etter klokka ett på legesenteret :)

Back
Topp